عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱
آتش هاى عصبيت و كينه هاى جاهليت را كه در دل هايتان نهفته است، خاموش كنيد؛ زيرا كه اين نخوت و غرور در وجود شخص مسلمان از تلقينات و نخوت ها و فسادها و وسوسه هاى شيطان است.
عقیق:یکی از صفات مذموم انسان تکبر است که در روایات و سخنان بزرگان از آن نهی شده است نکوهش این صفت مذموم تا جایی است که آن را ریشه کفر دانسته اند.
همین صفت ناپسند بود که باعث شد شیطان بعد از هزاران سال عبادت از درگاه الهی رانده شده و مورد غضب خداوند قرار بگیرد. آنچنان که خداوند در آیات 73 و 74 سوره مبارکه ص می فرماید: «پس همه فرشتگان يكسره سجده كردند مگر ابليس كه تكبّر نمود و از كافران شد».
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «از تكبّر بپرهيزيد؛ زيرا گاهى با پوشيدن يك ردا، به انسان كبر دست مى دهد.»
امیرالمومنین على (ع) می فرمایند: «پس، آتش هاى عصبيّت و كينه هاى جاهليت را كه در دل هايتان نهفته است، خاموش كنيد؛ زيرا كه اين نخوت و غرور در وجود شخص مسلمان از تلقينات و نخوت ها و فسادها و وسوسه هاى شيطان است. افسر فروتنى بر سر نهيد و گردن فرازى را زير پايتان فكنيد و گردنبند تكبر را از گردن خويش باز كنيد و فروتنى و افتادگى را [همچون ]پاسگاه مرزى ميان خود و دشمنتان شيطان قرار دهيد.»
همان حضرت (ع) فرموده اند: «از كيفر و خشم و عذاب هاى سخت خدا كه به امّت هاى گردن كش پيش از شما رسيده، عبرت گيريد... و از عوامل تكبّر زا به خدا پناه بريد، همان گونه كه از بلاها و پيشامدهاى سخت روزگار به او پناه مى بريد.»
امام باقر (ع) می فرمایند: «در قلب هیچ انسانی چیزی از کبر وارد نمی شود مگر اینکه به همان اندازه از عقلش کاسته خواهد شد، کم باشد یا زیاد»
همان حضرت می فرمایند: «کبر، ردای خداست و شخص متکبر بر سر تصاحب ردای خدا با او می ستیزد.»
امام صادق (ع) نیز می فرمایند: «کسی که در قلبش به اندازه سنگینی دانه خردلی از کبر باشد هرگز داخل در بهشت نخواهد شد.»
امیرالمومنین علی (ع) همچنین فرموده اند: « زنهار از تكبّر كه آن بزرگترين گناه و نكوهيده ترين عيب ها است و زيور ابليس است.»


پی نوشت ها:
غررالحکم
نهج البلاغه
میزان الحکمه
کافی
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین