عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۷
اگر تمامی رفتارهای ما از ارتباط با یکدگیر گرفته تا معامله و زندگی خانوادگی در قالب دستورات قرآن کریم باشد و هرکس به آنچه که می‌گوید عمل کند بسیاری از مشکلات جامعه کاسته می‌شود.
عقیق:«بهروز یاریگل» مدرس پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کتاب انسان‌ساز است که راه هدایت را نشان می‌دهد، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرمایند: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ؛ قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى‏‌نماید» (اسراء/9) بنابراین اگر به قرآن پناه ببریم به طور حتم راه هدایت را دنبال خواهیم کرد که این وعده خداوند است.

محورهای زندگی قرآنی

وی با اشاره به اینکه مسلمانان به دلیل داشتن راهنمایی همچون قرآن از سایر انسان‌ها جلوتر هستند، گفت: برای اینکه این پیشرفت در تمامی عرصه‌ها باشد مسلمانان باید با قرآن مأنوس بوده و دستورات آن را در زندگی خود به کار گیرند اما متأسفانه گاهی شاهدیم مسلمانان از بسیاری از اصول دینی غفلت کرده و سایر افراد با به کارگیری مفاهیم قرآن کریم به موفقیت‌هایی دست می‌یابند و این هشداری برای مسلمانان است.
یاریگل با بیان اینکه قبل از مسلمان بودن، خداوند در قرآن ما را به رفتار و عملکردهای انسانی دعوت می‌کند، افزود: خداوند در قرآن راه‌کارهایی برای داشتن زندگی اسلامی به انسان نشان داده است که این راه‌کارها بر محور اخلاق، اعتقادات و مسائل اجتماعی روز استوار است.

عمل به دستورات قرآن از مشکلات اجتماعی می‌کاهد

این مدرس هنر تلاوت قرآن کریم با اشاره به اهمیت توجه به اخلاق‌مداری در مسائل اجتماعی افزود: اگر تمامی رفتارهای ما از ارتباط با یکدگیر، معامله و زندگی خانوادگی در قالب دستورات قرآن کریم باشد بسیاری از مشکلات جامعه کاسته می‌شود.
وی با بیان اینکه مشکلات جوامع امروز به دلیل عمل نکردن به دستورات قرآن کریم است، گفت: اگر ما به معنای واقعی دستورات قرآن را در زندگی خود اجرایی کنیم و به فرموده امام راحل(ره) اسلام ناب محمدی را در جامعه فراگستر کنیم معضلات اجتماعی به حداقل رسیده و حتی گروه‌هایی همچون القاعده، داعش و طالبان نیز خودنمایی نخواهند داشت.

مسلمانان با عملکرد قرآنی خود توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند

یاریگل با اشاره به اینکه دنیای استکبار سعی دارد چهره مسلمانان را در جهان مخدوش کند، افزود: دشمنان اسلام با توطئه‌های مختلف اسلام و قرآن را به شیوه‌ای که خود می‌خواهند به جهان معرفی می‌کنند و این باعث می‌شود که بسیاری از افراد ناآگاه نسبت به اسلام دید منفی داشته باشند بنابراین برای خنثی کردن این توطئه‌ها باید مسلمانان با رفتار و عملکردی مبتنی بر دستورات اسلام، فرهنگ اسلامی و قرآنی را در جهان فراگستر کنند.
وی آموزش سبک زندگی به کودکان را یکی از راه‌کارهای نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین پیش‌نیاز تحقق فرهنگ قرآنی، اصلاح رفتارهای کودکان متناسب با فرهنگ قرآن است بنابراین باید برای کودکان سرمایه‌‌گذاری کرد تا آنها در آینده رفتاری قرآنی از خود نشان داده و از راه دین منحرف نشوند.

لزوم پخش برنامه‌های دینی جذاب از رسانه ملی

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به تأثیرات رسانه ملی، مساجد و روحانیت در احیای سبک زندگی قرآنی اظهار داشت: برای توسعه فرهنگ و سبک زندگی قرآنی، مساجد باید از حالت خشک و تک‌بعدی بیرون بیایند تا جوانان با شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر برای حضور در چنین اماکنی رقابت کنند. همچنین رسانه ملی با تولید و پخش برنامه‌های دینی تأثیرگذار و جذاب می‌تواند از تهاجم فرهنگی جلوگیری کند که تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است.

حلقه گمشده سبک زندگی قرآنی

یاریگل با بیان اینکه سبک زندگی حاکم بر جامعه برازنده حکومت اسلامی نیست، افزود: حلقه گمشده تحقق سبک زندگی قرآنی رفتار برخی مسئولان است همانطور که خداوند در قرآن کریم فرمودند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ ای کسانی که ایمان آوردید چرا چیزى مى‏‌گویید که انجام نمى‌دهید» (صف/2) بنابراین برای تأثیرگذاری بر افراد باید خود نیز عامل به دستورات الهی باشیم در غیر این‌صورت نمی‌توانیم توقع تحقق سبک زندگی قرآنی را داشته باشیم.

توسعه فرهنگ قرآنی به معنای پیشرفت در عرصه‌های حفظ و قرائت نیست

وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ قرآنی به معنای تشویق افراد به حضور یا پیشرفت در عرصه‌های قرائت یا حفظ نیست، گفت: حفظ و قرائت قرآن کریم مقدمه انس با آیات الهی و نتیجه آنها عمل به قرآن است؛ بنابراین برای داشتن جامعه قرآنی باید فهم و زمینه عمل به قرآن را در جامعه فراهم کنیم تا به هدف و جایگاه مطلوبی دست یابیم نه اینکه فکر کنیم با توسعه قرائت یا حفظ قرآن توانسته‌ایم سبک زندگی قرآنی را در جامعه پیاده کنیم.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین