عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵
مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ یکی از عواملی که سبب می‌شود سن ازدواج در جامعه کاهش یابد فرهنگ سازی صحیح ازدواج است و اینکه افراد بدانند فلسفه ازدواج چیست؟
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر با بیان این‌که «در جامعه ما سن ازدواج بسیار بالا رفته است» اظهار کرد: پارامترهایی که باعث می‌شود امر ازدواج به تاخیر بیفتد بسیار است از جمله آنها مباحث روانشناختی، جامعه شناختی، دین شناختی و بحث‌های سیاسی و رسانه، جرائد و فضای مجازی است که باید تمام اینها برای آسان سازی امر ازدواج مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان این‌که «نسل جوان هنوز معرفت و شناخت خوبی از امر ازدواج ندارد» افزود: مراکز فرهنگی و آموزشی و روحانیون باید فعال باشند. اکنون نسل جوان ما در معرفت ازدواج دچار تردید شده است. فقط بحث امکانات مادی مهم نیست بلکه معرفت افزایی در این راستا تاثیر بسیار زیادی دارد.
این کارشناس اخلاق و عرفان تاکید کرد:‌ جوانان ما با فضاهای مجازی ارتباط بسیار زیادی دارند که این امر نهاد خانواده را تهدید می‌کند و ارتباطاتی که در سطح جامعه به وجود آمده ازدواج را کاهش داده است. جوان با خود می‌گوید شاید از همین راه نیازهایش برآورده شود ولی تمام نیازهای زندگی نیازهای جنسی نیست. اگر مسائل جنسی حرف اول را در زندگی بزند انسان نسبت به سایر موجودات امتیازی ندارد.
دلیر تاکید کرد: یک همدم، مونس و کسی که انسان را در شرایط مختلف درک کند و همپای هم باشند زندگی را برای آدمی لذت بخش می‌کند و این لذت بخشی باعث می‌شود که انسان در جوانی نسل‌های بسیار خوبی را برای آینده تربیت کند.
وی یادآور شد: شبکه‌های ماهواره‌ای سعی دارند که امر ازدواج را به گونه‌ای دیگر ترویج دهند مثل دوستی دو جنس مخالف با یکدیگر. و جوان شاید با خود فکر کند که از این راه می‌تواند زندگی خود را سپری کند در حالی که اینها فقط تلقین‌ رسانه‌های غربی است.
این مدرس درس خارج گفت:‌ جوان باید با خود فکر کند آن جنس‌های مخالفی که در کنارش هستند شاید فقط بتوانند نیازهای جنسی فرد را برطرف کنند آیا می‌تواند رفع نیاز عاطفی هم کند؟ مهربانی و محبت، وجوه تمایز زندگی انسان‌ها با سایر موجودات است.
دلیر تاکید کرد: عواملی که سن ازدواج را بالا می‌برد مشکل مسکن و شغل است. یکی دیگر از مشکلات این است که نیمی از شغل‌ها به دست بانوان است. این برای مرد بسیار سنگین است که در خانه بنشیند و زنش کار کند که باید این معضل در جامعه ما حل شود. ما باید برای یک به یک اینها برنامه ریزی کنیم و اندیشه‌هایی که کارآمد هستند را ارائه بدهیم.
این کارشناس اخلاق و عرفان تاکید کرد: چشم و هم چشمی‌هایی که وجود دارد امر ازدواج را سخت کرده است. فراموش نکنیم هزینه‌هایی که در آغاز زندگی می‌کنیم ربطی به استحکام زندگی ندارد. در دین از جمله عواملی که برای ازدواج مهم است عاقل و بالغ بودن افراد است و افراد باید خیر و ضرر خود را بشناسند.
دلیر در پایان گفت: انسان نباید به زندگی رویکرد حیوانی داشته باشد بلکه باید نگاه خود را تعالی و متعالی کند. اگر می‌خواهیم ازدواج در سطح جامعه با رویکرد دینی باشد باید در جامعه معرفت افزایی داشته باشیم. جوانان ما باید فلسفه ازدواج را بدانند و کامل این را بفهمند و پس از آن خانواده‌ها و مسئولان و تصمیم گیران باید در راستای آسان سازی امر ازدواج گام‌های سازنده‌ای بردارند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین