عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۳
شرح و تفسير زهير توكلي بر شعرهاي عاشورايي «عمان ساماني» منتشر شد.
عقیق: «عمان ساماني به روايت زهير توكلي» نام كتابي است كه در آن، علاوه بر شرح حال اين شاعر نامي دورهٔ قاجار، رويكردهاي او در سرايش مثنوي‌هاي عاشورايي و تحليل آن‌ها برمبناي شواهد واژگاني و احتمالات برآمده از حال شاعر، با نگاهي امروزي، توسط يك شاعر و روزنامه‌نگار ادبي مورد مداقه قرار گرفته است.
ميرزا نورالله عمان ساماني ملقب به تاج الشعراء و متخلص به عمان از شعراي آئيني نيمة دوم سدة ۱۳ و اوايل سدة ۱۴ هجري است كه به سال ۱۲۵۸ه. ق در سامان (مركز بخش لار استان چهارمحال بختياري) به دنيا آمده و به سال ۱۳۲۲ه. ق در سن ۶۴ سالگي در زادگاهش بدرود حيات گفته است. آثاري كه از او به يادگار مانده، عبارتند از: گنجينه‌الاسرار، معراج‌نامه، محزن‌الدُّرر و ديوان اشعار.
كيست اين پنهان مرا در جان و تن… (گنجينه‌الاسرار) مشهورترين مثنوي عمان ساماني است.
اين كتاب در ۶۴ صفحه و به بهاي ۵ هزار تومان، توسط نشر آرادمان به بازار كتاب عرضه شده است.
«ايده‌آل فرقاني (ديوان محبي) ديگر اثر عرضه شده از مركز نشر آرادمان است كه آن‌هم در حوزهٔ شعر آييني و عاشورايي مي‌گنجد.
حاج محمدآقا فرقاني، از شاعران اواخر قاجار و دورهٔ پهلوي بوده است كه شعرهاي او سال‌ها پيش در دو زبان فارسي و تركي تحرير شده اما تاكنون در قالب امروزي كتاب انتشار نيافته بود.
بخش آثار فارسي اين شاعر آييني اكنون با تصحيح و مقدمه عليرضا بهرامي در قابل كتابي ۱۱۰ صفحه‌يي با بهاي ۶ هزار تومان انتشار يافته كه در آن، علاوه بر شعرهاي آييني، برخي آثار حكمي اين شاعر نيز گنجانده شده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین