عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
عقیق:پرسش:
براساس آیات قرآن کریم چه مستنداتی برای اثبات فضائل اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وجود دارد؟
پاسخ:
علاوه برآیاتی که شأن امامت و هدایت‌گری اهل بیت‌(ع) را اثبات می‌کند برخی از آیات قرآن مجید بر فضائل و جایگاه رفیع آن بزرگواران دلالت می‌‌کند که در اینجا به اهم آنها اشاره می‌کنیم:
1- آیه اطعام
خداوند متعال درسوره دهر آیات 8 و 9 می‌فرماید:«بنابر دوستی خدا به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند (و می‌گویند) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می‌دهیم و ازشما هیچ پاداش و سپاسی هم نمی‌طلبیم.»
36 نفر از علمای اهل سنت تصریح کرده‌اند که این آیه درشأن اهل بیت پیامبر (ص) نازل شده است. فخرراضی در التفسیر الکبیر، ذیل همین آیه، قاضی بیضاوی در انوار التنزیل، سیوطی در الدر المثنور، ابوالفداء در تاریخش ج 1،ص 126 و بغدادی در تاریخش ج 13، ص 191.
2- آیه شراء
خدای متعال در سوره بقره آیه 207 می‌فرماید:«و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رؤف بالعباد» برخی مردانند که از جان خود درطلب رضایت خداوند می‌گذرند و خداوند دوست دار چنین بندگانی است.
ابن عباس می‌گوید: این آیه درشأن علی(ع) نازل شده، هنگامی که رسول خدا (ص) از دست مشرکین فرارکرده و با ابوبکر به غاری پناه برد، علی(ع) در رختخواب پیامبر(ص) خوابید (مستدرک حاکم، ج 3، ص 4)
ابن ابی الحدید می‌گوید: تمام مفسرین روایت کرده‌اند که آیه فوق درشأن علی (ع) نازل شده، آن هم درشبی که آن حضرت دررختخواب پیامبر (ص) آرمید. (شرح ابن ابی الحدید، ج 13، ص 262)
چهارده نفر از علمای اهل سنت بر نزول آیه شریفه درشأن امام علی(ع) تصریح نموده‌اند، که عبارتند از: زینی دحلان درکتاب السیره الحلبیه، ج 1، ص 306، فخررازی در التفسیر الکبیر، ج 5، 223، ابن اثیر دراسد الغابه ج4، ص 25 و دیارکبری در تاریخ الخمیس، ج 1، ص 325 و...
3- آیه مباهله
خداوند متعال در سوره آل‌عمران آیه 61 می‌فرماید:«پس هرکس با تو در مقام مجادله (درباره عیسی) برآید پس از آنکه به وحی خدا براحوال او آگاه شدی بگو که بیایید ما و شما با فرزندان و زنان خود با هم به مباهله برخیزیم، تا دروغگو و کافران را به لعن عذاب خدا گرفتار سازیم.»
مفسرین اجماع دارند بر این که مراد از «انفسنا« در این آیه علی(ع) است که در اینجا از علی (ع) به نفس پیامبر(ص) تعبیر شده است.
احمدبن حنبل نقل می‌کند: هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر(ص) علی، فاطمه، حسن و حسین را خواست، آن گاه عرض کرد: بار خدایا اینان اهل بیت من هستند، (مسند احمد، ج1 ص 185)
24 نفر از صحابه و تابعین این مضمون را نقل کرده‌اند و آیه را درشأن اهل بیت (ع) می‌دانند. از قرن سوم تا سیزدهم نیز بیش از پنجاه نفر از علمای اهل سنت این مضمون را نقل می‌کرده‌اند.
4- آیه مودت
خداوند متعال در سوره شوری آیه 23 می‌فرماید: «قل الااسئلکم علیه اجرا الاالموده فی القربی»
بگو: من از اجر رسالت جز این نمی‌خواهم که مودت مرا در حق خویشاوندان من منظور دارید.
جمهور عامه روایت کرده‌اند که بعد  از نزول آیه فوق سؤال کردند: ای رسول خدا! نزدیکان تو که مودت آنان برما واجب است کیانند؟ حضرت فرمود: «علی، فاطمه، حسن و حسین.
این جریان را 24 نفر از صحابه و تابعین و حدود 60 نفر از علمای اهل سنت مانند: سیوطی، طبری، احمدبن حنبل و ... نقل کرده‌اند.

منبع:کیهان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین