عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
امام رضا(ع) بسيار روزه مي‏ گرفت و روزه‏ اول و وسط و آخر ماه از وي ترک نمي‏ شد و مي‏ فرمود روزه داشتن در اين سه روزه مثل اينست که انسان هميشه روزه است.
عقیق: يک نمونه از فضايل امام رضا(ع) اين است که از دنيا چشم پوشيده و از لذايذ و تزيينات آن روي گردانده بود.

راويان مي‏گويند که امام رضا(ع) هميشه لباسي ابريشمي به تن داشت، سفيان ثوري امام را ديد و او را براي پوشيدن چنين جامه ‏اي سرزنش کرد و گفت: فکر مي‏کنم بهتر است لباسي ارزان‏تر از اين بپوشي.

امام در جواب، به آرامي دست او را گرفت و بر آستين خود نهاد تا آن را لمس کند. در اين هنگام سفيان لباس خشن را در زير لباس ابريشمي امام احساس نمود و امام فرمود: اي سفيان، ابريشم براي مردم و لباس خشن براي حقيقت خداست.(1)

گوشه‏ گيري از دنيا از برجسته ‏ترين صفات امام رضا(ع) بود. تمام راويان متفق القولند که وقتي آن حضرت وليعهد مأمون شد، هيچ توجهي به جنبه‏ قدرت و عظمت آن نداشت که مردم نسبت به سلطان نشان مي‏ دهند.

حضرت رضا(ع) هر سه روز يک ختم قرآن انجام مي‏ داد و مي‏ فرمود اگر بخواهم در کمتر از سه روز هم مي‏ توانم يک قرآن ختم کنم و ليکن هنگامي که به آيات توجه مي‏ دهم تفکر و تدبر مي‏ کنم که اين آيه در چه موضوعي فرود آمده و در چه وقتي نازل شده است و لذا قرآن را در هر سه روز يک دور قرائت مي‏کنم.(2)

همچنين آن حضرت بسيار روزه مي‏ گرفت و روزه‏ اول و وسط و آخر ماه از وي ترک نمي‏ شد و مي‏ فرمود روزه داشتن در اين سه روزه مثل اينست که انسان هميشه روزه است.(3)

از اباصلت روايت شده که گفت من وارد سرخس شدم و رفتم در آن خانه ‏اي که حضرت علي بن موسي الرضا(ع) در آنجا زنداني بود و از زندانبان اذن دخول خواستم، وي در جوابم گفت تو دسترسي بدان حضرت نخواهي داشت گفتم چرا؟

گفت چه بسا مي‏ شود که امام رضا(ع) در هر شب و روزي هزار رکعت نماز مي‏ خواند و فقط در ساعت اول روز و قبل از زوال ظهر و موقعي که آفتاب‏زده مي‏ شود از نماز دست مي‏ کشد و در محل نماز خواندن خويش نشسته با خداي خود مناجات مي‏ کند.

گفتم در همين اوقات از آن بزرگوار براي من اجازه‏ شرفيابي بگير وقتي او براي من اذن دخول حاصل کرد و به حضور آن حضرت مشرف شدم ديدم امام(ع) در مصلاي خويش جلوس کرده و همچنان در حال تفکر است.(4)



پي نوشت ها:
1ـ حياه الامام محمد الجواد، ص 39.
2ـ ترجمه‏ي اعلام الوري ص 438.
3ـ ترجمه‏ي اعلام الوري ص 438.
4ـ ستارگان درخشان جلد 10 ص 16 - عيون اخبار الرضا جلد 2 ص 183.


منبع: ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین