عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
مفسر قرآن مجید تأکید کرد:
استاد انصاریان گفت: همانطور که با چشم نمی­توان همه عالم را دید، با عقل هم نمیتوان به همه زوایای این عالم هستی پی برد؛ با این گوشی هم که داریم، نمی­توانیم همة صداها را بشنویم و نمونه آن صدای انفجار شدید خیلی از ستارگان است که قابل شنیدن نیست.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه در جمع عزاداران شهادت حضرت اباعبدالله (ع) در مسجد امام رضا علیه السلام تهران گفت: از نعمت­های ویژه و با ارزش پروردگار که به انسان عنایت شده، عقل است و نزدیک به هزار بار در قرآن مسألة عقل با تعبیرات مختلف بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مکتب، مدرسه و آیینی مانند قرآن مجید به بحث عقل نپرداخته و حتی بعضی از مکاتب عقل را قبول ندارند.؛ به طوری که بعضی از مکتب­ها هم مسیر عقل را به اشتباه درک کرده­اند و از قرن هفدهم نیز به خطر حس­گرایی دچار شده­اند.

مفسر برجسته قرآن مجید درباره این گروه گفت: این حس­گرایی سبب شد تا حقایق ماورای عالم، آخرت و بسیاری از حقایق را نفی کنند و با چنین مکتبی، اقتصاد سالم، حلال، حرام و بسیاری از خطوط قرمز نفی شد. همچنین این دسته از افراد نفهمیدند که نورافکن عقل، همة زوایا را روشن نمی­کند و مشکل است که بتوان این گروه را از ظلمت نجات داد.

وی ادامه داد: من در کشورهای اروپایی و غربی با افراد زیادی صحبت کردم و خودشان بیان می­کردند که ما فقط به دنبال لذت هستیم و نمی­توانیم از این حس­گرایی خارج شویم؛ حتی حاضرند به بیماری­هایی مانند ایدز مبتلا شوند ولی به تفکر خودشان ادامه دهند.

استاد انصاریان تأکید کرد: همانطور که با چشم نمی­توان همه عالم را دید، با عقل هم نمی­توان به همه زوایای این عالم هستی پی برد.؛ با این گوشی هم که داریم، نمی­توانیم همة صداها را بشنویم و نمونه آن صدای انفجار شدید خیلی از ستارگان است که قابل شنیدن نیست. با تفکر در اعضای بدن و عقل می­فهمیم که این اعضاء و جوارح با همه شگفتی، جزئی هستند و قابلیت درک همه مسائل را ندارند.

وی افزود: کتاب شریف کافی روایتی را از امام کاظم (ع) نقل می­کند که اشاره به استفاده بهینه از عقل دارد و مخاطب این روایت هشام است. در این روایت به دو چراغی که خداوند برای هدایت مردم قرار داده است اشاره دارد: اول، چراغ بیرونی و ظاهری که همان انبیاء و ائمه طاهرین علیهم السلام هستند. و دوم، چراغ درونی و باطنی که همان عقل است. این عقل واسطه بین ما و انبیاء و ائمه علیهم السلام است وگرنه که انسان دیوانه قادر به برقراری این ارتباط نیست.

مفسر قرآن کریم در پایان گفت: حداقل چیزی که باید قبول کرد، این است که پیمودن این راه با افرادی مثل انبیای الهی بهتر است یا افراد گمراهی که در جامعه نابینا هستند! ما باید به آیات و روایات دل ببندیم و متوجه شویم که همه لذات در گرو بهره­گیری از این کلمات نورانی است و لذات مادی زودگذر امروزی هیچ بهره و ارزشی برای انسان ندارد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین