عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
در نشست «علمای فرق دیوبند و بریلوی اهل سنت» در دهلی مطرح شد:
عقیق:مولانا جاوید قاسمی از علمای دیوبند با تأكيد بر استمرار وحدت ميان مسلمانان جهان، گفت: اهل بیت(ع) همواره مورد احترام اهل سنت هستند و اهل سنت اقامه عزا برای امام حسین(ع) را وظیفه خود می‌دانند.

بنا بر این گزارش، نشست «علمای فرق دیوبند و بریلوی اهل سنت» به همت رايزني فرهنگي ايران در دهلي نو با حضور مولانا افروز عالم، «عالم دیوبند»، آیت‌الله نعیم‌آبادی، «عضو مجلس خبرگان رهبری» و همچنين عالمی، «معاون رایزنی فرهنگی ايران در دهلي نو» برگزار شد.

در بخش ابتدايي اين نشست نسبت به تبيين قيام امام حسين(ع) و لزوم برگزاري سلسله نشست‌هاي آشنايي با واقعه كربلا تأكيد شد.

ضرورت اعزام علمای اسلامی به ايران

سپس «مولانا افروز عالم »به شخصیت امام حسین(ع) اشاره كرد و گفت: ‌باید تمامی فرق اسلامی مراسم عزاداری سيدالشهدا(ع) را به صورت مطلوب برگزار كنند.

وی با اشاره به حمایت خانه فرهنگ ايران از برگزاری عزاداری سالار شهیدان اشاره كرد و خواستار شد: اين مركز نسبت به اعزام علمای اسلامی به جمهوری اسلامی ايران اهتمام كند که این امر تأثیر بسزایی در الفت و همدلی آنان با نظام اسلامی خواهد داشت.

اهل بیت(ع) مورد احترام اهل سنت هستند

در ادامه، مولانا جاوید قاسمی، از علمای دیوبند اظهار كرد: برگزاري اين دوره از نشست‌ها، نشانگر اتحّاد مسلمانان جهان است که باید در استمرار این وحدت تلاش كرد.

وي افزود: اهل بیت(ع) مورد احترام اهل سنت هستند و اهل سنت اقامه عزا برای حسین(ع) را وظیفه خود می‌دانند.

هر کس از اختلاف و نزاع سخن گوید، او شیطانی است

از ديگر سخنرانان اين نشست، آیت‌الله نعیم‌آبادی بود كه با تأكيد بر لزوم برگزاري نشست‌هاي آشنايي با واقعه عاشورا، گفت: برگزاری این جلسات وحدت آفرین و موجب اتحّاد مسلمين خواهد بود.

وی با طرح سؤالی از حاضران که آیا پیشوایان مذهبی فرق اسلامی مانند امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام مالکی، امام حنبلی و امام جعفر صادق(ع) با یکدیگر نزاع داشتند و آیا آنها به یکدیگر اهانت می‌کردند؟، گفت: هر چند آنان در فتوا اختلاف داشتند، امّا هیچ گونه نزاعی با یکدیگر نداشتند.

آيت‌الله نعيم‌آبادي ادامه داد: پس این اختلافات و نزاع‌ها ریشه دینی ندارد و در نتیجه طبق فرمايشات امام خمینی(ره) مبني بر «هرکس از اختلاف و نزاع سخن گوید او شیطانی است».

وی دین اسلام را دین رحمت دانست و افزود: ما باید پرچم صلح و سلامت و آرامش را در دست داشته باشیم و جهان را به صلح و آرامش دعوت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری به مشترکات مسلمانان جهان اشاره کرد و گفت: شایسته است با تمسک به این مشترکات با یکدیگر متحّد شویم.

وی با اشاره به مواردی از زیارت و توسل علمای اهل سنت، اظهار كرد: اینکه گفته می‌شود توسّل، عزاداری و زیارت شرک است، این سخن وهابیون است كه سایر مسلمین این سخنان را قبول ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به مستندات روضه‌خوانی در عزاداری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: دو کتاب مرجع در روضه‌خوانی همچون «روضه الشهداء» و «مقتل خوارزمی» هر دو تألیف علمای اهل سنّت براي استفاده علاقه‌مندان وجود دارد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی به جنایات داعش اشاره و تصريح كرد: این کشتار خلاف اسلام و قرآن است؛ لذا باید اسلام را از این اعمال زشت و غیر اسلامی بری دانست و بگوییم این اعمال به دستور علمای وهابی و خلاف اسلام است.

در بخش پاياني اين نشست، خانه فرهنگ ايران در دهلي نو به اهداي قرآن كريم، صحیفه شهادت به ترجمه اردو و نهج‌البلاغه به حاضران اين مراسم پرداخت.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین