عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
"شفیعی سروستانی" در شصت و نهمین نشست فرهنگ مهدوی:
اگر قیام امام حسین(ع) در رفتار و زندگی زائر اثری نگذارد، او هم مانند کسانی است که حضرت سیدالشهدا(ع) را در کربلا تنها گذاشته و جغرافیای قیام ایشان را فقط در محدوده کربلا تعریف کرده است.
عقیق :شصت و نهمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی عصر پنج شنبه در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.
 
در این نشست "اسماعیل شفیعی سروستانی"، پژوهشگر حوزه مهدویت، اربعین را سبب جان‌گرفتن دوباره عاشورا عنوان کرد و با بیان این‌که علی‌رغم تلاش‌های معاندین و قاتلان امام حسین(ع) مبنی بر خاتمه دادن به جریان عاشورا در سرزمین نینوا این جریان دوباره در اربعین قیام می‌کند اظهار داشت: عاشورا به‌واسطه زیارت اربعین به بزرگ‌ترین حکمت خلقت یعنی استقرار حکومت آخرین وصی پیامبراکرم(ص) پیوند می‌خورد.
 

وی «تجدید حیات حقیقی» را از بزرگ‌ترین دستاوردهای عاشورا ارزیابی کرد و گفت: «معنای زندگی» گمشده خلق روزگار است به‌طوری‌که برخی معنای دیگری را به‌جای معنای اصلی زندگی قرار داده و درنتیجه به انفعال و فساد کشیده می‌شوند.

شفیعی سروستانی آگاهی زائر از قیام اباعبدالله الحسین(ع) را ضروری خواند و ابراز داشت: اگر قیام امام حسین(ع) در رفتار و زندگی زائر اثری نگذارد، او هم مانند کسانی است که حضرت سیدالشهدا(ع) را در کربلا تنها گذاشته و جغرافیای قیام ایشان را فقط در محدوده کربلا تعریف کرده است.

وی زیارت زیبا را مجرای اظهار ولایت و معرفت، پاس داشتن امر خدا، اتصال مداوم به امام حسین(ع)‌ و تداوم حضور در کاروان ایشان عنوان کرد و بیان داشت: کسی‌که از کاروان سیدالشهدا(ع) جدا می‌افتد، دیر یا زود به دام سپاه شام گرفتار می‌شود.

رییس مؤسسه فرهنگی موعود با تأکید بر این‌که همه امور دنیا و آخرت ما باید با امام حسین(ع) گره بخورد اظهار داشت: زندگی شیعه حیات معنا‌داری است که در جغرافیای «حق‌طلبی» و «جهاد» معنا پیدا می‌کند و این مطلب راز ذلیل نشدن شیعه است و هرجا ذلت وجود دارد، به‌دلیل عدم تحقق این معنا است.

این پژوهشگر حوزه مهدویت در بخش دیگری از سخنان خود باموضوع «مرام‌نامه شیعه» با اشاره به این‌که صورت ظاهری حیات انسان نیاز به بنیاد، رکن و ستون‌های نگهدارنده و قدرت‌دهنده دارد که هرچه محکم تر باشند ماندگاری آن بیشتر و آسیب‌پذیری آن کمتر است عنوان داشت: بنی‌امیه و انصارش بنیادهای حیات مردم را سوزاندند و امام حسین(ع) رکن‌ها و بنیادهای زندگی مردم را ساخته و زنده کردند.

وی زیارت عاشورا را مرام‌نامه شیعه برای شیعه بودن و شیعه ماندن ارزیابی کرد و اظهار داشت: معرفت، تولی و تبری سه ضلع مثلث قرب زائر چه از راه دور و چه در کنار ضریح هستند و در سرتاسر زیارت عاشورا دو بال تولی و تبری خود را به‌صورت پررنگ نشان می‌دهند.

شفیعی سروستانی تولی را عشق مقدس و تبری را کینه مقدس دانست و با بیان این‌که زائر با دو بال تولی و تبری که دو اصطلاح قرآنی هستند و از دیدگاه شیعه از جمله فروع دین و واجبات شمرده می‌شوند پرواز می‌کند تصریح کرد: همه تلاش دشمنان دین، قرآن و امامت و ولایت این است که مسلمان را به پرنده‌ای تبدیل کنند که بال تولی را دارد اما فاقد بال تبری است که درنتیجه نمی‌تواند پرواز کند.

رییس مؤسسه فرهنگی موعود با تأکید بر این‌که نسبت همه شئون زندگی ما با عاشورا و عزاداری باید مشخص شود اظهار داشت: میان نظام آموزشی ما و مرام‌نامه شیعه بودن نسبتی وجود ندارد و دانشجو و استاد در دانشگاه از رابطه علم خود با عاشورا و عزاداری بی‌اطلاع هستند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان این‌که فراز « ولعن‌الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها» در زیارت عاشورا به استراتژی ظالمین اشاره دارد گفت: بنی امیه می‌خواستند اهل‌بیت(ع) را از مقام الهی خود عزل کنند و برای همین همه آنها را به شهادت رساندند.

وی آل زیاد، آل مروان، بنی امیه، ابن مرجانه و عمربن سعد که در زیارت عاشورا به آنها اشاره شده است و بنی اسراییل را عاملان میدانی ظلم خواند و تصریح کرد: ما باید عاملان میدانی ظلم در عصر خود را پیدا کنیم یعنی همچنان‌که باید حسین زمان را بشناسیم، باید یزید و ارکان نظام یزیدی زمان خود و قوای پشتیبانی آنها را هم بشناسیم.

شفیعی سروستانی ابراز داشت: فراز «اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله» در زیارت عاشورا به قوای روحیه ساز و رضایت دهنده به ظلم نسبت به امام حسین(ع) اشاره دارد.

رییس مؤسسه فرهنگی موعود در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان « عهد امام و عهد با امام»، شناخت امام عصر(ع) را ضروری دانست و گفت: شخصی از امام صادق(ع) پرسید آیا کسی که ائمه معصومین(ع) را بشناسد اما امام زمانش را نشناسد مؤمن است؟ ایشان فرمودند خیر؛ عرض کرد آیا مسلمان است؟ امام(ع) فرمودند بلی.

این پژوهشگر حوزه مهدویت معرفت به امام را مقدمه قرب به ایشان عنوان کرد و ابراز داشت: طبق آن چیزی که از آیات قرآن استفاده می‌شود، مقصد نهایی انسان مقام و مرتبتی است که از آن به قرب الی‌الله تعبیر می‌شود.

وی قرب را به منزله جذب و جلب صفات کمالی و اتصاف به صفات ربوبی معنا کرد و اظهار داشت: معصومین(ع) نزدیک‌ترین قرب به خدا را دارند که با تقرب به آن بزرگواران با معرفت، تولی و تبری به‌دست می‌آید.

شفیعی سروستانی صراط مستقیم را تنها راه رسیدن انسان به قرب الهی عنوان کرد و گفت: حرکت به‌سوی امام نخستین تکلیف شیعه است و امام صادق(ع) فرمودند به خدا قسم صراط مستقیم ما هستیم.

رییس مؤسسه فرهنگی موعود تسلیم امام شدن را تکلیف دیگر شیعه ارزیابی کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) در تفسیر آیه چهل سوره بقره که « به عهد من وفا کنید» فرمودند یعنی به ولایت امیرمؤمنان(ع) وفا کنید من هم به عهد شما وفا می‌کنم و بهشت را به شما می‌دهم.

این پژوهشگر حوزه مهدویت تجدید عهد با امام را از دیگر تکالیف شیعه دانست و با بیان این‌که کسی که تجدیدعهد نکرده بیگانه است اظهار داشت: میزان ولایتی که دریافت می‌کنیم، مقدار دریافت رحمت‌های ظاهره و باطنه الهی را مشخص می‌کند.
منبع:رسا
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین