عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
حجت الاسلام پناهیان؛ در هیئت شهدای گمنام
برای رسیدن به هدف باید در مورد وسیله تفکر کرد و بسیاری از افراد مومن چون در مقام عمل، "تقوا" را رعایت نمی کنند، به اهداف ایمانی خود نمی رسند.

عقیق: مراسم دهه پایانی ماه صفر در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد.

به گزارش عقیق دراین مراسم که توسط هیئت شهدای گمنام برپا شده بود ، حجت الاسلام علیرضا پناهیان سخنان خود را با این پرسش که برای رسیدن به هدف باید از چه وسیله ای استفاده کرد آغازکرد و در ادامه افزود : برای رسیدن به هدف نباید ازهر وسیله ای استفاده کرد وهدف وسیله را توجیه نمیکند. وحتی خود هدف، انتخاب وسیله مناسب را مشخص می کند مگراینکه هدف جنایت کارانه باشد و اگرهدف مادی ومعمولی ودنیایی باشد نیز نمی توان از هروسیله ای برای رسیدن به آن استفاده کرد چه برسد به اینکه قرب الی الله ونیل به جامعه مهدوی و...باشد.

پناهیان ضمن آوردن مثال ازتفکر مارکسیسم های قدیم تاکیدکرد:  اگر از وسیله ای غیراخلاقی استفاده شود شاید بتوان بصورت گذرا و مقطعی به هدف رسید اما بعداز مدتی بطور قطع انسان به زمین خواهد خورد و می گوید کاش از آن استفاده نمی کردم.وی  انواع هدف ها را به سه دسته تقسیم کرد :

1_ ظالمانه و جنایت کارانه. که در این مورد ازهر وسیله ای برای رسیدن به آن می توان استفاده کرد چون هدفی غیراخلاقی است.

۲_مادی معمولی(هدفی ست که با رسیدن به آن میخواهی لذت بیشتری ببری)

3_ معنوی متعالی که در دو مورد اخیر نمی توان باهروسیله ای به آن رسید.

حجت الاسلام پناهیان  ضمن اشاره به  حدیث "انما الدنیا لعب و لهو" دنیابازی است، علت فراموش کردن وسیله را اسیر ودلداده شدن به هدف دانست و گفت : روزی شخصی از امام علی(ع) پرسید آیا خوارج دنیا طلب بودند؟ایشان فرمودند:خیر،بلکه زاهد بودند. آن مرد پرسید پس چرا با شما جنگیدند؟ و امام فرمودند: زیرا که اشتباه کردند و منحرف شدند. درآنها نوعی حس عدالت طلبی بود که نوع وسیله برای رسیدن به آن را فراموش کرده بودند و به جایی رسیدند که در مقابل حضرت علی(ع) ایستادند همانطورکه در مقابل معاویه نیز ایستادند. روزی فردی فقیر نزد امام آمد و گفت که فقیرم.امام فرمودند: از آنچه نداری ببخش. مرد تکرار کرد که چیزی ندارم که از آن ببخشم. امام حرف خود را تکرار کردند. سال بعد آن مرد فقیر در حالی که ثروتمند شده بود نزد امام آمد و علت ثروتمندشدن خود را عمل کردن به همین حرف امام دانست.

وی افزود : ولی خدا مصلحت های درست را برای انسان ها میبیند اما چون انسان ها به آنها توجهی ندارد به جنگ با ولی خدا می پردازند همانند جنگ نهروان. پس برای رسیدن به هدف باید در مورد وسیله تفکر کرد و بسیاری از افراد مومن چون در مقام عمل، "تقوا" را رعایت نمی کنند، به اهداف ایمانی خود نمی رسند.

حجت الاسلام پناهیان  از مصادیق رعایت نکردن تقوا را سخن صحیح نا به جا گفته شده و مبالغه کردن در مشورت و قضاوت، دانست و تاکید کرد:  تقوا تنها انجام ندادن گناهان نیست بلکه در مسائل کوچک نیز رعایت تقوا لازم است. علت این همه تاکید بر انتخاب درست وسیله دو چیز است : یکی اینکه چون انسان اهدافی عالی را انتخاب می کند، درک وسیله مناسب نیز برای رسیدن به آن به تبع مشکل تر است. و دوم اینکه برای رسیدن به هدف نه تنها تشخیص وسیله مناسب مهم است بلکه آفت "عجله" آنرا دشوار تر می کند، بطوریکه خداوند متعال در قرآن می فرماید: " خلق الانسان من عجل " انسان را از عجله آفریدیم. شتابزدگی مشکل پیدا کردن وسیله را دوچندان می کند. آنقدر این مسئله مهم است که خدا می فرماید ما بعضی ها را هدایت می کنیم و " یهدی من اناب الیه " و یا " الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا "یعنی افرادی که دعا و تمنا کرده و یا در راه خدا جهاد می کنند را هدایت می کنیم. ومی فرماید که اگر تقوا پیشه کنید "یجعل لکم فرقاناً" برای شما راه قرارمی دهیم.

صوت سخنرانی حجت الاسلام پناهیان


دریافت

در ادامه این مراسم ، مداح اهل بیت(ع) حاج میثم مطیعی با خواندن اشعاری در سوگ عزای امام حسن(ع) کریم اهل بیت، مداحی خود را آغاز کرد :

چه بگویم از آن گل پرپر/چه بگویم ز داغ نیلوفر/ چه بگویم سیاه شد روزم/ اول کودکی شدم مضطر/

 ایستادم به پنجهء پایم/ تا کنم روبه او سینه سپر/مثل طوفانی از سرم رد شد/ دست او بود وصورت مادر



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین