عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
در قرآن کریم آمده است
خداوند 9 پیمان از بنی اسرائیل گرفت که شامل اصول و قوانین ثابتی برای تمام انسان‌هاست و در صورت عمل کردن به آنها سبب قوت و سرافرازی ملت‌ها خواهد شد و در غیر این صورت موجبات شکست و بدبختی آنها را فراهم می‌کند.
عقیق:خداوند در آیات 40 و 63 سوره مبارکه بقره از گرفتن پیمان‌هایی از قوم بنی‌اسرائیل خبر می‌دهد و در آیات هشتادوسوم و هشتادوچهارم این سوره مبارکه با یادآوری سرزنش‌گون آن پیمان‌ها 9 مورد از آنها را بیان می‌کند.



این آیات را با صدای استاد مرحوم مصطفی اسماعیل گوش کنید

تلاوت آیات 83 و 84 سوره مبارکه بقره توسط استاد مرحوم«مصطفی اسماعیل»

بیشتر این موارد یا همه آنها از امورى است که مى‌بایست آن را جزء اصول و قوانین ثابت ادیان الهى دانست؛ چرا که در همه ادیان آسمانى این پیمان‌ها و دستورات به نحوى وجود دارد.

عناوین این پیمان‌ها به شرح ذیل است

1) توحید و پرستش خداوند یگانه

2) نیکى به پدر و مادر

3) رفتار نیک نسبت به خویشاوندان، یتیمان و مستمندان

4) نیکو سخن گفتن با مردم

5) برپا داشتن نماز

6) ادای زکات و حق محرومان

7) نریختن خون یکدیگر

8) بیرون نکردن هم‌کیشان از خانه و کاشانه‌شان

9) همبستگی در جمع‌آوری فدیه برای آزاد کردن اسیران

نکته قابل توجه این است که تمام احکام اعتقادى، اخلاقى و فقهى، میثاق و عهد خدا با انسان است. بعد از «میثاق» سخن از عقیده توحیدى، احسان به والدین، نماز و زکات آمده است.

همچنین با دقت در عبارت «اخذنا میثاق» در ابتدای آیه 83 باید توجه داشت که خداوند از طریق عواملی همچون عقل، فطرت و وحى، از مردم پیمان می‌‏گیرد.

قرآن کریم در ادامه رسوائى در زندگى این دنیا و دچار شدن به به اشد عذاب را در روز رستاخیز به عنوان نتیجه عمل نکردن به این پیمان‌ها معرفی کرده است که در ادامه مطالب به بررسی آن خواهیم پرداخت.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین