عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۱۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳
یک استاد حوزه علمیه قم گفت: در اندیشه شیعه منبعث از فرمایش پیامبر اسلام (ص) ظالم و مظلوم هر دو گناهکارند و اگر کسی تن به ظلم بدهد و بدین طریق ظالم را در استمرار رفتار ظالمانه یاری دهد او نیز مسئول است.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی در نشستی با عنوان «حق اعتراض و قیام در برابر حاکم جائر با مروری بر سیره امام حسین(ع)» در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران گفت: حق اعتراض و نافرمانی مدنی و قیام و انقلاب را در دو سطح می‌توان مورد بحث قرار داد، اول در شرائطی که حکومت مشروع حاکم باشد و دوم در زمان استقرار حکومت نامشروع.
وی در ادامه بحث خود معیارهای مشروعیت حکومت بر مبنای دیدگاه شیعه، اهل سنت و حتی عرب جاهلیت را برشمرد و تاکید کرد: امام حسین علیه السلام بر مبنای هر یک از معیارهای سه گانه فوق یا معیارهائی که در جهان کنونی به عنوان شاخصهای مشروعیت دولت محسوب می شوند، حق قیام و انقلاب علیه حکومت جور را داشتند بلکه بنا به اندیشه شیعه این مهم یک تکلیف دینی کاملا آشکار بود که بر عهده ایشان قرار گرفت چرا که در اندیشه شیعه منبعث از فرمایش پیامبر اسلام (ص) ظالم و مظلوم هر دو گناهکارند و اگر کسی تن به ظلم بدهد و بدین طریق ظالم را در استمرار رفتار ظالمانه یاری دهد او نیز مسئول است.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ذکر نمونه اسنادی از واکنش‌های امام حسین(ع) در قبال حکومت جائر یزید، تاکید کرد که امام حسین علیه السلام از همان ابتدا که پیشنهاد بیعت ایشان با یزید مطرح شد با قاطعیت اعلام داشتند که حکومت در اسلام امانت است و یک فرد شراب خوار و بی پروا نسبت به قرآن و سنت پیامبر و متجاوز به حقوق مردم به هیچ عنوان صلاحیت چنین جایگاهی را ندارد. ایشان در پاسخ به نامه مردم کوفه بر این اصول بنیادی تاکید ورزیدند و به همه آموختند که مردم حق اعتراض و نافرمانی و قیام در برابر حکومت ظالم را دارند.
ورعی در بخش دیگری از اظهارات خود با ذکر شاخص‌های مورد قبول دوره جاهلیت مانند ضرورت وفای به عهد بر این نکته تاکید کرد که یزید حتی بر مبنای شاخص‌های مورد قبول دوره جاهلیت نیز مشروعیت نداشت چرا که بر خلاف پیمانی که پدرش معاویه با امام حسن علیه السلام منعقد کرده بود و در آن پیمان تصریح شده بود که معاویه بعد از خود جانشینی تعیین نخواهد کرد و یزید را به عنوان حاکم بر جامعه تحمیل نخواهد کرد، معاویه این کار را کرد و یزید نیز بر این بنیان فاسد کارش را شروع کرد در حالی که یک جوان 29 ساله بی تجربه وعیاش بود.
ورعی در پایان با ارائه این جمع بندی که قیام علیه حاکم جائر اگر مفسده‌ای بزرگتر از حکومت جائر نداشته باشد نه تنها حق بلکه تکلیف است، ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت‌های آموزشی قیام امام حسین(ع) بشریت کنونی بهره لازم را ببرد.
براساس این گزارش، نشست دوم از سلسله نشست‌های سه گانه «قیام حسینی و فرهنگ رعایت حقوق انسانی» دوشنبه 19 آبان ماه از ساعت 15 الی 17 در محل دفتر مرکزی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با عنوان « صلح طلبی و نفی خشونت در قیام امام حسین» و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلیمن بهمن اکبری برگزار خواهد شد.


منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین