عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
خداوند منّان هر صبح و شام از طعام بهشت بر زوّار امام حسين عليه السّلام نازل مى‏‌فرمايد و خدمتكارانشان فرشتگانند. هيچ بنده‌اى از بندگان خداوند حاجتى از حوائج دنيا و آخرت را از خداوند متعال درخواست نمى‌كند مگر آنكه خدا به او عطا مي‌كند.
عقیق:مهدي نصيري ياد داشتي با عنوان «ثواب زائر امام حسين(ع) چيست؟» را نوشته كه در ذيل از نظر مي‌گذرانيد:
محدث جليل القدر جعفربن محمد قولويه در كتاب معتبر كامل الزيارات به‌تفصيل به نقل رواياتي از امام صادق(ع) در ثواب و فضيلت زيارت امام حسين(ع) و مقام ويژه زائران آن حضرت پرداخته است كه گزيده‌اي از آن را تقديم خوانندگان گرامي به‌ويژه كساني كه زائر اربعين هستند، مي‌كنم:

دعاي امام صادق براي زوار امام حسين چه بود؟
معاوية‌بن وهب مي‌گويد: اجازه خواستم كه بر امام صادق عليه السّلام وارد شوم، به من گفته شد: داخل شو، داخل شده آن جناب را در نمازخانه منزلشان يافتم. نشستم تا حضرت‏ نمازشان را تمام كردند. آن‌گاه شنيدم كه حضرت با پروردگارشان مناجات نموده چنين مي‌گويند:
بارخدايا، اى كسى كه ما را اختصاص به كرامت داده و وعده شفاعت دادى و ما را وصىّ پيامبرت قرار دادى و علم به گذشته و آينده را به ما عطا فرمودى، و قلوب مردم را مايل به‌سوي ما نمودى، من و برادران و زائران قبر پدرم حسين(ع) را بيامرز، آنان كه به‌جهت ميل و رغبت در احسان به ما و به‌اميد آنچه نزد توست و به‌خاطر صله و احسان به ما و به‌منظور ادخال سرور بر پيغمبرت و به‌جهت اجابت كردن فرمان ما و به‌قصد وارد نمودن غيظ بر دشمنان ما اموالشان را انفاق كرده و ابدانشان را به تعب انداخته‌اند.
اينان اراده و نيّتشان از اين ايثار، تحصيل رضا و خشنودى توست پس تو هم از طرف ما اين ايثار را جبران كن و به‌واسطه رضوان، احسانشان را جواب‌گو باش و در شب و روز حافظ و نگاهدارشان بوده و اهل و اولادى را كه از ايشان باقى مانده‌‏اند، بهترين جانشينان قرار بده و مراقب و حافظشان باش و شر و بدى هر ستمگر عنود و منحرفى را از ايشان و از هر مخلوق ضعيف و قوى خود كفايت نما و ايشان را از شر شياطين انس و جنّ محفوظ فرما و به ايشان برترين چيزى را كه در دور بودنشان از اوطان خويش از تو آرزو كرده‌‏اند و به‌واسطه‌‏اش ما را بر فرزندان و اهل و نزديكانشان اختيار كردند، عطا فرما.
خدايا، دشمنان ما آنان را به‌خاطر خروج {براي زيارت} مورد ملامت و سرزنش قرار دادند ولى اين حركت دشمنان، ايشان را از تمايل به ما بازنداشت و اين ثبات آنان از باب مخالفتشان با مخالفين ماست، پس تو اين صورت‌‏هايى كه حرارت آفتاب آنها را در راه محبّت ما تغيير داده، مورد ترحّم خودت قرار بده و نيز صورت‏‌هايى را كه روى قبر ابى‌عبداللّه الحسين عليه السّلام مى‌‏گذارند و برمى‌‏دارند، مشمول لطف و رحمتت قرار بده و همچنين به چشم‏هايى كه از باب ترحم بر ما اشك ريخته‌‏اند، نظر عنايت فرما و دل‏هايى را كه‏ براى ما به جزع آمده و به‌خاطر ما سوخته‌‏اند، مورد رحمت خويش قرار بده. بارخدايا، به فريادهايى كه به‌خاطر ما بلند شده برس. خداوندا، من اين ابدان و اين ارواح را نزد تو امانت قرار داده تا در روز عطش اكبر كه بر حوض كوثر وارد مى‌‏شوند آنها را سيراب نمايى.
و پيوسته امام(ع) در سجده اين دعا را مى‌‏خواندند و هنگامى كه از آن فارغ شدند عرض كردم: فدايت شوم، اين مضامين ادعيه‌‏اى كه من از شما شنيدم اگر شامل كسى شود كه خداوند عزّ و جلّ را نمى‌‏شناسد گمانم اين است كه آتش دوزخ هرگز بر او كارگر نخواهد افتاد….
سپس امام به من فرمودند: اى معاويه، زيارت آن حضرت را ترك مكن.
عرض كردم: فدايت شوم، نمى‌‏دانستم كه اجر و ثواب آن اين مقدار است.
حضرت فرمودند: اى معاويه، كسانى كه براى زائران امام حسين(ع) در آسمان دعا مى‌‏كنند به‌مراتب بيشتر از آناني هستند كه در زمين براى ايشان دعا و ثنا مى‌‏نمايند. (كامل الزيارات ص۱۱۷)

استقبال فرشتگان از زائر امام حسين(ع)
امام صادق(ع) فرمودند: چهار هزار فرشته اطراف قبر حضرت حسين‌بن على(ع) بوده كه جملگى ژوليده و گرفته و حزين مى‌‏باشند و تا روز قيامت بر آن جناب مى‌‏گريند، رئيس ايشان فرشته‌‏اى است كه به او منصور گفته مى‌‏شود، هيچ زائرى به زيارت آن حضرت نمى‌‏رود مگر آنكه اين فرشتگان به استقبالش مى‌‏روند و هيچ وداع‏‌كننده‌‏اى با قبر آن حضرت وداع نكرده مگر آنكه اين فرشتگان مشايعتش مى‌‏كنند و مريض نمى‌‏شود مگر آنكه عيادتش كرده و نمى‌‏ميرد مگر آنكه ايشان بر جنازه‌‏اش نماز خوانده و از خدا طلب آمرزش برايش مى‌‏كنند. (همان ص۱۱۹)

اميرالمؤمنين در حوض كوثر با زائر امام حسين مصافحه مي‌كند
امام صادق(ع) فرمودند: از پدرم شنيدم به يكى از دوستانشان كه از زيارت (قبر امام حسين(ع)) سؤال كرده بود، ‏فرمودند: چه‌كسى را زيارت مى‌‏كنى و چه‌كسى را با اين زيارت اراده مى‌‏نمايى؟ (يعنى با اين زيارت قصد تقرّب به چه‌كسى را دارى؟) عرض كرد: مراد و مقصودم تقرب به خداوند تبارك و تعالى است.
حضرت فرمودند: كسى كه به‌دنبال زيارت، يك نماز خوانده و با اين نماز قصد تقرّب به خدا را داشته باشد، در روزى كه خدا را ملاقات مى‌‏كند بر او نورى احاطه كرده است كه تمام كساني كه او را مى‌‏بينند صرفاً نور مشاهده مي‌نمايند و خداوند متعال زوّار قبر مطهّر امام حسين(ع) را مورد اكرام قرار داده آتش جهنّم را از رسيدن به آنها بازمى‌‏دارد، و زائر نزد حوض كوثر، مقامى بسيار رفيع و مرتبه‌‏اى لايتناهى دارد و اميرالمؤمنين(ع) كه كنار حوض ايستاده ‏است با او مصافحه كرده وى را از آب سيراب مى‌‏فرمايد و احدى در وارد شدن بر حوض بر وى سبقت نمى‌‏گيرد مگر پس از او و سيراب شدن او. پس از سيراب گشتن به جايگاهش در بهشت برگشته در حالى كه فرشته‌‏اى از جانب اميرالمؤمنين(ع) با او بوده كه به صراط امر مى‌‏كند براى وى پائين بيايد و با او مدارا كرده تا از روى آن بگذرد و به آتش جهنّم فرمان مى‌‏دهد كه حرارت و سوزشش را به او نرساند تا وى از آن گذر كند. (همان ص۱۲۳)

تارك زيارت امام حسين عاق پيامبر و ائمه مي‌شود

راوي مي‌گويد: محضر مبارك امام صادق(ع) عرضه داشتم: فدايت شوم، چه مى‌‏فرماييد درباره كسى كه با داشتن قدرت زيارت حسين (ع) را ترك مى‌‏كند؟
حضرت فرمودند: اين شخص عاق رسول خدا (ص) و عاق ما اهل‌بيت مى‌‏باشد و امرى را كه به‌نفع او است سبك شمرده است. كسى كه آن حضرت را زيارت كند: خداوند متعال حوائجش را برآورده نمايد و آنچه را از دنيا مقصود او است كفايت فرمايد و نيز زيارت آن حضرت موجب جلب رزق براى زائر مى‌‏باشد…. (همان ص۱۲۸)

فرشتگان با دستهاي‌شان صورت زائر امام حسين را مسح مي‌كنند

مفضّل‌بن عمر روايت مي‌كند كه امام صادق(ع) فرمودند: گويا مى‌‏بينم كه فرشتگان با مؤمنين بر سر قبر حضرت حسين‌بن على(ع) ازدحام كرده‌‏اند.
راوى مى‌‏گويد: عرضه داشتم: آيا مؤمنين فرشته را مى‌‏بينند؟
حضرت فرمودند: هرگز، هرگز، آنها به خدا قسم ملازم و همراه مؤمنين هستند و حتّى با دست‏هاي‌شان صورت‏‌هاى آنها را مسح مى‌‏كنند.
سپس امام(ع) فرمودند: خداوند منّان هر صبح و شام از طعام بهشت بر زوّار امام حسين(ع) نازل مى‌‏فرمايد و خدمتكاران ايشان فرشتگانند. هيچ بنده‌‏اى از بندگان خداوند حاجتى از حوائج دنيا و آخرت را از خداوند متعال درخواست نمى‌‏كند مگر آنكه خدا به او عطا مى‌‏فرمايد.
راوى مى‌‏گويد: عرض كردم: به خدا قسم، اين كرامت مى‌‏باشد.
امام(ع) به من فرمودند: اى مفضّل، برايت بيشتر بگويم؟
عرضه كردم: بلى، سرور من.
حضرت فرمودند: گويا مى‌‏بينم تختى از نور را گذاشته‌‏اند و روى آن قبّه‌‏اى از ياقوت سرخ زده شده كه با جواهرات آن را زينت نموده‌‏اند و حضرت امام حسين(ع) روى آن تخت نشسته‌‏اند و اطراف آن حضرت نود هزار قبه سبز زده‌‏اند و مؤمنين آن حضرت را زيارت كرده بر آن جناب سلام مى‌‏دهند، پس خداوند متعال به ايشان مى‌‏فرمايد: اى دوستانم، از من سؤال كنيد و بخواهيد، پس زياد اذيّت شديد و خوار و مقهور گرديديد. امروز، روزى است كه حاجتى از حاجات دنيا و آخرتتان را از من درخواست نكرده مگر آن را روا مى‌‏نمايم، و خوردن و آشاميدنشان در بهشت مى‌‏باشد، پس به خدا قسم كرامت و احسانى كه زوال نداشته و انتهاي آن را نمى‌‏توان درك كرد همين است. (همان ص۱۳۵)

زائران امام حسين هم‌درجه اهل‌بيت در قيامت هستند

امام صادق(ع) فرمودند: هنگامى كه روز قيامت شود منادى ندا مى‌‏كند: كجا هستند زوّار حسين‌بن على(ع)؟
گردن‌‏هاى تعدادى از مردم كشيده مى‌‏شود كه عدد آنها را غير از خداوند متعال كس ديگرى نمى‌‏داند. پس به ايشان گفته مى‌‏شود: قصد شما از زيارت قبر حضرت حسين‌بن على(ع) چه بود؟
مى‌‏گويند: پروردگارا! آن حضرت را زيارت كرديم به‌جهت محبّتى كه به رسول خدا و حضرت على و فاطمه داشته و به‌منظور طلب رحمت براى صاحب قبر به‌ازاي آنچه از آن حضرت صادر گرديد.
سپس به آنها گفته مى‌‏شود: ايشان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين (ع) بوده، به آنها ملحق شويد. شما با ايشان و در درجه و مرتبه آنها هستيد، به لواء و پرچم رسول خدا(ص) ملحق گرديد. پس به‌طرف لواء آن حضرت رهسپار شده در سايه آن قرار مى‌‏گيرند در حالى كه لواء به دست اميرالمؤمنين على(ع) مى‌‏باشد و بدين ترتيب به بهشت وارد مى‌‏شوند. ايشان جلوي پرچم و سمت راست و جانب چپ و پشت آن بوده و چهار طرف لواء را گرفته‌‏اند. (همان ص۱۴۱)



منبع:حج
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین