عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از تدوین تفسیر اجتماعی قرآن در این مرکز خبر داد.
عقیق: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی در گفت‌وگویی به طرح‌های در دست اقدام مرکز فرهنگ و معارف قرآن اشاره کرد و گفت: فقه قرائت یکی از موضوعات تحقیقی است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در دست تالیف قرار دارد.

وی افزود: مبانی و فلسفه فقه‌القرآن از دیگر موضوعاتی است که توسط محقق یادشده آغاز شد اما طرح مذکور فعلا متوقف شده است.
محمدی بیان کرد: تفسیر اجتماعی از دیگر طرح‌های در دست اقدام است که به همت محمدصادق یوسفی‌مقدم در دست تدوین است.
وی با اشاره به دیگر طرح‌ها عنوان کرد: بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر و اعجاز قرآن (با گرایش شبهه‌پژوهی) در 2 جلد از دیگر طرح‌هایی است که اینجانب در حال انجام آن هستم.

اسرار فرشتگان

مدیر گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: آیات‌الاحکام توسط سید محمدرضا صفوی، سیمای ابرار در آینۀ قرآن توسط علی مدبّر، سیری در اسرار فرشتگان نوشته دکتر محمدزمان رستمی از دیگر پروژه‌های علمی مرکز بوده است که چاپ شده است.
وی درآمدی بر توسعۀ استنباط احکام از قرآن (بازشناسی ملاک‌های توسعۀ آیات‌الاحکام) نوشته سید جعفر صادقی فدکی، سیرۀ پیامبر(ص) در تعامل با مخالفان نوشته علی محمد یزدی، بدعت از دیدگاه قرآن نوشته علی محمد یزدی را از جمله طرح‌های در دست انتشار برشمرد.
تفسیر موضوعی نبوت عامه

محمدی گفت: تفسیر موضوعی نبوّت عامّه با گرایش شبهه‌پژوهی نوشته علی محمد یزدی، قلمرو موضوعات قرآنی، چالش‌های تفسیر موضوعی، شرایط بهره‌وری از قرآن، جایگاه اهل‌بیت(ع) در فهم قرآن و نقش آگاهی اشعار جاهلی در فهم قرآن را از دیگر پروژه‌های تحقیق دانست که توسط علی محمد یزدی نوشته شده و یا در دست نوشتار است.

وی، قرآن و عرفان نوشته رسول مزرئی، اعجاز هماهنگی آیات قرآن کریم نوشته سید علی هاشمی نشلجی، امید در قرآن نوشته علی اکبر مؤمنی، نظریّۀ اخلاق هنجاری اسلام بر اساس آیات قرآن نوشته سید علی‌اکبر حسینی، فلسفۀ اخلاق  سید علی اکبر حسینی و نگرش سیستمی به جهان‌بینی قرآنی نوشته داود فتح‌الله زاده را از دیگر پروژه‌های در دست بررسی مرکز برشمرد.
تفسیر قرآن در آئینه روایات

محمدی ادامه داد: پایان‌نامۀ سطح 4 با عنوان «استخراج و تحلیل اجتهادی مستندات قرآنی مناظرات امام رضا(ع) دربارۀ نبوّت و امامت» توسط علی اسدی، تفسیر قرآن به قرآن در آینۀ روایات نوشته علی مدبّر، عرفان در آیینۀ قرآن حسن رمضانی و شناخت شیطان از منظر اسلام نوشته دکتر محمدزمان رستمی را از دیگر موضوعات در دست اقدام مرکز فرهنگ و معارف در بخش تفسیر موضوعی عنوان کرد.

کارهای انجام شده

وی با اشاره به کارهای گذشته صورت گرفته در مرکز اظهار کرد: قلمرو موضوعات قرآنی، روش بیان قرآن، سیره پیامبر (ص) در تعامل با مخالفان از منظر قرآن، جامعه آرمان قرآن کریم، قواعد و مبانی تفسیر قرآن کریم و غنا از منظر قرآن از دیگر مجموعه‌هایی است که نگارش آنها صورت گرفته است.


منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین