«شیعه لندننشین از انحراف تا تفرقه»؛
طائب:شیعه وهیئت وروضۀانگلیسی معناداراست
استاد حوزه و دانشگاه و مسئول قرارگاه عمار گفت: روضهای که حصار عداوت با امام زمان(عج) در پیرامون کعبه و اطراف را بیشتر کند و موانع آمدن حضرت را محکمتر کند تا نتوانند ظهور کنند، این روضه، روضه انگلیسی و صهیونیستی است.
عقیق: مدتی است که برخی انحرافات ترویجی از سوی جریانی خاص میان گروهی منتسب به شیعیان مبنای اختلاف شده و نظرات و رفتار آنان دستمایه تعداد زیادی از رسانههای خارجی شده است. این رسانهها با نمایش فعالیتها و مواضع این گروهکهای خاص تصویری وارونه از شیعیان به دنیا مخابره کرده روز به روز به اختلاف افکنی میان مسلمانان با یکدیگر و همچنین تخریب مذهب تشیع میان پیروان ادیان دیگر میپردازند. ترویج خونریزی، قمهزنی و اهانت به همسران و اصحاب رسولالله(ص) بهبهانه عزاداری برای ائمه معصومین (علیهم السلام) که با نظر منفی بسیاری از علما و مراجع روبهرو شده است، بخش قابل توجهی از رفتارهای این گروه را نمایش میدهد که با واکنش منفی قاطبه مردم و مسلمانان سرتاسر جهان نیز مواجه شده است. سوءاستفاده و نمایش تصاویر تیغزنی و خونریزی متأثر از قمهزنی در شبکههای جهانی متعلق به جریان ضداسلام موجب به هم ریختگی تصویر واقعی و البته زیبای دین اسلام در نظر مردمان جهان شده است. این تصاویر همگی از پوشش چند مجلس خاص که با هدایت این جریان انحرافی برگزار شده، تهیه شده است.
جریان موسوم مدتی است که ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص دست به ترویج این دیدگاههای اختلافی که عموماً ریشه در مسائل سیاسی و جناحی و در ضدیت کامل با بسیاری از مؤلفههای دینی دارد، زده و اقدامات رسانهای و تکفیر جریانات مختلف دینی را در دستور کار خود دارند. صدمات زیادی از ناحیه مواضع تند و رادیکال و بعضاً غیرعقلانی آنان متوجه مسلمانان و خصوصاً شیعیان شده است. کارشناسان دینی عموماً حرکات این جریان انحرافی در میانه ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان را حرکتی در تضعیف توان آگاهیبخش و دستاوردهای این دستگاه میدانند و به نقد آن میپردازند. عمده انتقادی که کارشناسان برجسته دینی مطرح میکنند این است که چطور در شرایطی که جمهوری اسلامی در تحریم کامل بانکی قرار دارد جریانی امکان تجارت و تبادل مالی بینالمللی با برخی مجالس داخلی داشته یا شبکههای رسانهای و ماهوارهای گستردهای را که سرمایه مالی عجیبی برای هدایت آنها مورد نیاز است مدیریت میکنند.
آنان همچنین از وجود حسابهای بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سالها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز بهعنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب میشوند، ابراز تعجب کرده اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمیشمارند. آنها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضداسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقههای انحرافی در اسلام و تشیع میکنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار میدهند.
«تخریب وحدت مسلمانان جهان» یکی از بزرگترین آسیبهایی است که این جریان شانه به شانه جریانات تکفیریای از جنس داعش که در جناح مقابل آنان و با توجیه مقابله با این جریان ایجاد شده، مشغول دامن زدن به آن است. حرکات این جریان انحرافی باعث شده است که با تکیه بر اقدامات آنان اختلافاتی کاذب و غیرعقلانی میان جریانات مختلف اسلامی ایجاد شده و با کوبیدن بر طبل اختلاف شیعیان و اهلسنت به یکپارچگی و برادری مسلمانان با یکدیگر لطمات شدیدی بزنند.این لطمات به جایی رسیده که در نقاط مختلف دنیا جریانات تندرو به جان مسلمانان در مذاهب گوناگون افتاده و امنیت خانوادههای مسلمانان با بحران جدی مواجه شود. این جریان تاکنون در جهت مواضع ضدوحدت و انحرافی خود بارها به ساحت علمای بزرگ اهلسنت و شیعیان بیاحترامی کرده از عبارتهای ناپسندی در مواجهه با آنان بهره بردهاند.
حجتالاسلام و المسلمین مهدی طائب استاد حوزه و دانشگاه و مسئول قرارگاه عمار در گفتوگویی با خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفت: بهطور کلی اگر هدف از عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) روشن بشود، مدل روضهخوانیها و گفتمان روضه هم خط و شکل خود را پیدا میکند. اگر هدف از برگزاری مراسم دچار انحراف بشود، طبیعتاً محتوا هم دچار انحراف خواهد شد.
وی ادامه داد: ما باید ببینیم اهلبیت عصمت و طهارت(ع) چرا بر بزرگداشت اباعبدالله الحسین(ع) تأکید داشتند؟ آیا اباعبدالله الحسین(ع) بهلحاظ ذاتی با سایر ائمه تفاوتی دارد؟ آیا مصیبتها با هم تفاوتی دارند؟ یا نه برگزاری مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) و گریه بر او هدفی را تأمین میکند که این هدف، با برگزاری عزاداری بر سایر ائمه تا این حد اثرگذار و محقق نخواهد شد؟!
حجتالاسلام طائب توضیح داد: وقتی امام رضا(ع) به ابنشبیب میفرمایند: «اگر خواستی بر هرچیزی گریه کنی بر اباعبدالله الحسین(ع) گریه کن» این چه معنایی دارد؟ بنا بر نظر ایشان این گریه، گریهای است که هدفدار و نیتمند و گریه مفید و مرغوب است. بدینترتیب هر گریه مفیدی اگر بخواهد انجام شود وقتی بر اباعبدالله الحسین باشد، فایدهاش بیشتر است.
وی با بیان "باید ببینیم: اقامه عزا برای اباعبدالله الحسین(ع) اصلاً برای چه انجام میگیرد؟" افزود: ما چرا برای اباعبدالله اقامه عزا میکنیم؟ مگر مرگ پایان کار است که ما بیاییم اعلان مصیبت کنیم؟ نخیر، گریه بر ائمه و برگزاری مجالس عزا در شهادت و وفات ایشان برای بزرگداشت نام، راه و خط آن بزرگواران است. خود ائمه هم فرمودند اگر میخواهیم نام و یاد و راه و خط ما زنده بماند، نام و راه و خط اباعبدالله الحسین(ع) را زنده نگه دارید. یعنی اقامه عزا بر امام حسین(ع) اقامه نام و راه و خط ائمه است، که این همان نام و راه و خط قرآن و اسلام ناب محمدی(ص) است، این باید در عزاداریهای ما زنده بماند.
مسئول قرارگاه عمار اظهار کرد: وقتی معلوم شد که در عزاداریها باید این محتوا زنده شود، ما در حقیقت در معرض «هل من ناصر ینصرنی» اباعبدالله الحسین در کربلا قرار داریم. اگر بخواهیم امروز به این «هل من ناصر...» پاسخ دهیم تا اباعبدالله الحسین(ع) از تنهایی دربیاید، باید ببینیم امام حسین(ع) زنده کیست!
حجتالاسلام طائب ادامه داد: اگر فهمیدیم امام حسین(ع) زمان، حضرت بقیة الله الاعظم(عج) است و ایشان امروز «هل من ناصر ینصرنی» میگوید، اگر فهمیدیم که علت غیبت ایشان احاطه دشمن بهدور ایشان است و دشمنان نمیگذارند ایشان آشکار بشوند و به همین خاطر است که «هل من ناصر...» میگویند و اعلام میکنند که کمک کنید تا من از حصار غیبت بیرون بیایم، آنوقت متوجه میشویم که پاسخ هیئتهای عزاداری ما به این «هل من ناصر...» چیست!
وی گفت: اگر در هیئتهای ما محتوایی آمد که حصار غیبت بقیةالله الاعظم(عج) را قویتر و دشمن را جریتر کرد و ظهور حضرت را ناممکنتر کرد، باید بدانیم که آن روضه و مصیبت نهتنها پاسخ به «هل من ناصر ینصرنی» نیست، بلکه کمک کرده به طرف مقابلی که امام حسین(ع) را در کربلا به شهادت رساندند.
این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با اشاره به جریان موسوم به شیعیان انگلیسی گفت: روضه انگلیسی معنا دارد، برخی نگویند که معنا ندارد. شیعه و هیئت و روضه انگلیسی معنادار است، روضه انگلیسی یعنی روضهای که امروز ظهور بقیةالله اعظم(عج)را به تأخیر بیندازد.
وی با طرح این سؤال "کدام روضه امروز میتواند ظهور حضرت بقیة الله الاعظم(عج) را به تأخیر بیندازد؟" گفت: آن روضهای که حصار عداوت با امام زمان(عج) را در پیرامون کعبه و اطراف بیشتر بکند و موانع آمدن حضرت را محکمتر کند تا نتوانند ظهور کنند، این میشود روضه انگلیسی و صهیونیستی.
حجتالاسلام طائب تصریح کرد: امروز اسرائیل و صهیونیسم جهانی میبیند که سد دارد شکسته میشود، دارند تضعیف میشوند، بیداری اسلامی دارد به همه نقاط جهان میرود، اهلسنت دارند طالب امام حسین(ع) میشوند، دارند طالب این «هل من ناصر ینصرنی» میشوند. بنابراین اگر ما آمدیم و این بیداری را تبدیل کردیم به دشمنی، این بیداری نسبت به دشمن اصلی را که اسرائیل است تبدیل کردیم به دشمنی فرعی و فلش هجوم به دشمن اصلی یعنی اسرائیل را برگرداندیم بهسمت مسلمانان، این کار بسیار اشتباهی است، باید ببینیم در این صورت بهنفع چهکسانی کار کردهایم؟
مسئول قرارگاه عمار با بیان "امروز شاعران آئینی و مداحان ما، روضهدارها و هیئتیهای ما این قضیه را خوب فهمیدهاند" گفت: اما عده قلیلی دارند مقاومت میکنند. این عده قلیل باید بدانند که مقاومت اینها مانند مقاومت سازمانهای منحرف از ابتدای انقلاب اسلامی تا الآن در برابر حرکت اصیل اسلام ناب است که دوام نمیآورد.
وی ادامه داد: همانطوری که حرکت اسلام ناب در جمهوری اسلامی کسانی را که میخواستند این حرکت را متوقف کنند، به کناری زده و زائل کرده است، اینها هم باید بدانند با عنایت بقیة الله الاعظم(عج) کسانی که چنین مقاومتی کنند و بخواهند هیئتهای انگلیسی و روضههای انگلیسی برپا کنند، حرکت اصیل اسلام ناب همه اینها را زائل خواهد کرد.
حجتالاسلام طائب خاطرنشان کرد: امروز این حرکت اسلام ناب مورد عنایت بقیة الله الاعظم(عج) است و امام زمان به انتظار حرکت ما نشستهاند. امام زمان(عج) همه خونهای پاکی را که در سراسر دنیا برای تحقق ظهورشان ریخته میشود تا زمینه ظهور آماده شود، نظاره میکنند، در چنین شرایطی آیا ما میتوانیم بیاییم در روضههای امام حسین(ع) نیشتر بزنیم یا به گردن این حرکت اصیل شمشیر بگذاریم یا بخواهیم آن را متوقف کنیم؟! قطعاً بقیة الله الاعظم(عج) نخواهند گذاشت این حرکتها به ثمر برسد.
وی در پایان گفت: بنابراین صحبتهایی مانند صحبتهای برادرمان جناب آقای رحیمپور ازغدی نوعی بیدارسازی اینها است که شما خودتان را بر قطاری که میخواهد ظهور را متوقف کند، قرار ندهید، بلکه بیایید بر آن مرکبی سوار شوید که در روند آمادهسازی ظهور هست.
منبع:تسنیم