عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
ام سلمه روايت كرده كه رسول خدا (ص) شبي به ناگاه با حالت اضطراب از خواب بيدار شدند و دوباره خوابيدند؛ اما پس از لحظاتي دوباره با اضطراب بيدار شدند و ديدم در دست مباركشان خاك سرخ رنگي بود كه آن را مي‌بوييد و مي‌بوسيد. به ايشان عرض كردم: اين تربت چيست؟ حضرت فرمود: «جبرئيل به من خبر داد كه حسين (ع) در زمين عراق كشته مي‌شود و اين خاك زميني است كه حسين در آن كشته مي‌شود.
عقیق:همزمان با حركت عظيم ميليوني زائران حسيني به سوي كربلاي معلي، به همين منظور رواياتي درباره زيارت امام حسين(ع) تقديم مي‌شود:
۱. ام سلمه روايت كرده كه رسول خدا (ص) شبي به ناگاه با حالت اضطراب از خواب بيدار شدند و دوباره خوابيدند؛ اما پس از لحظاتي دوباره با اضطراب بيدار شدند و ديدم در دست مباركشان خاك سرخ رنگي بود كه آن را مي‌بوييد و مي‌بوسيد. به ايشان عرض كردم: اين تربت چيست؟ حضرت فرمود: «جبرئيل به من خبر داد كه حسين (ع) در زمين عراق كشته مي‌شود و اين خاك زميني است كه حسين در آن كشته مي‌شود.
(شيخ عباس قمي، نفس المهموم، ص ۱۲۷)
۲. ام سلمه روايت كرده است: پيامبر (ص) روزي در خانه من نشسته بودند كه فرمود: كسي بر من وارد نشود! پس از لحظاتي حسين (ع) داخل شد و در آغوش رسول خدا جاي گرفت و پيامبر اكرم (ص) دست بر سرش مي‌كشيد و گريه مي‌كرد. به ايشان عرض كردم: به خدا وقتي داخل شد، متوجّه نشدم! حضرت فرمود: «جبرئيل در خانه بود؛ از من پرسيد: آيا حسين (ع) را دوست داري؟ گفتم: آري. جبرئيل گفت: امّت تو او را در سرزميني به نام كربلا مي‌كُشند. پس جبرئيل مقداري از خاك اين زمين را برايم آورد و نشانم داد». (قندوزي، ينابيع الموده، ص ۳۸۴)
۳. عايشه روايت مي‌كند كه حسين بن علي بر رسول خدا در حالي كه پيامبر در حال دريافت وحي بودند، وارد شد. جبرئيل عرض كرد: اي محمد! آيا او را دوست داري؟ فرمود: چرا پسرم را دوست نداشته باشم؟ ! جبرئيل عرض كرد: به درستي كه امّت تو، او را مي‌كشند. و در اين هنگام جبرئيل مقداري خاك در دست داشت. پس گفت: در اين زمين پسرت كشته مي‌شود و اسم آن سرزمين «طفّ» است. وقتي جبرئيل رفت، تربت در دست رسول خدا بود و مي‌گريست. پيامبر به من فرمود:
«جبرئيل به من گفت: پسرم حسين در زمين طفّ كشته مي‌شود و امتم پس از من دچار امتحان سختي مي‌شوند». پس حضرت به سوي اصحابش رفت كه علي (ع) هم ميان ايشان بود و ابوبكر و عمر و حذيفه و عمّار و ابوذر، گريه مي‌كردند. اصحاب پيش آمدند و عرض كردند: چه چيزي شما را به گريه انداخته‌اي رسول خدا! حضرت فرمود: «جبرئيل به من گفته كه پسرم حسين كشته مي‌شود و خاك زمين طفّ را برايم آورده و به من خبر داده كه قبرش هم در آن سرزمين است». (قندوزي، ينابيع الموده، ص ۳۸۴)
۴. انس بن حارث از نبيّ مكرّم (ص) روايت مي‌كند كه فرمود: «پسرم حسين در زميني كه به آن كربلا مي‌گويند، كشته مي‌شود. پس هر يك از شما آن روز را درك كرد، بايد او را ياري كند. (قندوزي، ينابيع الموده، ص ۳۸۴)
علاّمه شيخ محمد صبّان شافعي (از علماي اهل سنت) در كتابش به نام «اسعاف الراغبين» به حاشيه كتاب «نور الابصار» نوشته شبلنجي شافعي مي‌نويسد:
از راه‌ها و اسانيد متعدّد اين خبر به ما رسيده كه جبرئيل امين وحي به پيامبر اكرم خبر داده كه حسين كشته مي‌شود و زميني را كه حسين در آن كشته مي‌شود را نيز به پيامبر نشان داده و مقداري از خاك آن زمين را به پيامبر داده است. در برخي روايات تصريح شده كه نام آن زمين كربلاست و در برخي ديگر از آن به طفّ ياد شده است و در برخي روايات نيز از اين منطقه به ساحل فرات ياد شده است. بايد توجه داشت اين روايات با يكديگر تعارض ندارند؛ چون فرات به سرزمين طف كه يكي از شهرهاي كربلاست مي‌رسد. (ابن صبان مصري، اسعاف الراغبين، ص ۷۷)پپ


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین