عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
ناتوانترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و نا توان تر از او كسى است كه برادران به دست آورده را از دست بدهد.
عقیق:اسلام دین اخوت و برادری است و آموزه های قرآنی روایی ما بر این مسئله تاکید دارد. آنچنان که قران در آیه 10 سوره مبارکه حجرات می فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللّه َ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»

امیرمومنان علی (ع) در تبیین اهمیت این مسئله فرموده اند: « اى كميل! مؤمنان با هم برادرند و براى برادر چيزى مقدّم تر از برادر نيست.»

امام صادق (ع) نیز می فرمایند: «همانا مؤمنان برادران يكديگر و فرزندان يك پدر و مادرند و اگر رگى از يكى از آنان [به ناراحتى] بجنبد ديگران به خاطر او، شب را نمى خوابند.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «هر چيزى با چيزى آرام مى گيرد و مؤمن با برادر مؤمن خود آرامش مى يابد چنان كه پرنده با همجنس خود آرام مى گيرد.»

با توجه به چنین جایگاهی که مومنین نسبت به یکدیگر دارند، رسول خدا (ص) در حدیثی به حقوق مومنین اشاره کرده و می فرمایند: «مؤمن بر مؤمن از جانب خدا هفت حق واجب دارد: او را در چشم خود بالا مرتبه ببیند. از عمق دل او رادوست داشته باشد. در مال و اموال خود با او شریک باشد. در مقابل غيبت و بدگوئى دیگران از او حمایت کند. در زمان بيماريش از او عيادت كند.  در تشییع جنازه‏ مؤمن شرکت بکند‏. پس از مردن مؤمن جز به خوبى از او یاد نکند.»

علاوه بر این، آموزه های روایی بر افزودن شمار برادران دینی و حفظ آنها به عنوان سرمایه ای ارزشمند تاکید دارد.

پيامبر خدا (ص) در این باره می فرمایند: «هر كس برادر مسلمان جديدى برگزيند ، خداوند در بهشت براى او برجى بنا مى نهد.»

امیرالمومنین علی (ع) نیز فرموده اند: «ناتوانترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و نا توان تر از او كسى است كه برادران به دست آورده را از دست بدهد.»

همچنین، در آموزه های دینی ما بر شیوه حفظ ربواط برادری و اخوت نیز تاکید دارند و در این باره توصیه هایی را بیان می کنند.

امام صادق (ع) می فرمایند: «ادب و حرمت ميان خود و برادرت را از بين نبر و آن را نگه دار؛ زيرا با از بين رفتن ادب و حرمت، حيا نيز از ميان مى رود و نگه داشتن ادب و حرمت، مايه پايدارى دوستى است.»

همان حضرت (ع) می فرمایند: « اى پسر نعمان! اگر مى خواهى محبت برادرت براى تو خالص باشد، هرگز با او شوخى [بيجا ]مكن، از جدال با او بپرهيز، بر او فخر مفروش، و با او ستيزه مكن.»

امام زين العابدين (ع) نیز فرموده اند: «زبانت را نگه دار تا برادرانت را نگه دارى.»


پی نوشت:
بحارالانوار
میزان الحکمه
نهج البلاغه
منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین