عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
آئین تجلیل از حاج مهدی آصفی در برنامه پرده عشاق برگزار شد
حاج یدالله بهتاش، پیرغلام حسینی، یکی دیگر از سخنران این مراسم بود که با تاکید بر لزوم داشتن اخلاص، ادب و صداقت در خدمتگزاری به اهل بیت علیهم السلام گفت: اخلاص حاج مهدی آصفی تا اندازه‌ای است که حتی در ظاهر ایشان هم نمود پیدا کرده و آبرویی برای مداحان است.

گزارش تصویری مرتبط
عقیق: در آیین تجلیل از پیرغلامان و مفاخر حسینی که مدتی است توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اهتمام حجت الاسلام شهاب مرادی برگزار می‌شود، از حاج مهدی آصفی، پیرغلام اهل بیت تجلیل شد.

این مراسم با حضور جمعی از مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) از جمله حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم شجاعی، حجت الاسلام محمدرضا زائری، حاج سیدعلی سادات رضوی، استاد غلامرضا سازگار، حاج یدالله بهتاش، حاج ذبیح الله ترابی، حاج ماشاءالله عابدی، حاج مصطفی خرسندی  و تعداد دیگری از شخصیت‌های دینی و فرهنگی در سالن همایش‌های بنیاد فرهنگی رفاه برگزار شد.

اجرای این برنامه را رسالت بوذری بر عهده داشت و با شعرخوانی جواد هاشمی متخلص به «تربت» و روضه خوانی حاج سیدعلی سادات رضوی همراه بود. در این برنامه همچنین از مجموعه اشعار حاج مهدی آصفی به نام «غدیر در آینه شعر فارسی» رونمایی شد.

شعر در خدمت دین

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم شجاعی، خطیب و واعظ پیشکسوت، در این برنامه طی سخنانی به بررسی مفهوم و نقش شعر در بیان مفاهیم اسلامی و انقلابی پرداخت و گفت: نمونه این ماجرا را می‌توان در واقعه غدیر خم جست‌و‌جو کرد که وقتی پیغمبر اسلام (ص) حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) را به عنوان ولی خود معرفی کردند، حسان بن ثابت برخاست و‌‌ همان مجلس را در قالب شعر تعریف کرد. پس باید بدانیم که شعر ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند در تبلیغ دین بسیار کارآمد باشد.

او با بیان اینکه شعر بیش از مسئله نظم در مخاطب اثر می‌گذارد، گفت: وقتی مخاطب مطلبی را در قالب شعر می‌شنود، مطالب به طور دقیق‌تری در ذهنش پرورش پیدا می‌کند. به این ترتیب شاعر می‌تواند در مستمع اثر بگذارد.

حجت الاسلام شجاعی با اشاره به موزون بودن آیات قرآن و تاثیر آن در مخاطب گفت: اولین شاعر خداوند است که وقتی حضرت ابیطالب (ع) فرزند خود را روی دست گرفت و از خداوند نام او را خواست، لوحی از آسمان پیدا شد که دو بیت شعر بر آن نقش بسته بود. این لوح تا زمان هشام بر دیوار کعبه قرار داشت که روی آن نوشته شده بود: «خصصتما بالولد الزکى؛ ‏ و الطاهر المنتجب الرضى؛ ‏ فاسمه من شامخ على؛ ‏ على اشتق من العلى» شاعر و خالق این شعر ذات اقدس لایزال است.

به گفته این سخنران دینی، پیغمبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام همگی نکات بسیار دقیق اسلامی و حتی در مباحث اخلاقی را در قالب شعر سروده‌اند. نمونه‌اش این است که وقتی قیس بن عاصم محضر آن حضرت آمد و حدیث خاصی را خواستار شد، آن حضرت پاسخ او را در قالب شعر بیان فرمود.

حجت الاسلام شجاعی، از حاج مهدی آصفی به عنوان مداح شایسته و بزرگواری یاد کرد که سال‌ها با مرحوم حجت الاسلام حاج ذبیح الله محلاتی مانوس بود و با ایشان در محاوره‌های مذهبی پرورش یافت و گفت: ایشان سال‌ها با حاج محمد علامه و حاج حسن دولابی همنشینی داشت.

حاج مهدی آصفی بیش از نیم قرن عمرش را صرف نوکری امام حسین (ع) کرد

نیم قرن نوکری

استاد سازگار هم در این مراسم به سابقه رفاقت و دوستی چهل ساله‌اش با حاج مهدی آصفی اشاره کرد و گفت: هر وقت ایشان را زیارت می‌کردم همه صحبت ما درباره شعر بود و گاهی حدود یک ساعت در خیابان می‌ایستادیم و درباره شعر و ادب گفت‌وگو می‌کردیم.

این پیرغلام حسینی با بیان اینکه حاج مهدی آصفی بیش از نیم قرن عمر خود را صرف نوکری امام حسین (ع) کرده، گفت: خداوند قدم و قلم ایشان را بپذیرند.

استاد سازگار در ادامه چند بیت از اشعار حاج مهدی آصفی را برای حاضران در مجلس خواند.

اخلاص، ادب و صداقت

حاج یدالله بهتاش، پیرغلام حسینی، یکی دیگر از سخنران این مراسم بود که با تاکید بر لزوم داشتن اخلاص، ادب و صداقت در خدمتگزاری به اهل بیت علیهم السلام گفت: اخلاص حاج مهدی آصفی تا اندازه‌ای است که حتی در ظاهر ایشان هم نمود پیدا کرده و آبرویی برای مداحان است.

این پیرغلام حسینی به رمز ماندگاری و خدمتگزاری طولانی مدت حاج مهدی آصفی اشاره کرد و ادامه داد: اولین چیزی که موجب ماندگاری می‌شود خلوص است. در مدینه مسجد قبا داریم که دو رکعت نماز خواندن در آن پاداشی به اندازه حج عمره دارد. اما در کنار آن مسجد ضرار بوده که پیغمبر اسلام (ص) دستور تخریب آن را صادر فرموده بود. به این دلیل که در ساختن مسجد قبا خلوص وجود داشته اما نیت سازندگان ضرار خدایی نبوده است.

حاج یدالله بهتاش تاکید کرد: سبک مداحی، نوع هیئت داری، شعری که خوانده می‌شود و مطالبی که گفته می‌شود همه باید در ‌‌نهایت اخلاص و ادب و تنها با در نظر گرفتن خدا و اهل بیت علیهم السلام گفته شود. ادب حاج مهدی آصفی هم مثال زدنی است و موجب توفیقات ایشان در خادمی شده است. درحالیکه بعضی افراد مداحی و روضه خوانی می‌کنند اما ادب این کار را مراعات نمی‌کنند.

او افزود: روضه خوان مرحوم آیت الله گلپایگانی مطلبی را برایم تعریف کرد که خوب است اینجا نقلش کنم؛ می‌کفت یک روز مرحوم گلپایگانی در منزل استراحت می‌کردند و از من خواستند کنار بسترشان حدیث کساء بخوانم. وقتی خواستم شروع به خواندن حدیث کنم، ایشان گفتند کمی صبر کنید. از اطرافیان خواستند تا عبا و عمامه را بر دوش و سرشان بگذارند، مودب و رسمی نشستند و آن موقع بود که اجازه خواندن حدیث کساء را دادند. یعنی تا این اندازه ادب را در هنگام بردن نام اهل بیت علیهم السلام رعایت می‌کردند.

این پیرغلام حسینی تجلیل از خادم حسینی را مسئولیت آور خواند و تصریح کرد: بسیاری افراد با امام حسین (ع) همراه بودند اما ایشان را یاری نکردند و تا آخر بر مسیر آن حضرت نماندند. مانند ضحاک بن عبدالله مشرقی که آن حضرت را یاری کرد اما وقتی همه اصحاب شهید شدند و امام حسین (ع) تنها ماند، او بر اسبش سوار شد و فرار کرد. اما ابوالهتوف و سعد دو برادری بودند که تا آخرین لحظه در لشکر ابن سعد بودند اما وقتی امام حسین (ع) در گودی قتلگاه افتاده بود، به این دو برادر نگاهی کرد و آن دو به مسیر حق هدایت شدند.

حاج یدالله بهتاش به رسم منبرهای همیشگی‌اش حدیثی هم خواند و در آن به رموز عاقبت به خیری اشاره کرد و گفت: این حدیث را در شب تاسوعا در محضر رهبر عزیز و بزرگوارمان خواندم و ایشان فرمودند «موعظه‌ات خوب بود، این مواعظ را برای مردم بگویید.» حدیث این است در جلد دوم کتاب سفینة البحار نوشته شده که اگر سه کار در زندگی انجام بدهید عاقبت به خیر می‌شوید: «روزی حلال، همنشینی با اهل علم و شرکت در نماز جماعت».

پس از پایان سخنرانی‌ها، حاج مهدی آصفی در جایگاه حاضر شد تا هم از کتاب‌هایش رونمایی شود و هم برای دقایقی از برگزار کنندگان برنامه تشکر کند. آصفی از حجت‌الاسلام شهاب مرادی بابت برگزاری سلسله برنامه‌های پرده عشاق قدردانی کرد.

درپایان این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم شجاعی، حجت الاسلام محمدرضا زائری، استاد سازگار، حاج سیدعلی سادات رضوی، حاج یدالله بهتاش وتعداد دیگری ازشخصیت‌ها ی فرهنگی ودینی، به پاس سال‌ها خدمات مخلصانه حاج مهدی آصفی به آستان حضرت سیدالشهدا (ع) از او تجلیل و نشان پرده عشاق به این پیرغلام حسینی اهدا شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین