عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
پاسخ استاد رجبی دوانی
شاید شما هم در گوشه و کنار شهرتان دیده باشید پول هایی که بروی جنازه‌ای که بر اثر تصادف جان باخته‌ است ریخته می شود.
عقیق:مساله بدعت در دین یکی از مسالی است که متاسفانه این روزها در گوشه و کنار شهر دیده می شود. مسایلی که هیچ وجاهت روایی و شرعی نداشته اما به اشتباه در بین مردم و عوام مرسوم شده است.

یکی از این اعمال ریختن پول روی جنازه هایی است که به واسطه تصادف یا اتفاقاتی دیگر در خیابان جان باخته اند و تا زمانی که مراجع ذیربط به محل حادثه برسند، شاهد جمع شدن پول خردهایی هستید که توسط عابران پیاده بر روی جنازه ریخته می شود.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این کار چه جایگاهی در دین مبین اسلام دارد؟ آیا روایت یا پیشنهادی از سوی ائمه معصومین یا ذات اقدس الهی در این باره به مومنین صورت گرفته است؟ به راستی فلسفه این کار چیست؟

محمد حسین رجبی دوانی کارشناس مسایل دینی و مذهبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ نیوز به این سوال پاسخ می دهد:

 «هیچ جایگاه روایی ندارد و یک کار عامیانه است که در بین مردم باب شده و هیچ وجه شرعی و دینی ندارد. ریشه این کار را نمی دانم از کجا آمده اما این کار مانند همان اقدامی است که برخی افراد فکر می کنند مثلا اگر برای ماشین نو خریدن قربانی می کنند باید حتما خون قربانی را به پلاک یا بخشی از ماشین بمالند دفع خطر می کند، ظاهرا این اتفاقات همینطور است و هیچ مبنایی ندارد.»

البته برخی از افراد مدعی هستند که این اقدام بواسطه صدقه برای فرد جان باخته است. این کارشناس مسایل مذهبی در پاسخ به ادعای این افراد نیز می گوید: «صدقه دادن برای مرده درست و در بسیاری از روایات نیز وارد شده است اما جای پول صدقه که روی جنازه متوفی نیست. این کارها هیچ مبنای اعتقادی و پشتوانه دینی ندارد.»

برخی دیگر از افراد ادعا می کنند که با دیدن جنازه برای دور شدن بلا از خودشان، مبلغی را به عنوان صدقه در کنار جنازه می اندازند. اما سؤال اینجاست که آیا براستی صدقه در این محل مصداق پیدا می کند؟!

همه ما کم و بیش با آثار و فواید صدقه آشنا هستیم و این جمله که «صدقه رفع بلاست» را شنیده‌ایم. صدقه دادن یکی از سنت‌های رسول خدا(ص) است که در روایت‌های زیادی به آن اشاره شده است.

امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: زمین قیامت، آتش است مگر سایه مؤمن و جوار او که صدقه وی، او را سایه انداخته و حفظ کرده است.

در روایت دیگری آمده است: هر کس صبح صدقه بدهد، از بلاهای آسمانی در آن روز مصون می‌ماند و اگر در اول شب صدقه دهد، از بلاهای آسمانی در آن شب در امان می‌ماند و اگر کسی اهل بیت مسلمانی را کفایت نماید، گرسنگی‌شان را رفع کند، بدن آنها را بپوشاند و آبروی آنها را حفظ کند از هفتاد حج برتر است.

در حدیث آمده که امام علی(ع) لباسی خریدند که آن را دوست داشت، لذا آن را صدقه داد و فرمود: از رسول خدا(ص) شنیدم که هر کس دیگری را بر خود ترجیح دهد، خداوند در روز قیامت بهشت را برایش برمی‌گزیند و کسی که چیزی را دوست داشته باشد، پس آن را برای خدا قرار بدهد، خداوند متعال در روز قیامت می‌فرماید بندگان به یکدیگر جزای به معروف می‌دادند و من امروز جزای تو را بهشت قرار می‌دهم.

امام صادق علیه السلام فرمود: بیمارانتان را با صدقه‏ مداوا کنید و بلا را با دعا دفع نمایید و نزول رزق را به وسیله صدقه ‏بطلبید، زیرا که صدقه ‏رزق را از میان دو فکّ، هفتصد شیطان که همگى مانع وصول آنند رها می‌سازد و هیچ چیز بر شیطان سنگین‏تر از صدقه‏ بر مومن نیست و صدقه ‏پیش از آنکه در دست بنده واقع شود، در دست خداى تبارک وتعالى قرار می‌گیرد.

نمونه های فوق بخشی از اشاره و روایات ذکر شده از فواید صدقه دادن در محل های مختلف است. اما بررسی ها، کارشناسان مذهبی را به این نتیجه رسانده است که انداختن صدقه با دیدن جنازه و به نیت سلامتی، نه تنها بلایی را از انسان دور نمی کند، بلکه به دلیل ایجاد بدعت و انحراف در دین می تواند عواقب اخروی را نیز به همراه داشته باشد.

به نظر می رسد در روزگاری که دین و شعائر مذهبی مسلمین و شیعیان جهان مورد هجمه گسترده دشمنان اسلام قرار گرفته است، مسلمین باید بیش از پیش مراقب بدعتهایی باشند که در دین داخل شده است. بدعت هایی که رفته رفته می رود جای اصول دینی و جریان های اصلی دین مبارک اسلام را گرفته و از این طریق با تزریق شک و شبهه در اعتقادات شیعیان آنها را از مسیر اصلی‌شان منحرف نمایند.

منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین