عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
انتشار مجموعه مقالات صادق آئینه­وند
«سی سال با تاریخ» عنوان مجموعه مقالاتی از دکتر صادق آیینه­وند مدیر گروه سیره معصومین (ع) پژوهشکده تاریخ اسلام است، که به تازگی به چاپ رسیده است.
عقیق: این کتاب مجموعه مقالاتی است که طی سی سال در دانش تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی نگارش یافته و در مجلات دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی و پاره­ای روزنامه­ها منتشر شده است.
 
نویسنده به پیشنهاد بعضی از دانشوران و به ملاحظه بعضی ضرورت­ها، لازم دانسته تا همه این مقالات پراکنده را که دسترسی به آن برای خواننده دشوار بود، یکجا فراهم آورد و در مجموعه­ای به چاپ رساند. مقالات پس از ویرایش، در هشت مجموعه و در دو بهره فارسی و عربی تدوین شد.
 
سیاق و سبک مقالات، رویکرد تاریخی و تمدنی دارد و می­تواند خواننده را با حوزه­های فرهنگ، تمدن و احوال جامعه اسلامی آشنا کند؛ از این رو باید گفت که این دفتر گرچه به صورت مقالات تدوین شده، ولی به جهت تناسب و توافق بخش­ها، شکل کتاب به خود گرفته است.
 
رویکرد نویسنده در نگارش این کتاب، محور هدفمند: اتصال به ریشه [اسلام] و انطباق با نیاز [جامعه اسلامی] امروز است. یعنی باید با بهره­گیری از باور، فرهنگ و تمدن اسلامی به سرآمدی، و با تلاش برای دست­یابی به دانش و اندیشه مورد نیاز جامعه اسلامی امروز، به روزآمدی نایل آئیم.
 
بهره فارسی کتاب، در هفت بخش حاوی چهل و یک مقاله و بهره عربی کتاب، در یک بخش و شامل هفت مقاله است.
بخش اول کتاب با عنوان «تاریخ اسلام» شامل مقالات زیر است: فتوح در اسلام؛ وضعیت سیاسی عصر امام کاظم (ع)؛ حج ابراهیمی- حج جاهلی؛ تاریخ صدر اسلام در پیشدید امام خمینی (ره)؛ غدیر؛ ایرانیان و محرم حسینی؛ ایرانیان و سوگواری فرزند پیامبر (ص).
 
«سیره معصومین (ع)» بخش دوم کتاب و شامل پنج مقاله است: حجره­های شریف نبوی (ص)؛ سیره امیرمؤمنان علی (ع؛ عدالت از نگاه علی (ع)؛ روان ِ تاریخی دو سیاست؛ بدانید او فاطمه (س) است.
 
سومین بخش کتاب «تاریخ از نگاه متفکران مسلمان» است. مقالات مکتب تاریخ­نگاری طبری؛ سیره­نگاران نخستین و داستان سیره ابن­اسحاق؛ توصیف قاعدی­گری در بینش تاریخی شیخ مفید؛ روشمندی و شرایط تحقیق در تاریخ؛ تاریخ و پژوهش آن؛ تاریخ از نگاه استاد علامه شهیدی؛ اندیشه­های تاریخی مالک بن نبی؛ سه مورخ بزرگ اسلام در عصر ما؛ عصر و نسل از نگاه تاریخ؛ علامه امینی، مورخ امین را در این بخش خواهیم خواند.
 
بخش چهارم کتاب با عنوان «زن در تاریخ اسلام» شامل چهار مقاله است. زنان مجاهد و مجتهد در عصر امیرالمؤمنین علی (ع)؛ زنان در نخستین سده­های اسلامی؛ زن و تاریخ؛ زن از نگاه­های مختلف.
 
«تولید علم در تمدن اسلامی، اجتماعیات» عنوان بخش پنجم کتاب است. مقالات زیر را در این بخش خواهیم خواند: روشمندی، پژوهش و پژوهشگر در تمدن اسلامی؛ قدرت و میزان دخالت دولت در امور اقتصادی مردم از دیدگاه فقیهان اهل سنت؛ عصری کردن فهم دین [عَصرَنَه]؛ حوزه و نقش بایسته آن در تمدن اسلامی؛ به سوی پدید آوردن اسلامیت در دانشگاه؛ نخبگان مصر و ایران در مواجهه با غرب؛ سرچشمه­های تدوین اخلاق در تمدن اسلامی.
 
 
بخش ششم کتاب به «ادبیات اسلامی» پرداخته و شامل شش مقاله است: سوگ­نامه­های ماندگار ادب اسلامی؛ مقدمه­ای بر سروده سپیده؛ شعر شیعه، کمیت بن زید اسدی؛ مقام حافظ در میان پژوهندگان عرب؛ ایران­شناسی و شعوبی­گری؛ ادب مقاومت و توّسع آن.
 
بخش هفتم «چهره­ها و نخبه­ها» با دو مقاله به اندیشه آیت­الله طالقانی و دکتر شهیدی پرداخته است. عنوان این مقالات «آیت­الله طالقانی، عالم روشن­اندیش» و «فرهیخته قرن استاد علامه دکتر سید جعفر شهیدی» است.
 
بهره دوم کتاب، حاوی یک بخش با عنوان «دراسات تاریخیة فی الحضارة الاسلامیة» شامل هفت مقاله به زبان عربی است: «الاسلام فی ایران»؛ «الصید، تاریخه، مصطلحاته، کُتُبه»؛ «عصر الممالیک»؛ «الحیاة الفکریة فی العصر المملوکی»؛ «الیقظة الاسلامیة فی فارسیات إقبال»؛ «الأدیان الإبراهیمیة أمام التّحدیات»؛ «اتّجاهات الوحدة الإسلامیة و أهدافها فی العصر الحاضر».  
 
مجموعه مقالات «سی سال با تاریخ»، در 808 صفحه، با شمارگان 1050 نسخه و با قیمت 25 هزار تومان، توسط نشر توت در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 


منبع: خبرگزاری مهر
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین