عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: توجه به ابعاد معنوی مرگ سبک زندگی افراد را متحول می‌کند.
عقیق: حجت الاسلام دکتر "مهراب صادق نیا" گفت: مهمترین کارکرد مرگ و معنایی که به زندگی می‌دهد، آگاهی بخشی است.

وی با اشاره به اینکه مرگ فیزیولوژیک یکی از معانی مرگ است که از قدیم الایام وجود داشته، بیان داشت: در گذشته به کسی که حیات خود را از دست می‌داد، مرده گفته می‌شد، ولی اکنون به افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند نیز مرده می‌گویند.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در فلسفه جدا شدن روح از بدن باعث مرگ می‌شود و به لحاظ روان‌شناختی نیز اگر شخصی بپذیرد که مرده است، وی مرده و نقش فرد در مرگ پررنگ می‌شود؛ از لحاظ جامعه‌شناسی نیز جداشدن فرد از افراد مهم زندگی را مرگ می‌گویند.

وی مرگ را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: اولین نوع مرگ درون فردی است به این معنی که یک تجربه درونی از مرگ توسط فرد است، دومین نوع آن مرگ میان فردی است یعنی تجربه ناخوشایند از دست دادن عزیزان و احساس داغدیدگی، سومین نوع آن نیز مرگ غیر شخصی است یعنی مرگ کسانی که فرد از آن مرگ هیچ احساس ناراحتی و داغدیدگی نمی‌کند.

مرگ یک لحظه خاص نیست بلکه یک فرایند است

صادق نیا با یادآوری این‌ موضوع که مرگ یک لحظه خاص نیست و یک فرآیند است که فرد در تمام طول زندگی خود از آن آگاه است، در مورد معنای زندگی افزود: شاید کمتر بتوان مسئله‌ای به پیچیدگی معنای زندگی پیدا کرد، در گذشته فقط فیلسوفان در مورد معنای زندگی بحث می‌کردند ولی اکنون در روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نیز از معنای زندگی صحبت می‌شود.

وی با بیان این‌که ارزشمند بودن یکی از معانی زندگی است، تأکید کرد: در این دیدگاه باید زندگی ارزشمند باشد تا معنا پیدا کند و زندگی معنادار زندگی ارزشمند است، از دیدگاهی دیگر زندگی معنادار زندگی هدف‌دار است و هدف در زندگی نقش تعیین کننده‌ای بازی می‌کند، در دیدگاه دیگر نیز معنای زندگی به کارکرد آن است و زندگی جزئی از یک کل است به این معنی که زندگی فرد بخشی از زندگی اجتماعی است که اگر نقش بقاء جامعه را داشته باشد، آن زندگی دارای معنا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه یاد مرگ بهار دلهاست و باعث تحول زندگی افراد می‌شود ‏ادامه داد: گاهی هم زندگی به معنی گونه عمل است که به دو چیز بستگی دارد یکی نوع موجود و دیگری فرهنگ زیرا موجودات و فرهنگ‌ها با هم متفاوت هستند و به همین ترتیب کنش و واکنش‌ها نیز با هم تفاوت خواهند داشت.

عملکرد نوع بشر نشاندهنده تصور و قبول مرگ است

وی با تبیین دو نظریه موجود در رابطه با مرگ و معنای زندگی افزود: نظریه اول این است که مرگ پایان همه چیز است و انسان با مرگ به پوچی می‌رسد و نظریه دیگر این‌که مرگ آغاز زندگی دیگری است. باید گفت که مرگ تأثیر به سزایی در زندگی دارد و بسیاری از اقداماتی که در جوامع بشری صورت می‌پذیرد، از جمله صنعت بیمه یا تغییر و تکامل صنعت اتومبیل و... همه ناشی از تفکر و تصور مرگ است که در همه حال با انسان همراه است.

حجت الاسلام صادق نیا با اشاره به نظریه جیمز فریزر گفت: فریزر معتقد است که مرگ چیزی نیست که با آن فرد از بین برود، بلکه مراسم‌هایی که پس از مرگ برای فرد گرفته می‌شود به این معنی است که او از جامعه رخت بر نبسته و در جامعه وجود دارد همچنان که زندگان مردگان خود را در مکان‌هایی بسیار مناسب دفن نموده و همیشه گورستان‌ها در نزدیکی محل زندگی زندگان وجود دارند تا مردگان همیشه در زندگی روزمره افراد جامعه حضور داشته باشند.

وی با تأکید باید یاد مرگ ترسیم کننده زندگی سالم و صالح خواهد بود‏‏، افزود: نکته دیگر این است که افراد عناوینی را که در زندگی همراه خود داشته‌اند، پس از مرگ نیز از دست نمی‌دهند و با همان عناوین شناخته می‌شوند و این عناوین حتی در سنگ مزارشان نیز قید می‌شود و حتی نوع مراسم آنان نیز متفاوت خواهد بود.
 
منبع: خبرگزاری مهر
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین