عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
آنان از ترس خدا بیمناکند و آرزوی شهادت دارند. خواسته شان این است که در راه خدا کشته شوند. شعارشان ای خونخواهان حسین است. چون حرکت می کنند، رعب و ترس ار آنان در دل دشمن به فاصله یک ماه در حرکت است
عقیق: شعار، نشانه گروهی از مردم است که به وسیله آن یکدیگر را می شناسند و همان، مشخصه ی آن هاست از دیگران.
شعار یاران حضرت، هنگام قیام"یا لثارات الحسین" است. امام صادق علیه السلام درباره ویژگی های یاران حضرت قائم علیه السلام می فرمایند: آنان از ترس خدا بیمناکند و آرزوی شهادت دارند. خواسته شان این است که در راه خدا کشته شوند. شعارشان ای خونخواهان حسین است. چون حرکت می کنند، رعب و ترس ار آنان در دل دشمن به فاصله یک ماه در حرکت است.(1)
البته در حدیثی از حضرت علی علیه السلام آمده است که شعار لشکریان مهدی علیه السلام، این است: " بمیران، بمیران".(2)

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: پیغمبر صلی الله علیه و آله دستور داد: پیش از جنگ، شعار دهید و بایستی شعارتان، نامی از نام های خدا باشد. از امام صادق علیه السلام رسیده است که: شعار مسلمانان در بدر" نصر الله اقترب اقترب"، و در احد "یا نصر الله اقترب" و در جنگ بنی نضیر " یا روح القدس ارح"، و در نبرد طائف" یا رضوان" و در صفین "یا بنی عبدالله یا بنی عبدالله" و در احزاب "حم لا ینصرون" و در حدیبیه " الا لعنة الله علی الظالمین" و در خیبر " یا علی ائتهم من عل" و در فتح مکه " نحن عبادالله حق حقا" و در تبوک "یا احد یا صمد" و در جنگ بنی ملوح "امت امت"، در صفین"یا نصرالله" و شعار حسین علیه السلام " یا محمد" بود و شعار ما(ائمه) " یا محمد" است. (3)
 

پی نوشت:
1-مستدرک الوسایل، جلد11،ص114

2- ملاحم ابن طاووس، ص65
3- بحار الانوار، جلد 19، ص 63؛مستدرک، جلد2، ص265
برگرفته از کتاب فرهنگ الفبایی مهدویت- مجتبی تونه ای
منبع:روضه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین