عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: حضور امام (ع) پایه‌های مکتب علوی را بنیان نهاد و گسترش فرهنگ شیعه در ایران از برکات حضور امام هشتم بود.
عقیق: حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی امروز با تسلیت فرا رسیدن شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: بعد از شهادت امام حسین(ع) جامعه شیعی دچار خفقان شدیدی شد و در زمان امام سجاد(ع) خفقان خیلی شدید بود.

وی با اشاره به زمان امام باقر(ع) و فضای علمی حاکم بر جامعه آن روز گفت: در زمان این امام بزرگوار چون برخی خلفا خود اهل علم و بحث بودند فضای علمی فراهم شد اما در زمان امامان هفتم و هشتم خفقان شدیدی بود و مأمون هم امام رضا(ع) را با فشار شدیدی به خراسان آورد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: هم‌زمان با ورود امام هشتم به خراسان و در ملاقات‌هایی که ایشان در طول مسیر داشتند تحولات سیاسی، اجتماعی و تربیتی فراوانی روی داد.

وی با اشاره به ملاقات امام رضا(ع) با مردم نیشابور و قرائت حدیث سلسلة‌الذهب گفت: با ورود امام هشتم به خراسان فضای خفقان شکسته شد و تحولی در مردم صورت گرفت که این مسئله در قضیه دعوت مأمون از امام برای برپایی نماز عید و سپس بازگرداندن ایشان به دلیل همراه شدن خیل عظیمی از شیعیان به خوبی مشهود است.

فقیهی تصریح کرد: شاید این تحولات در جامعه شیعی سبب شد مأمون نقشه شهادت امام رضا(ع) را طراحی و اجرا کند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) از مرز بصره و اهواز وارد ایران شدند و گذر ایشان از قم و نیشابور سبب تحول عجیبی در ایرانیان شد و پایه‌های تشیع در این کشور شکل گرفت.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: حضور امام (ع) پایه‌های مکتب علوی را بنیان نهاد و گسترش تشیع در خراسان و ایران از برکات امام هشتم بود.

وی در مورد ولایتعهدی امام رضا(ع) ابراز داشت: در زمان مأمون گوشه و کنار درگیر قیام علویون بود و سیاست مأمون این بود که با آوردن امام رضا(ع) به مرو این قیام‌ها را آرام کند که با تدبیر امام هشتم، توطئه مأمون نتیجه عکس داد و مردم بیشتر به ظلم و جنایت مأمون پی بردند.

فقیهی به ویژگی‌های فردی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: آنچه که در این امام همام قابل توجه است و در زیارت ایشان هم بیان شده این است که امام رضا(ع) به عنوان امام رئوف شناخته شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حیوانات هم به امام رضا(ع) پناه آوردند که البته این پناه آوردن در سایر ائمه نیز نمونه‌هایی داشته است اما در این امام همام بیشتر نقل شده است.

این استاد حوزه بیان داشت: این مسئله احاطه ائمه(ع) بر کل عالم و نوعی شعور و معرفت در موجودات عالم را می‌رساند که حتی حیوانات هم متوجه می‌شوند که در مواقع اضطرار باید به امام معصوم(ع) پناه ببرند و این رحمت و رأفت ائمه هدی را آشکار می‌سازد.


منبع: آینده روشن
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین