عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵
در روایات اسلامى وارد شده است كه صدقه دادن عملی مستحب می باشد، اگرچه به كمترین چیزها و اگر كسى قدرت مالى زیاد ندارد، مى تواند با اندك چیزى به این دستور الهى عمل نماید.
عقیق: صدقه از مصادیق انفاق وذخیره ای الهی برای انسان محسوب می شود. در منطق قرآن، ربا، موجب از بین رفتن برکت مال می شود و زندگی ای که بر ربا استوار است سرابی بیش نیست،اما صدقه موجب افزایش روزی و برکت عمر می باشد؛ چنانچه در این باره امام باقر (ع) بیان می دارند: اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ؛ كار خير و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ كند؛ و نیز حضرت محمد (ص) می فرمایند :الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِيَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا يَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة؛ صدقه بلا را برطرف مى‏ كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى‏ گرداند و درد و بيمارى‏ ها را چيزى جز دعا و صدقه از بين نمى ‏برد.
همچنین امام صادق (ع) در باب آثار صدقه دادن می فرمایند: روز خود را با صدقه آغاز كنید، زیرا با صدقه دادن بلاء به شما نمی رسد و هر كه در آغاز روز صدقه دهد، شر و بدی كه در آن روز از آسمان فرود می آید خدا از او برطرف می سازد و اگر در اول شب صدقه دهد، خداوند شر و بدی آن شب را كه از آسمان نازل میگردد از او دفع می نماید؛ و نیز این امام همام در جایی دیگر بیان می دارند: يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است؛ و همچنین فرموده اند: اِنّ لكُلِّ شیٍ مفتاحاً و مفتاحُ الرّزقِ الصَّدَقَةُ؛ برای هر چیزی كلیدی وجود دارد و كلید روزی صدقه است.


پی نوشت ها:
1-بحارالأنوار، ج 93: 134، 137.
2-من لا یحضره الفقیه ج 2: 66، 84.
3-محجة البیضاء، ج 2: 109.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین