عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۴
محقق و پژوهشگر دینی مطرح کرد:
«سبک زندگی حسینی با پیامهایی که دارد، ماندگار شده است و چیزی نیست که با مرور زمان کمرنگ شود، بلکه با گذشت زمان جلوه گری آن بیشتر شده ...
عقیق:  به طوری که و آن جلوه ها و پایه ها را می توانیم در محورهایی همچون ظلم ستیزی، آزادگی، عدالت خواهی، حق طلبی، امر به معروف و نهی از منکر ... بجوییم.»
این جملات بخشی از گفت و گو  با حجت الاسلام والمسلمين محمدامین پورامینی، محقق و پژوهشگر دینی است که مشروح سخنان وی در ذیل می آید:
  جناب آقای پورامینی! کار ویژه‌ای که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا انجام دادند، از نظر شما چیست؟
 کاری که امام حسین (ع) انجام دادند کار ویژه ای بود که با آن عمق و سطح دید و تاثیرگذاری از غیر امام حسین (ع) ممکن نبود. چهره هایی سرشناس در آن زمان مانند عبدا... بن عباس و چنین افرادی بودند، ولی آنها آن دید و حوزه تاثیرگذاری را نداشتند و حتی در حد کمک رسانی هم پا پیش نگذاشتند چه برسد به اینکه بخواهند مستقل پا به عرصه بگذارند و اقدامهای درخوری انجام دهند.
امام حسین (ع) یک کار اساسی انجام دادند، آن هم مبارزه با اسلام اموی و اسلام وارونه که اگر ایشان این کار را نمی کردند، آن چیزی که به اسم اسلام حاکم بود به خورد تمام انسانها داده می شد. یکی از جملات معروف ایشان در زمان رخداد این فاجعه این بود که «باید فاتحه اسلام را خواند اگر امت مبتلا به حاکمی مانند یزید باشد».
در واقع اگر ما این طور به نهضت امام حسین (ع) نگاه کنیم؛ مشاهده می کنیم ایشان نگاهی به درازای یک تاریخ داشته اند و تنها سال 61 هجری قمری را نمی دیده اند، این مبارزه و این پرچمی که امام حسین (ع) برافراشتند در واقع برای همه زمانها و مکانها و بخصوص برای دوره کنونی کاربرد دارد و در صحنه واقعيت نیز قابل لمس و تحقق است، زیرا یکی از مشکلاتی که هم اکنون کشورهای اسلامي و حتي برخي كشورهاي غيراسلامي و البته با نقشه و هدایت استكبار جهاني به سركردگي آمريكا گرفتار آن شده‌اند، حرکتهای تکفیری است که اسمهای مختلفی مانند بوکوحرام، القاعده، النصره ، طالبان و داعش .... دارند و همه دنبال یک هدف آن هم نشان دادن چهره انحرافی و امتداد اسلام وارونه و اموی به جای اسلام ناب محمدی(ص) است.
حضرت سیدالشهدا(ع) در سال 61 هـ.ق برای رويارويي با اسلام وارونه كه همان اسلام اموی است، رهبري قيام خونین کربلا را بر عهده گرفتند، که سخن گوياي آن حضرت (ع) در روز عاشورا هم ناظر به همين است، آنجا كه فرمودند: «وای برشما ای پیروان بنی امیه اگر دین ندارید و از معاد نمی ترسید لااقل آزادمرد باشید.» بنابراين، كساني كه برابر آن حضرت (ع) به صف ايستاده بودند طرفداران اسلام اموي بودند.
جان سخن در اين است كه امام حسین (ع) با تقديم خون خود و فرزندان و یاران باوفایشان خواستند اسلام اصيل كه همان اسلام نبوی و علوي است را زنده کنند و آن را از اسلام حاكم اموي جدا سازند، که بخوبي اين كار انجام شد.
چه مؤلفه‌های مهمی در قیام حسینی وجود دارد که برای همیشه ماندگار شده است؟
 سبک زندگی حسینی با پیامهایی که دارد، براي هميشه تاريخ ماندگار شده است و چیزی نیست که با گذشت زمان کمرنگ شود، بلکه با گذشت زمان 
جلوه گری آن بیشتر شده و طرفداران آن بسيار افزایش يافته است و آن جلوه ها و پایه ها را ما می توانیم در چند محور در نظر بگیریم: ظلم ستیزی، آزادگی، عدالت خواهی، حق طلبی، امر به معروف و نهی از منکر.
گستره این نهضت، همگانی است و دعوت ایشان فراگیر بود و این مورد چیزی نیست که با مرور زمان کمرنگ شود، بلکه می تواند الهام بخش باشد و زمینه حرکت ملتها را فراهم کند، همان گونه كه تجربه سياسي و واقعيتهاي تاريخي و اجتماعي مؤيد آن است و در زمان انقلاب شعار ما این بود که نهضت ما حسینی است و گاندی هم می گفت: من هر چه دارم از امام حسین (ع) یاد گرفته ام و چگوارا نیز در جمله‌ای که اشاره به امام حسین(ع) دارد، عنوان کرده است: «ما سالها در پي شناخت و پيروي چنین شخصیتی بودیم.»
عموماً مسلمانان و پيروان ادیان آسمانی هم نسبت به امام حسین (ع)  علاقه نشان مي دهند، بنده در مکه با یکی از مسلمانان مصری صحبت می کردم که ایشان بیان می کرد: ما برای ولادت امام حسین (ع) در مسجد رأس الحسین قاهره یک هفته جشن می گیریم که پس از نماز عشا مردم به مسجد می آیند و تا اذان صبح به ياد و عشق امام حسین (ع) قرآن و تواشیح می خوانند و حضور مردم خیلی باعظمت است، اما متاسفانه پوشش رسانه ای ندارد .
بنابراین، عموم مسلمانان به امام حسین (ع) احترام می‌گذارند و حساب این نواصب و داعشی ها از حساب اهل سنت جداست و اميدواريم علماي اهل سنت موضع صريح و قاطع مقابل اين جانيان و وحشيان كه چهره خشن از اسلام نشان داده اند بگيرند و آن را اعلام كنند و نیز در زيارت میليوني اربعین شاهدیم که 
شخصيت هاي مسیحی هم به عنوان همراهی با مردم همگام می شوند. خود قضیه زیارت اربعين جهان را متحير و مدهوش خود ساخته است که چگونه 15 تا 20 میلیون انسان به شهري مي روند كه امكانات آن محدود و امنيت آن كامل نيست، اين تنها عشق و معرفت است که سبب حرکت مردمي می شود كه از مشكل ناامنی نهراسد؛ و اين حركت كه از  نشانه‌های ايمان شمرده شده است، چقدر پیام دارد.
  و امروز هم شاهد باند اموی‌ها هستیم؟
 بله، کسانی که با نهضت و حرکت امام حسین(ع) مخالفت کردند هنوز هستند و فقط شگردشان عوض شده است، زیرا پس از حکومت یزید، اسلام اموی در قالب فکر و اندیشه ظاهر و حتي تئوريزه شد و این طرز فکر هنوز از بین نرفته است و کسی مانند قاضي ابوبکر ابن عربی کتابی به نام «قواصم» دارد که در کمال
 بی شرمی به امام حسین (ع) توهین می کند يا در عربستان در کتابی  از یزید به عنوان امیرالمومنین یاد کردند.
 امروز هم این داعشی ها و تکفیری ها ادامه دهنده آن راهند، بنابراين این گونه نیست که واقعه عاشورا  را صرفاً یک واقعه تاریخی مربوط به 1375 سال پیش قلمدادکنیم، بلکه امتداد آن با روشهاي جديد وجود دارد،  از آن طرف پیامهای عاشورا هنوز پررنگ است و پررنگ وپرجاذبه خواهد ماند و برای همیشه تربیت ساز و حرکت آفرین خواهد بود.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین