عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
مجلس روضه ماهانه در منزل آیت الله ضیاءآبادی، عصر جمعه برگزار شد
دوران جاهلیت اگر چه یک زمان گذشته است بلکه گاهی در اجتماعی که عقلانیت نداشته باشد و بر مبنای عقل زندگی نکند آن جامعه هم در دوران جاهلیت است...

گزارش تصویری


عقیق: مراسم روضه ماهانه عصر روز جمعه ای که گذشت با سخنرانی حجج اسلام روضاتی و الهی در منزل آیت الله ضیاء آبادی برگزار شد.

نکاتی از سخنرانی حجت الاسلام روضاتی را بخوانید؛

_ ماه ربیع الاول ماه پیامبر است. چون هم هجرت پیامبر در این ماه بوده که مبدأ سال مسلمان ها شده است. و هم تولد پیامبر در این ماه است. شیعه و سنی هر دو تولد پیامبر را در ماه ربیع نوشته اند. بعضی محدثین شیعه تولد پیامبر را دوازدهم ربیع دانسته اند. بعضی ها هم شهادت پیامبر را در این ماه می دانستند.

_ ربیع در واژه به معنای بهار است. همان طور که بهار، زمین را تازه می گرداند و به زمین و هر چه در آن وجود دارد جان می دهد، وجود پیامبر هم به اجتماع مرده جان داده است. دوران قبل از اسلام را دوران جاهلیت گفته اند. جهل گاهی در مقابل علم قرار می گیرد و گاهی در مقابل عقل قرار می گیرد.

_ گاهی افرادی ناآگاه هستند و بر اساس ادعا حرف می زنند این جاهل است. دوران جاهلیت قبل از اسلام، یعنی این که قبل از پیامبر و قبل از اسلام که بیش از شش قرن بعد از میلاد مسیح است. یعنی عقول مردم را پرده های خرافات و نابسامانی ها گرفته بود و مردم به راه عقل نبودند و از پیامبر درونشان استفاده نمی کردند.

_ دو جاهلیت وجود دارد که یک جاهلیت ضد عقل است و یک جاهلیت ضد علم است. یکی از کارهای انبیاء این است که عقول دفن شده را زنده کردند و پرده های مختلف روی عقول را کنار زدند. در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که مردم را دعوت به عقل می کند. بهترین عبادت را زیاد فکر کردن می دانند. دین من وشما به فکر ما مسیر داد تا عقلانیت در فرد و جامعه زنده شود.

_ دو پیامبر وجود دارد که یکی پیامبر باطن است که عقل است که اگر خدا به هر کسی بدهد همه چیز را داده است. و دیگری پیامبر بیرون است. پیامبر باطن را باید پرورش داد و باید از آن استفاده کرد. پیامبر در زمان جاهلیت به دنیا آمد که این جاهلیت نسبت به عقل است. پیامبر دستور تفکر و اندیشیدن به مردم می دهد و حقیقت وجودی خودش و زمین را به مردم نشان بدهد.

_ دوران جاهلیت اگر چه یک زمان گذشته است بلکه گاهی در اجتماعی که عقلانیت نداشته باشد و بر مبنای عقل زندگی نکند آن جامعه هم در دوران جاهلیت است. امروز دنیا در دوران جاهلیت است.زندگی مردم بر اساس عقل نیست. تکنولوژی رشد کرده ولی مردم فقط به دنیایشان فکر می کنند.

_ آیات قرآن، امروز جلوه گری اش بیش از هر زمان دیگری می باشد. کسی که به حقیقت انسان بودن فکر می کند و اینکه انسان چیست و به کجا می رود و ابدیت اش به کجا ختم می شود. همان چیزهایی که در زمان جاهلیت در زندگی مردم بوده امروز همان چیزها در زندگی مردم مدرن شده است و مردم با آن زندگی می کنند.

_ قرآن برای همیشه پیامبر را اسوه و الگو می داند. قرآن می فرماید ارزش ها همیشه ثابت است و تغییر نمی کند. تمام ارزش هایی که پیامبر بر اساس آن مبعوث شده است تغییر نمی کند. حدیث مشهور و معروف از پیامبر است که می فرماید من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم.

_ دعای مکارم اخلاق از وجود مقدس امام سجاد در قالب دعاست، اما ترغیب و تشویق و توجه به فضیلت های انسانی و کمالات اخلاقی و از خدا خواستن است که توفیق دهد، صادق باشیم و همیشه راست بگوییم. همه عبادات و قرآن و مساجد مقدمه مکارم اخلاق است.

_از امام باقر سؤال کردند که مکارم اخلاقی که پیامبر به خاطر آن مبعوث شدند چیست. حضرت فرمود: مکارم اخلاق این است که از نظر کمال به درجه ای برسی که بتوانی عفو کنی و ببخشی. هر وقت به خاطر خدا از گناهی چشم پوشی کرد لذت فراوانی می برد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین