عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
گرایش به خدا فطری است؛ ولی شهوت و غضب هم به عنوان ابزار کار در نهاد ما وجود دارد اما انسان عاقل این دو را تعدیل می کند نه تعطیل؛ ولی انسان جاهل شهوت و غضب را امیر فطرت خویش می سازد و به این ترتیب فطرت در میان غرایز دفن می شود و از فطرت مدفون نیز کاری ساخته نیست.
عقیق:اگر بخواهیم از عبادت لذت ببریم، باید از مال و افکار حرام به شدت بپرهیزیم. کسی که جز حلال چیزی نمی خورد و جز به حلال نمی اندیشد، حتما از عبادت لذت می برد. همان طور که انسان گرفتار سرماخوردگی و گرفتگی بینی از بوی خوش لذت نمی برد و چشم ضعیف و کم نور لذت مشاهده مناظر زیبا را در نمی یابد، انسان گنهکار نیز از عبادت لذت نمی برد. تنها فطرت شفاف و شکوفا از عبادت لذت می برد و این امر شکوفا نمی گردد مگر با توجهی ویژه به ذات اقدس الهی و لا غیر.
درباره توجه مخلصانه به خداوند و ثمرات آن آمده است: گوهر شاد خانم، همسر میرزا و عروس امیرتیمور گورکانی سازنده مسجد گوهر شاد مشهد، پیش از ساختن مسجد به دست اندر کاران گفت:
 اول: از محل آوردن مصالح ساختمانی تا مسجد براي حیوانات باربر ظرف هاي آب و علف بگذارید، مبادا که حیواناتی در حال گرسنگی و تشنگی بار بکشند.
دوم: از زدن حیوانات پرهیز کنید.
 سوم: ساعات کار باید معین باشد و مزد مطابق زحمت داده شود.
چهارم: نسبت به کارگران و بناها با محبت و به نرمی سخن گفته شود، مبادا کسی رنجیده شود.
 پنجم: خانه هاي اطراف را به قیمت مناسب بخرید، چرا که مسجد محل عبادت می شود.
 از این رو خود گوهر شاد خانم، اغلب اوقات جهت هدایت و سرکشی حاضر می شد و دستورات لازم را می داد. روزي یکی از کارگران به طور ناگهانی صورت او را دید و عاشق او شد، اما در این باره هیچ چیز نمی توانست بگوید و از این رو مریض شد.
 به خانم گزارش دادند یکی از کارگران که با مادرش زندگی می کند، مریض شده است، او به عیادتش رفت و علت را جویا شد. مادر کاگر جوان گفت: او عاشق شما شده است!
 خانم با این که عروس شاهزاده بود، اما هیچ ناراحت نشده و به مادرش می گوید: باشد، من وقتی از همسرم جدا شدم، با او ازدواج می کنم، ولی باید صداق و مهریه ي مرا قبل از ازدواج بپردازد و آن این است که این جوان، چهل شبانه روز در محراب این مسجد نیمه کاره، خدا را عبادت کند!
 جوان این شرط را پذیرفت و چند روز از پی عشق او عبادت کرد. ولی با توجه خاص به امام رضا (ع) تغییر حال داد.
 گوهر شاد پس از چهل روز از حال آن جوان جویا شد و پی جوان فرستاد. اما آن جوان به فرستاده خانم گفت: به خاطر لذتی که در اطاعت و بندگی حقیقی یافته ام، از لذت نفس شهوانی پرهیز کرده ام.


پی نوشت ها:
1-صداقت، علي‌اکبر. يکصد موضوع ‎۵۰۰ داستان، ج2: 73.
2-نجاتی نارنجکلی، عبدالله. صد زن صد داستان: 36-37.
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین