عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
گزارش مراسم رونمایی از مجموعه کتب آموزش مداحی
همزمان با روز هفتم شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با حضور شخصیت‌های فرهنگی، پیرغلامان و اندیشمندان مجموعه کتب آموزشی تخصصی مداحی رونمایی شد.
گزارش تصویری

به گزارش عقیق، مراسم رونمایی از مجموعه 21 جلدی کتب آموزشی تخصصی مداحی اهل بیت علیهم السلام که به همت مؤسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان تهیه و منتشر شده است، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نائب رییس مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حاج منصور ارضی، حاج علی آهی، حاج سعید حدادیان، حاج محمود کریمی، محمود ژولیده، جواد حیدری، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان، حاجی علی انسانی، ماشاءالله عابدی و جمعی از نمایندگان کمیسیونهای آموزش و فرهنگی مجلس، مداحان، ذاکران و پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضور داشتند.

از نکات قابل توجه این مراسم حضور  مقامات دولت دهم همچون علی سعیدلو، کامران دانشجو، تقی‌پور، طلا و همچنین تعداد پرشماری از نمایندگان مجلس همچون روح‌الله حسینیان، بیژن نوباوه، حداد عادل، لاله افتخاری، فاطمه رهبر، رحماندوست، بذرپاش و نادران بود. همچنین اعضای شواری شهر همچون معصومه آباد، پرویز سروری، تقی‌پور، شاکری، علیرضا دبیر، هاشمی میهمانان این مراسم بودند و حجت‌الاسلام امرودی، حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، علی دارابی‌ معاون سیما، حسن گروسی مدیر شبکه قرآن نیز در مراسم شرکت داشتند.

مؤسسه قدیم الاحسان از سه سال پیش این مجموعه را با نظارت حاج منصور ارضی تهیه و منتشر کرده است و اصول عقاید، تاریخ تحلیل اهل بیت علیهم السلام،‌ ادبیات عرب،‌ احکام مداحی، فرهنگ سازی دینی و رسالت ستایشگری، آشنایی با ادیان و مذاهب، آشنایی با منابع دینی (شامل قرآن و حدیث)، دعا و نیایش، تاریخ عزاداری، ولایت فقیه، تاریخ عاشورا، تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تاریخ امویان، تاریخ عباسیان، تاریخ خلفا، سیره و سنت، انقلاب اسلامی، ادبیات ستایشگری و مقتل شناسی، عناوین این مجموعه 21 جلدی است.

مراسم رونمایی با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین المللی، آغاز شد و مسئولیت اجرای برنامه را هم حسن سلطانی مجری صدا و سیما بر عهده داشت.

* جامعه مداحان پیشگامان اثرگذار در تحول نظام اعتقادی و اخلاقی

حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنران دیگر این همایش بود که در ابتدای سخنان خود، از حاج منصور ارضی به عنوان ستایشگر هوشمند و متعهد به اهل بیت پیامبر اعظم (ص) و عنصر انقلابی و متعهدبه نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر کرد و برای تمام خادمین پیامبر اسلام (ص) و فرزندان معصوم آن حضرت آرزوی سعادت و توفیق روزافزون داشت.

ابوترابی به یکی از فرمایشات حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرموده است «اعینونی بورع و اجتهاد و عفة و سداد» بدون شک دلباختگان به ساحت مقدس ائمه اطهار علیهم السلام در این عصر، به ویژه ناخدای خدامحور کشتی انقلاب اسلامی رهبر عظیم القدر انقلاب اسلامی این سخن را بر زبان دارند.

او با طرح این پرسش که مگر می توان دین خدا را که جامعه بشری را به سوی هدف متعالی آراسته شدن به تقوا دعوت می کند جز با ابزار تقوا یاری کرد، گفت: باید همه در تمام عرصه ها برای آراسته شدن به این خصیصه از خدای سبحان مدد جوییم و از همه توان و ظرفیت مان بهره بگیریم.

ابوترابی فرد سپس آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و قولوا قولا سدیدا» را تلاوت کرد و اظهار داشت: این آیه، پیام روشنی برای گویندگان، سخنوران و ستایشگران پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت  علیهم السلام دارد. نکته اول آراسته شدن به تقوا و سپس آراسته شدن به گفتار صدیق بوده که روح تقوا و ثمره ارزشمند تقواست. قول سدید، قول متقن و مستحکمی است که از بالاترین پشتوانه های علمی، برهانی و اعتقادی بهره می گیرد و به دلیل این استحکام منطقی ماندگار و راهگشاست و به قول بعضی از محققین عالیقدر و قرآن پژوهان هوشمند، قول سدید علاوه بر آنکه اتقان علمی دارد قول لیّن است. هم از نظر محتوا اتقان دارد و هم از نظر شکل پرجاذبه و اثرگذار است. با روح اخلاقی انسانی و عواطف برآمده از ایمان گره خورده است. لذا قلب مخاطب را فتح می کند و این رمز موفقیت اولیای دین است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سخنوران و ستایشگران در حوزه دین هر اندازه که می توانند به این آموزه قرآن آراسته شوند، یادآری کرد: این آراستگی اولاً راه را برای تعالی و تکامل گوینده هموار می کند که فرمود «یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم» چون پیوند ناگسستنی قول سدید با آراسته شدن به کمالات انسانی تمام اعمال انسان در سایه گفتار متقن و مبتنی بر مبانی متقن دینی و برهانی اصلاح می شود. از طرف دیگر این عبارت هم ناظر بر نقش قول سدید در تعالی و تکامل گوینده است و هم ناظر بر تعالی و تکامل شنونده است.

به گفته ابوترابی به این دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی که نقش مهمی در برجسته نمودن جایگاه فاخر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام و ستایشگران خاندان پیامبر اعظم (ص) داشته و بر پیوند هنر، محتوا، آهنگ و پیوند روح انقلابی و اخلاقی و دینی و سازندگی اشعار  با حوزه تلاش تأکید فراوانی کرده اند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر بهره های فراوان جامعه مداحان از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، گفت: مداحان ما نقش بزرگی در تحول ادبیات حاکم در این نهاد ارزشمند ایفا کرده اند.  

او افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی خطاب به مداحان تأکید فرموده اند که جامعه مداحان و ستایشگران پیامبر اعظم (ص) پیش قراولان و پیشگامان اثرگذار تحول نظام فکری، اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در جامعه ما هستند و می توانند در جهت این تحول نفقش بسیار محوری و کلیدی را ایفا کنند. و عنایت ویژه آن بزرگوار به جامعه مداحان از این زاویه و منظر است.

به گفته ابوترابی فرد، مداحان به لطف و رحمت خداوند متعال از این نعمت برخوردارند که راه را برای استفاده از فرصت کلیدی مناسبت های راهگشا و تحول آفرینی که دین، خصوصاً مکتب اهل بیت علیهم السلام، فراروی انسان گشوده است هموار می کنند.

او تأکید کرد: شما خوب می دانید همیشه این فرصت های کلیدی است که اگر به شایستگی استفاده نشود مبدل به تهدیدهای کلیدی می شود. گامی که به شایستگی برداشته شده و امروز فراروی ملت عزیز ما و دلباختگان به ساحت مقدس اولیای دین قرار داده می شود قدم بلندی در راستای تحقق این آرمان های بلند است. پس اگر امروز بخواهیم دعوت عمومی برای ایثار و حضور همراه با بالاترین سطح از جهاد و دفاع از حریم دین داشته باشیم، این مخاطبان شما هستند که قبل از همه به این دعوت پاسخ می گویند. بدون تردید نقش شما در تربیت این مخاطبان نقش مهم و تأثیرگذار و بی بدیلی است. امیدوارم در این راه از عنایات و الطاف خداوند سبحان بهره مند باشید و مورد تاییدات ویژه امام زمان (عج) قرار بگیرید.

ابوترابی فرد در پایان از خدمات حاج سعید حدادیان تقدیر کرد و گفت: از خدمات برادر و دوست ارجمندم خصوصاً در عرصه دانشگاه تشکر می کنم که بیشتر از دو دهه است با حضور در دانشگاه تهران ایفای نقش کرده اند. همچنین از پیر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام، حاج آقای آهی، آرزوی توفیق می کنم.

*

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین