عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
روزهايي را كه پشت سر گذاشتيم در عرصه وقف و نيكوكاري در كشور اتفاق‌هايي افتاد و وقف‌هايي به ثبت رسيد كه نيات جالب دارند و شگفت انگيز و البته قابل بررسي و توجه بيشتر.
عقیق:پس از ظهور اسلام در ايران و گرايش ايرانيان به اين دين، وقف هم گسترش يافت. امروز كمتر شهر و يا روستايي وجود دارد كه در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دين و معنويت حضور بيشتري در اين مناطق داشته، انگيزه وگستره موضوعات و مصارف وقف هم، تنوع بيشتري پيدا كرده است.
وقف در راستاي نيك انديشي و گذشت افراد خيرانديش ايجاد مي‌شود كه حاصلش باقي شدن فاني است. مال فاني انسان با وقف جاودان مي‌شود و نام فاني انسان نيز با وقف در تاريخ ثبت مي‌شود. در اينجاده خيرخواهي و خيرانديشي‌گاه نيات جالب و‌گاه موقوفات شگفت انگيزي به چشم مي‌خورد كه نشان مي‌دهد، انسان‌هاي خير براي نيكوكاري و خيرخواهي حدومرز نمي‌شناسند و ازتمام توان خويش براي بازكردن گره‌ها بهره مي‌برند. در اين گزارش بنا داريم تعدادي از نيات جالب و خيرخواهانه و موقوفات شگفت انگيز ثبت شده در ۷ ماهه نخست سال ۹۳ را مرور كنيم:
وقف انجيرستان براي بيمارستان تخصصي سرطان
حسن كاظمي موازي، واقف خيرانديش شهرستان استهبان استان فارس، يك قطعه انجيرستان به ارزش يك ميليارد ريال را با نيت مساعدت در امر احداث بيمارستان تخصصي سرطان و همچنين كليه امور درماني بيماران سرطاني مستمند و نيازمند كه توان تامين و خريد دارو را ندارند، وقف كرد.
وقف هزار سهم پتروشيمي براي مراسم حضرت زهرا(س)
غلامحسين ابرازه، واقف نيك انديش بجنوردي، سهام پتروشيمي خود را با نيت برگزاري مراسم حضرت زهرا (س) در اين شهرستان وقف كرد.
وقف سه درخت گردو در جغتاي با نيت فعاليت‌هاي قرآني و عزاداري امام حسين(ع)
عيدمحمد زرقاني، واقف خيرانديش سه اصله درخت گردو به ارزش ۶۰ ميليون ريال با نيت توسعه فعاليت‌هاي قرآني، عزاداري حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) در ماه محرم و صفر و امور عام‌المنفعه در روستاي زرقان در شهرستان جغتاي، استان خراسان رضوي وقف كرد.
وقف يك حلقه چاه در اسكوي براي سيراب كردن حيوانات
عباسعلي غفاري كردآباد، واقف خيرانديش شهرستان اسكو، يك حلقه چشمه و مجراي آن را با نيت سيراب كردن حيوانات در اين شهرستان وقف كرد.
مشاركت ۲۵ نفر در وقف يك كتابخانه
پرويز ابويساني با مشاركت ۲۵ نفر يك قطعه زمين به مساحت ۳۰۰ متر مربع و به ارزش يك و نيم ميليارد ريال را در روستاي ابويسان جغتاي استان خراسان رضوي وقف كرد.
اين موقوفه با نيت احداث كتابخانه به ثبت رسيده است.
وقف ۳۰ دقيقه آب كشاورزي در فيروزآباد براي مسجد
كاظم فروزان نيا واقف خير انديشي است كه ۳۰ دقيقه از بيست و يك هزار و ۶۰۰ دقيقه آب چاه كشاورزي فيروز آباد را وقف كرد.
اين وقف براي امام جماعت مساجد فيروز آباد با اولويت مسجد فاطميه در شهرستان اشكذر ثبت شده است.
بهره‌مندي مستمندان و نيازمندان از وقف هزار سهم كارخانه كويرتاير بيرجند
ابوالقاسم معصوم‌زاده، واقف خيرانديش يك هزار سهم از كارخانه كويرتاير را با نيت كمك به مستمندان و نيازمندان، درمان بيماران نيازمند و تهيه وسايل تحصيل دانش آموزان و دانشجويان وقف كرد.
ارزش هر سهم، يكهزار و ۷۳۵ تومان برآورد شده است.
وقف ۱۸ هزار جلد كتاب براي كتابخانه حوزه علميه سيد زنجان
سيد مرتضي بني هاشم، واقف خير انديش كه ۱۸ هزار جلد كتاب را وقف مدرسه علميه سطح عالي سيد زنجان كرد، در خصوص اين عمل خود اظهار داشت: در اين سال كه به نام اقتصاد و فرهنگ است، خواستم تا حركتي فرهنگي كرده باشم از اين رو ۱۸ هزار جلد كتاب را وقف كتابخانه مدرسه علميه سطح عالي سيد زنجان كردم.
وي در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي كتاب‌هاي وقفي به حوزه علميه سيد زنجان گفت: اين ۱۸ هزار جلد در برگيرنده بيش از ۱۰۰۰ عنوان كتاب است كه تمامي زمينه‌هاي علمي اعم از فقه، اصول، تاريخ، ادبيات و مباحث ديگر شامل آن مي‌شود.
اين واقف فرهنگي در ادامه خاطر نشان كرد: بيش از ۱۰۰ جلد از اين كتاب‌هاي وقف شده، نسخه خطي هستند كه هر كدام داراي قدمت بيش از ۵۰۰ سال بوده و حدود ۲۰۰ جلد نيز چاپ سنگي است كه همه آن‌ها را در اختيار حوزه علميه زنجان قرار دادم.
وقف يك ستون نشريه توسط نماينده مردم خلخال و كوثر در مجلس
دكتر جليل جعفري بنه خلخال، نماينده مردم شهرستانهاي خلخال و كوثر در مجلس شوراي اسلامي با حضور در اداره كل اوقاف استان، يك ستون از نشريه توسعه و عدالت را وقف كرد.
در بخشي از اين وقف نامه آمده است: بدينوسيله در راستاي ترويج و تبليغ فرهنگ وقف و ترويج فرهنگ قرآن كريم و كليه امور مربوط به اوقاف، يك ستون از نشريه توسعه و عدالت به مدير مسئولي اينجانب جليل جعفري بنه خلخال را به ابعاد ۳۰*۷ سانتي متر وقف مي‌كنم.
وقف دو هزار متر زمين به شكرانه حافظ قرآن شدن فرزند
«عزت‌الله دارابي» يكي از خيران و از اهالي شهر كارزين از توابع استان فارس است كه اخيراً قطعه زمين بزرگي را براي ساخت مدرسه شبانه‌روزي حفظ قرآن كريم وقف مؤسسه بيت‌الاحزان حضرت زهرا (س) كرده است.
اين واقف، پدر «مهران دارابي» است كه چندي پيش با حضور در مدرسه شبانه‌روزي حفظ قرآن امام‌حسن‌مجتبي (ع) حافظ كل قرآن شد و پدرش به شكرانه اين اتفاق مبارك و با وجود مشكلات مالي، يك قطعه زمين با‌ ارزش را در شهر كارزين وقف مؤسسه بيت‌الاحزان كرده است.
رفع دغدغه آب شرب همشهريان با وقف سه آب انبار در بستك
سه آب انبار به ارزش يك ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال در شهرستان بستك استان هرمزگان و در روستاهاي مغدان، دشت احمد و بست قلات با مساحت۱۸۲ متر مربع به منظور تامين آب شرب مردم، توسط واقفان خير انديش احداث و وقف شد.
وقف يك آمبولانس براي بقعه متبرك آقا سيد نصراله لاهيجان
رشيد صفري واقف خير انديش لاهيجاني در اقدامي خداپسندانه، يك دستگاه آمبولانس به همراه كليه تجهيزات را جهت انتقال مصدومان و بيماران و عوايد حاصله از آن را به نيت توسعه و تعميرات بقعه متبركه آقا سيد نصرالله گوكه وقف كرد.
ارزش تقريبي اين مورد وقف شده را ۲۰۰ ميليون ريال (معادل بيست ميليون تومان) برآورد شده است.
وقف دو قطعه زمين براي احداث بوستان و مجتمع رفاهي توسط يك روحاني
ابراهيم اسكندري از روحانيون شهرستان شوط استان آذربايجان غربي همزمان با ايام سوگواري ابا عبدالله الحسين(ع) دو قطعه زمين جمعا به ارزش ۱۳ ميليارد و ۲۸۰ ميليون ريال را وقف كرد.
يكي از اين زمين‌ها به مساحت ۱۹۰ مترمربع به ارزش يك ميليارد و ۵۲۰ ميليون ريال و ديگري به مساحت دو هزار و ۳۵۲ مترمربع به ارزش ۱۱ ميليارد و ۷۶۰ ميليون ريال است.
قطعه زمين به مساحت ۱۹۰ مترمربع براي احداث مجتمع خدماتي رفاهي حضرت زينب(س) و قطعه زمين دو هزار و ۳۵۲ مترمربع براي احداث بوستان حضرت رقيه(س) وقف شده است.


منبع:مهر
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین