عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
برکات عزاداری
از تأثیرات و برکات گریه بر امام حسین(ع) روایات بسیاری نقل شده اما تأثیرات هیئات عزاداری بر نسل جوان و رفع گره‌هایی که بر جامعه اسلامی افتاده از ابعاد مختلفی قابل بررسی و حسن توجه می باشد.
عقیق:برگزاری هیئت عزاداری و شوری که به‌واسطه خون به ناحق ریخته شده حسین (ع) در بین شیعیان سراسر جهان به راه می افتد، سالهاست که دشمن را هراسان کرده و به این فکر انداخته تا زمانی که نتواند انحرافی در مسیر عزاداری حسینی ایجاد کند، هیچ گاه نخواهد توانست مسیر انقلاب را منحرف نماید. همان‌گونه که امام راحل سال‌ها قبل فرموده بودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» امروز نیز دشمن با تحریف وقایع تاریخی سعی در ایجاد شبهه در بین نسل جوانی کند که از کودکی و شیرخوارگی با نام «حسین» و بیرق عزای او آشنا شده‌اند.
 
سیاهه تلاش‌های دشمن برای سست کردن اعتقادات جوانان و بدعت‌گذاری در مسیر عزاداری اهل بیت علیهم‌السلام، عریض و طویل است و در این مقال به دنبال پرداخت آن نیستیم. اما تجربه سالیان اخیر ثابت کرده هرکجا که دل با «حسین» همراه باشد و نیت خدایی؛ «پیراهن مشکی حسین» تأثیرش را می‌گذارد و هر که زیر این بیرق قطره ای اشک بریزد، مشمول رحمت اباعبدالله می‌شود. البته این ادعای نگارنده نیست بلکه روایات ائمه اطهار (ع) نیز بر این مدعا مهر تأیید می‌زند.
 
شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن تغلب روایت کرده‌اند که حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: نَفَس کسی که برای مظلومیت ما محزون است تسبیح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خداست.
 
البته از تأثیرات و برکات گریه بر امام حسین (ع) روایات بسیاری نقل شده اما یکی از مواردی که در این مقال قرار است به آن بپردازیم، تأثیر هیئات عزاداری بر نسل جوان و رفع گره‌هایی که بر جامعه اسلامی افتاده است.
 
هیئت و تقویت روحیه نوع دوستی
 
به اذعان همه بچه هیئتی‌هایی که دو ماه محرم و صفر را زیر بیرق اباعبدالله به اقامه عزا بر می‌خیزند، الفت و دوستی‌ای در بین آن‌ها به وجود می‌آید که در طول ده ماه دیگر همین «پارچه‌های سیاه» می‌شود پیوند ناگسستنی بین‌شان و روحیه هم‌نوع دوستی را بین آن‌ها تقویت می‌کند و این‌گونه می‌شود که درد دیگران را درد خود می‌دانند و بالعکس. این را می‌توان اولین گام در رفع مشکلات همنوعان دانست. گامی که الزاماً به کمک‌های مادی خلاصه نمی‌شود که حتی همین پیوند می‌تواند به کمک‌های مادی نیز بیانجامد و گره ای از کار محب اهل بیت بگشاید.
 
هیئت و آشنایی با اصالت واقعه کربلا
 
دو بحث «شور» و «شعور» عزاداری را بارها و بارها شنیده و خوانده‌ایم. هرچند ظلم‌هایی که بر آل‌الله در جریان سفر امام حسین (ع) به کربلا روا داشته شد دل هر انسان آزاده ای را به درد می‌آورد. اما در ظاهر این ظلم‌ها، با «ما رأیت الا جمیلا» حضرت زینب (س) در کاخ یزید همخوانی ندارد! درک خطبه حضرت زینب، «ما رأیت الا جمیلا» و اینکه چرا زینب کبری با وجود همه آزار و اذیت‌هایی که می‌بیند مدعی می‌شود که چیزی جز زیبایی ندیده، چگونه معنا پیدا می‌کند؟
 
آیا نعوذ بالله بریدن سر امام زمان زیبا بوده یا نشستن تیر سه شعبه بر گلوی طفل شش ماهه؟! قطعاً این‌گونه نبود. پس چه حقیقتی در ورای واقعه کربلا پنهان است که زینب همه آن‌ها را به «زیبایی» تعبیر می‌کند؟! درک این واقعیت‌ها تنها و تنها با کسب معارف اهل بیت پدید و خواهد آمد که یکی از مصادیق آن منبرهای هیئات می باشد. سینه زنی، دسته‌های عزاداری، بیرق برافراشته هیئات و ... در صف «شور حسینی» قرار می‌گیرند (که اتفاقاً این هم لازم و ضروری است) اما از سوی دیگر درک حقیقت واقعه کربلا همان «شعور حسینی» است که دشمن می‌خواهد عزاداران را از آن دور کند. به عبارت دیگر عزای حسین دو بال می‌خواهد که نبود هر کدام می‌تواند لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اسلام ناب محمدی (ص) بزند که برای رهایی از این هجمه‌های وظیفه سخنرانان بر روی منابر هیئات بسیار سنگین و حیاتی است.
 
هیئت و جدایی جوانان از گناه
 

نقل قول‌های تاریخی فراوانی دیده می‌شود از جوانان و گناهکارانی که به احترام ماه عزای حسین دست از گناه برداشته و در نهایت نیز عاقبت به خیر شده‌اند.
 
اگر جدایی جوانان از گناه را کمترین برکات عزاداری برای حسین ابن علی، بدانیم باید اذعان کرد که همین یک مورد برای دنیا و آخرت نسل جوان کافی است. جوانی که می‌تواند با هوای نفس به قهقرای جهنم کشانده شود، با بیرق عزای حسینی به «بهشت الهی» دعوت می‌گردد.
 
هیئت و حل معضل ازدواج جوانان
 
یکی از اتفاقات مثبتی که در برخی هیئات عزاداری به وقوع می‌پیوندد، تحولات اجتماعی نظیر حل معضل ازدواج جوانان است. شاید در ظاهر این امر کمی دور از ذهن به نظر بیاید. اما چه بسیار جوانانی که به لطف بیرق سیاه امام حسین(ع) و وساطت بزرگان به وصال یکدیگر رسیده‌اند. کمتر کسی است که سن بالای ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج را به دلیل تغییر سبک‌های زندگی منکر شود پس هیئت در این امر نیز می‌تواند مؤثر بوده و در راستای حل این معضل می‌تواند پیشگام باشد. حجت الاسلام قرائتی در این باره می گویند: بدون دست در جیب کردن هم می‌شود کار مردم را راه انداخت. مثلاً برای دخترها همسر پیدا کنند و بالعکس و ...
 
هیئت و دستگیری از مستمندان
 
یکی دیگر از نکاتی که پای بیرق عزای حسین می‌تواند بیشتر به آن عنایت کرد، توجه به مستمندان و نیازمندان است. مردمی که ده ماه از سال را از شکم گرسنه همسایه خود غافل شده‌اند، حالا به بهانه هیئت و مراسم عزاداری و پخش نذری می‌توانند بار دیگر به یاد آن‌ها افتاده و با عمل بر سیره ائمه اطهار علیهم السلام در راستای رفع مشکلات آن‌ها گام بردارند.
 
آیا برکات هیئت به همین دو ماه محدود می‌شود؟

 
اما در پایان باید متذکر شد که همه این برکات عزاداری برای اباعبدالله که به‌صورت غیر مستقیم بر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه تأثیر می‌گذارد، نباید محدود به همین دو ماه باشد. به عنوان مثال جوانی که به برکت عزای حسین (ع)  از گناه فاصله می‌گیرد، باید بداند که محرم در نقش تلنگر حاضر می‌شود و این ماه می‌تواند آغازی باشد بر خداحافظی با گناه و معصیت.
 
به عبارت دیگر باید متذکر شد که محرم و صفر آغازی است بر خوب بودن اما نباید خوب بودن به همین دو ماه محدود شود. باشد که همه جوانان هیئتی و عزاداران حسینی با اباعبدالله محشور شده و در روز قیامت شامل رحمت و شفاعت آل الله قرا گیرند؛ انشالله.

منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین