عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
استاندار خوزستان تاكيد كرد: دستگاه‌هاي ذيربط بايد خود را براي زمان اوج بازگشت زوار آماده كنند.
عقیق:عبدالحسن مقتدايي در نشست شوراي عتبات استان اظهار كرد: اكنون در نيمه‌راه پروژه رفت و برگشت زائران هستيم و با توجه به حجم جمعيتي كه از مرز خارج شدند، امكانات براي بازگشت آنها در مرز ضعيف است، بنابراين بايد از تجارب راهيان نور و حج و زيارت براي سامان‌دهي ورود و خروج زائران اربعين استفاده شود.
وي تاكيد كرد: وظيفه هر دستگاهي از هم‌اكنون بايد مشخص شود و برنامه‌ريزي لازم براي تحويل و انتقال زائران از مرز و نظارت بر وسايط نقليه اعم از عمومي و خصوصي جهت جابه‌جايي آنها صورت گيرد. بخش اعظم مسافران، درون‌استاني هستند، از اين‌رو برنامه‌ريزي براي وسايط نقليه بايد به گونه‌اي باشد كه از امكانات حداكثر استفاده را ببريم.
استاندار خوزستان بر تامين امنيت مسير بازگشت زائران تاكيد كرد و گفت: مزيت كار در اين مرحله اين است كه در حال حاضر با توجه به آماري كه از زائران در اختيار داريم مي‌توانيم امكانات مورد نياز آنها را فراهم كنيم و خود را براي زمان اوج بازگشت زوار آماده كنيم.
مقتدايي از انجام وظايف دستگاه‌هاي ذيربط جهت انتقال زائران حسيني تقدير كرد و گفت: هر يك از دستگاه‌ها براي برگشت مسافران در زمينه تخصصي خود از هم‌اكنون آمادگي داشته باشند، نيازهاي موجود در زمينه حمل و نقل، بهداشت، تغذيه، اسكان موقت و امنيت مسيرهاي منتهي به گذرگاه‌هاي رسمي چذابه و شلمچه بايد تامين شود تا در پايان كار بتوانيم براي سال آينده برنامه‌اي مدون در اختيار داشته باشيم.
وي بر استفاده از الگوي راهيان نور و تجارب حج و زيارت براي ساماندهي ورود و خروج زائران اربعين در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: در اين پروژه، شهرستان‌هاي سوسنگرد، اهواز، خرمشهر و آبادان بيش از همه درگير پشتيباني بودند. بايد همه استان درگير شود، چرا كه حركت زائران اربعين، يك موضوع كاملا ملي است. نبايد به گونه‌اي شود كه در اثر بي‌برنامگي، مشكلاتي در اين زمينه به وجود آيد.
استاندار خوزستان، دورانديشي در برنامه‌ريزي حركت زوار حسيني را ضروري دانست و گفت: ضرورت دارد در بخش‌هايي از پايانه‌ها براي خدمت‌رساني، امكانات دائمي داشته باشيم.
قدرت‌الله دهقان، معاون امنيتي انتظامي استاندار خوزستان نيز در اين نشست اظهار كرد: سال گذشته در ارتباط با اربعين تجربياتي حاصل شد كه امسال مي‌توانيم از اين تجربيات استفاده كنيم تا عبور زائران از مرز به آساني صورت گيرد.
وي گفت: تعداد زائران تا امروز ۴۰۰ هزار نفر هستند كه دو برابر جمعيت سال گذشته است. براي انتقال اين تعداد زائر از جانب عراق مشكلاتي از نظر امكانات و تجهيزات وجود داشت چرا كه بايد تناسبي بين دو طرف ايجاد مي‌شد. اين مشكلات امسال جمع‌بندي مي‌شود تا سال آينده زائران اربعين مشكلات كمتري براي خروج داشته باشند.
سردارعبدالله نظرپور، فرمانده مرزباني خوزستان نيز در ادامه گفت: پيش‌بيني مي‌شود روزهاي آينده خروج زائران حسين (ع) به طرف عراق از مرز ادامه پيدا كند. تاكنون از مرز شلمچه ۲۱۱ هزار و ۹۵۶ نفر و از مرز چذابه ۱۸۵ هزار و ۲۳۴ وارد عراق شده‌اند كه در مجموع ۳۹۷ هزار و ۱۹۰ زائر هستند. بايد عدد پيش‌بيني شده براي انجام برنامه‌ريزي‌ها حداقل بيش از ۴۵۰ هزار نفر باشد.
تقويت پليس راه و راهور در مسيرهاي تردد، دو مرحله‌اي كردن انتقال زوار، تعيين نرخنامه تردد زوار، استفاده از ظرفيت ريلي براي جابه‌جايي مسافران غير بومي، تعبيه جايگاه سوخت لازم در خرمشهر و بستان، تقويت تداركات ايستگاه‌هاي صلواتي، تمهيدات لازم اسكان موقت مسافران در صورت لزوم، استفاده از ظرفيت استان‌هايي كه بيشترين زائران را اعزام كرده‌اند، ظرفيت‌سازي براي بخش حمل و نقل و استفاده از ظرفيت ريلي در خرمشهر از جمله نكاتي بود كه از سوي مسئولان استاني در بخشهاي ذيربط عنوان شد.


منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین