عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان درجمع زائران حسيني در مسير نجف تا كربلا گفت: قطعاً هيج تعظيم شعائري بالاتر از حفظ ياد شهدا نيست و در اين بين سر و صدا راه انداختن براي امام حسين (ع) بالاترين تعظيم شعائر است.
عقیق:از راهپيمايي نجف تا كربلا، مراسمي با حضور حجت الاسلام عليرضا پناهيان و ميثم مطيعي مداح اهل بيت در محل موكب امام رضا (شباب امام خميني) به شماره تيرك ۲۸۵ برگزار شد.

حجت الاسلام عليرضا پناهيان در اين مراسم گفت: در قرآن آمده است كه هركسي كه نشانه‌هاي الهي را گرامي بدارد اين ناشي از تقواي قلب او است، آقاي بهجت توضيحي درباره آن دادند، ايشان نسبت به مسائل مهم تاكيد بسياري داشت. ايشان گفتند كه هرجايي كه نشانه‌هايي از نشانه‌هاي الهي بود بايد گرامي داشته شود و فقط مختص حج نيست.

وي افزود: نشانه‌هاي خدا غالبا نشانه‌هاي اوليا خدا است. وقتي نسبت تقوا به قلب داده مي‌شود نشان از آن است كه تعظيم اين شعائر بيش از هرچيزي دل آدم‌ها مؤثر است. بعد از آن آقاي بهجت علائم مؤمن را برشمردند و وجود اربعين را يكي از شعائر دانسته و تعظيم آن را لازم دانستند. در حالي كه آن زمان به شكل كنوني اين سفر پا نگرفته است.

پناهيان ادامه داد: تعظيم شعائر در اصل و در تعريف امام (ره) به معني هياهو و سروصدا كردن و ايجاد تبليغات است كه صداي آن را همه دنيا بشنود. تعظيم شعائر چيزي از جنس مودت به اهل بيت (ع) است. كسي كه در انتهاي كار خود به دنبال تعظيم شعائر نباشد معلوم نيست كه تقوا كاملي داشته باشد. تعظيم شعائر بر روي تمام دل‌هاي پاك تأثير مي‌گذارد. احترام به اوليا خدا هم از تقوا است و اگر كسي بخواهد كار فرهنگي كند اگر تقوا نداشته باشد كارش درست نمي‌شود.

وي با اشاره به اينكه قطعاً هيج تعظيم شعائري بالاتر از حفظ ياد شهدا نيست، افزود: قطعاً در اين بين سر و صدا راه انداختن براي امام حسين (ع) بالاترين تعظيم شعائر است. وقتي عده اي در يك ميعادگاه جمع مي‌شوند قطعاً حضور در آن جمع بسيار ارزش بالايي دارد تا اينكه دشمنان هم اعتراف كنند كه بزرگ‌ترين تجمع بشري در طول تاريخ دارد دور كربلا شكل مي‌گيرد. اگر من قطره از اين اقيانوس باشم چرا نباشم كه بهره ببرم؟ اگر آخر الزمان است شايد اين آخرين زمان اتمام حجت براي بيداري دل‌ها قبل از ظهور باشد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: بسياري از سراسر دنيا با ديدن تصاوير اين پياده روي تحت تأثير قرار گرفته‌اند. اين‌ها دل‌هاي پاكي است كه امام حسين بر روي آن‌ها تأثير مي‌گذارد و اين دل آمادگي تأثيرپذيري و بيداري را دارد. اين راهپيمايي اين آمادگي را مي‌تواند به ظهور برساند. اگر كه جهان منتظر من بوده است كه من اين چند قدم را راه بروم الهي كه من بميرم اگر در اين راهپيمايي شركت نكنم. نام من ثبت نشود و در آن زماني كه مي‌گويند چرا وقتي افراد ميليوني به زيارت امام حسين (ع) مي‌آمدند، من چه بايد بگويم؟ ما در اينجا حاضر شده‌ايم كه بگوييم حسين من هم بوده‌ام.

پناهيان تصريح كرد: ما اين سفر را زيارت مستحب تلقي نمي‌كنيم و حضور در اين سفر براي ما يك وظيفه است. من تعبير واجب را نمي‌توانم بكار ببرم. البته من اين حرف را در اينجا مي‌زنم اما جرات نمي‌كنم كه اين حرف را در شهرها بزنم چرا كه ممكن است بگويند براي تبليغ اين سفر اين حرف را مي‌زنم و يا كسي اگر نتواند بيايد مأيوس شود. در اين چند سال دل‌هاي مردم تكان خورده است و مردم هرسال عازم اين سفر شده‌اند.

وي خطاب به آن‌هايي كه خبر و تصاوير اين برنامه را در كشور مي‌شنوند، گفت: خوشا بحال شما كه به اين سفر نيامده ايد چرا كه آن‌هايي كه آمده‌اند بيچاره شده‌اند. قدم به قدم از آن‌ها پذيرايي شده است در حالي كه بر ائمه چيز ديگري گذشته است. خدا نكند بچه اي در اين راه زمين بخورد همه دور او جمع مي‌شوند. ما اين سفر را ضروري مي‌دانيم. مي‌گويند كه همه اربعين را در كربلا هستند. اينكه همه مي‌روند پس ما هم بايد برويم و نبايد خودمان را محدود به امكانات كنيم. هرچقدر از اين مسئله ضربه خورديم بس است و دشمن بايد بداند كه ديگر بدبخت شده است.

استاد دانشگاه هنر افزود: برخي در روزنامه‌هاي خود نوشتند كه ديگر دوران شهدا تمام شده و زماني كه پيكر شهدا مي‌آمد بسيار ناراحت بودند. آن شهدا پيش قراول بوده‌اند و من به شما اين مژده را بدهم كه اكنون راه ديدار مناطق دفاع مقدس حسين در كربلا باز شده است. آن‌هايي كه در آن مناطق متحول مي‌شدند بايد بيايند و اينجا را ببينند كه اصل آن در اينجا است. اين سفر رزمي است بدون اسلحه حضور اين افراد دشمن را كشته است. مادر برخي از رزمندگان عراقي مدتي پيش گفتند كه ما بسيار خوشجال شده‌ايم چرا كه شاهديم ايراني‌ها به اين سفر آمده‌اند چرا كه گفته شده است كه كار جنگ با دشمنان به جايي مي‌رسد كه بدون هيج گونه درگيري دشمن شكست مي‌خورد.
پناهيان تصريح كرد: كسي كه در اين سفر حضور كرده ائمه (ع) يا با او كاري دارند يا كاري را انجام داده‌اند كه لايق اين سفر شده‌اند يا شايد گفته‌اند كه اگر در اين سفر حضور نداشته باشد نابود مي‌شود. اسرار عالم را كسي خبر ندارد. وقتي رسيديد به امام حسين بگوييد آقا آيا با من كاري داشتيد كه من را خبر كرديد؟ اينگونه درخواست خود را از امام مطرح كنيد. قطعاً شما را بي علت نياورده‌اند و شايد شما را نياز دارند و اين گرد و غبار و حضور در اين سفر را بي دليل به كسي نمي‌دهند.



منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین