عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
سه نسخه از کوچکترین قرآن‌های چاپی جهان، توسط یکی از عاشقان و ارادتمندان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع)، به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
عقیق: رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر، به نهضت قرآن نویسی مسلمانان در طول تاریخ اسلام اشاره کرد وگفت: قرآن‌های ارزشمند و منحصر به فردی توسط هنرمندان و خوشنویسان برجسته اسلامی در طول تاریخ کتابت شده،که امروزه این آثار گل سرسبد موزه‌ها وکتابخانه‌های جهان می‌باشند.
سید محمدرضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: گنجینه قرآنهای خطی آستان قدس رضوی با 20 هزار نسخه قرآن، جزوه قرآنی و دست نوشته قرآنی به عنوان منحصر به فردترین گنجینه کتب آسمانی جهان اسلام  است.
وی افزود: این سه نسخه قرآن چاپی منحصر به فرد به عنوان کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان می‌باشند که توسط دکتر وحید طاهامحمدی به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا گردید.
فاضل هاشمی از این قرآن‌ها‌ به عنوان قرآن عمامه‌ای نام برد و اظهار داشت: این سه نسخه قرآن چاپی که از نظر ابعاد، قطع چاپ، رسم الخط و تنظیم جدول و صفحات ارزشمند و با چشم غیر مسلح نیز قابل خواندن است، درکشور مصر به خط ممتاز معرب، در ابعاد 5/1*2،2*5/2 و 5/2*3 سانتي متر چاپ شده است.
در همین زمینه واقف و اهدا کننده این قرآن‌ها انگیزه خود را عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا (ع) عنوان کرد و گفت: خوشحالم که این قرآن‌ها در کتابخانه حضرت رضا (ع) قرار گرفت. دکتر وحید طاهامحمدی خاطرنشان کرد: عقل جهانی حکم می‌کند که آثار خطی و فرهنگی را به جهت آنکه به خوبی حفاظت شوند به مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها بدهیم و چه جایی از کتابخانه حضرت رضا (ع) بهتر که آثار خطی در آن به خوبی حفاظت و نگه داری میشوند.
 گفتني است که گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود  95 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی ، یکی از گنجینه‌های علمی جهان اسلام محسوب می شود، كه با نيّت‌های خير واقفان و اهداكنندگان، در طول تاريخ به وجود آمده و اکنون به عنوان يكي از پايگاه‌هاي فكري جهان  مورد توجه و استفاده محققان، دانش پژوهان و نسخه شناسان قرار دارد.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین