عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
مهدی علیخانی صدر در مراسم رونمایی کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» با اشاره به اینکه ایده تدوین این کتاب از یک جمله امام‌خمینی (ره) نشات گرفته، تاکید کرد: این کتاب حدود 3 ماه در وزارت ارشاد باقی ماند تا مجوز نشر بگیرد. آن‌ها اصرار داشتند که بخشی از کتاب حذف شود.

عقيق: آیین رونمایی از کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» عصر سه‌شنبه 24 مرداد، با حضور جمعی از صاحب‌نظران تاریخ و علوم سیاسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

محمدحسین منتظری، رئیس هیات مدیره موسسه علم گستران علامه در آغاز این مراسم، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر نهضت عاشوراپژوهی گفت: کتاب‌های این حوزه معمولاً پاسخگوی مخاطبان طالب زبان روز سیاسی‌ نیستند. اما کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا»، نتیجه تحقیقات و مطالعات مهدی علیخانی صدر که با کمک موسسه علم گستران علامه منتشر شده، از سایر تالیفات و محصولات این مرکز متمایز است.

وی ادامه داد: این کتاب، موضوع اسلامی و تاریخی دارد، اما با واژگان و زبان روز علوم سیاسی نوشته شده و سبک نوینی در تحلیل وقایع تاریخی محسوب می‌شود. هدف این کتاب، ترویج فرهنگ سیاسی اسلام و غنای ادبیات تحقیقی عاشوراست و امیدواریم که این مسیر با همکاری دست‌اندرکاران این حوزه تقویت شود.
 

سپس مهدی علیخانی صدر به چگونگی تدوین کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» اشاره کرد و افزود: سال 1388 در بحبوحه حوادث بعد از انتخابات، در مراسم عزدارای محرم در بیت رهبری بودم و پارچه‌ نوشته‌ای از امام ‌خمینی (ره) با این مضمون که باید آن جنبه‌های سیاسی عاشورا را برای مردم تبیین کنیم، توجهم را به خود جلب کرد.

وی یادآوری کرد: با دیدن آن جمله، این شک در من ایجاد شد که آیا قیام عاشورا دارای جنبه‌های سیاسی است؟ و اگر چنین است، وظیفه و رسالت من چیست؟ بعد از ماه‌ها تحقیق در حوزه آموزه‌های سیاسی واقعه عاشورا، متوجه شدم که معنای عالیه این قیام، چیزی جز سیاست نیست و این همان زاویه‌ای بود که کمتر به آن پرداخته شده است.

علیخانی صدر در ادامه، وجود چنین کتابی در ادبیات سیاسی بعد از انقلاب را ضروری دانست و تاکید کرد: اگر محققان به این جنبه‌های مغفول بپردازند، می‌توان سند چشم‌انداز راهبردی برای نظام را مشخص کرد. همچنین شاخصه‌های یک تشکل سیاسی شیعی در کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» تدوین شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: هدف من از تدوین کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا»، نشان دادن مسایل عاشورا به جای مصائب آن بود. مباحث مطرح شده در باب آموزه‌های سیاسی در این کتاب، منطبق بر شاخصه‌های گفتمان روز سیاسی تبیین شده که با این زبان، نسل جوان دانشگاهی هم به این موضوع روی خواهند آورد.

علیخانی صدر در پایان سخنانش، با گلایه از معطل شدن کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» در بخش ممیزی کتاب وزارت ارشاد یادآوری کرد: این کتاب حدود 3 ماه در وزارت ارشاد باقی ماند تا مجوز نشر بگیرد. آن‌ها اصرار داشتند که بخشی از کتاب حذف شود. البته کتاب با همکاری برخی از دوستان منتشر شد، اما امیدوارم که کتاب‌هایی از این دست، زودتر از این فرآیند بیرون بیایند.

عاشورای امام حسین (ع)؛ دکترین نهضت شیعه در جهان

در ادامه، محمدحسین رجبی دوانی گفت: قیام امام‌ حسین (ع) از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار گرفته، اما بُعد احساسی و عاطفی آن بر سایر ابعاد غلبه داشته است. ولی از آن‌جایی که امام‌ حسین (ع) با این حرکت تاریخ‌ساز، تکلیف شیعه و آزادگان جهان را در برابر حوادث مشابه مشخص کرده، جا دارد که از ابعاد سیاسی هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» را ارزنده و فاخر ارزیابی کرد و افزود: با وجود این‌که مهدی علیخانی صدر در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و در حوزه مدیریت بحران فعالیت داشته، استفاده او از منابع تاریخی معتبر و روایات و آیات جای تحسین دارد.

این کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: در این کتاب، زوایایی از حرکت امام‌ حسین (ع) تبیین شده که برای کسانی که می‌خواهند، حرکت حضرت اباعبدالله را الگوی خود قرار دهند، کارساز خواهد بود. نویسنده کتاب «آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا» با بهره‌گیری از ادبیات امام‌ خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و با استفاده از تعابیر ویژه آن‌ها توانسته، به خوبی حرکت امام حسین(ع) را کاربردی کرده و با حوادث امروز تطبیق دهد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: جوانانی که قلم خود را در جهت تعمیق معارف دین و ارتقای فهم سیاسی بر اساس مبانی قرآنی و عترت و گسترش بصیرت با ابیات روز به کار می‌گیرند، قابل تحسین‌اند.

وی عاشورای امام حسین (ع) را دکترین نهضت شیعه در جهان خواند و گفت: این دکترین، نشات گرفته از دکترین روز غدیر و نطق پیامبر اکرم است. ایشان در آن خطبه، 100 کلام درباره اهل بیت دارند که بخشی از آن مربوط به امام‌ حسین (ع) است. ژرف‌نگری در اعماق دین، کلید بصیرت است و امیدوارم که این کتاب، چنین نقشی را ایفا کند.
 
منبع: خبرگزاري مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین