عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۷
خاطره ای که می توانم برایتان بگویم چند بار حاج محمد رضا طاهری سبکهای من را پیش مقام معظم رهبری خوانده اند که ایشان خوششان آمده بود و تعریف کرده بودند. با شنیدن این مطلب خیلی خوشحال شدم و یکی از بهترین خاطره‌هایم است.
سعید پاشازاده یکی از شاعران جوان آیینی کشورمان است. او در زمینه سرودن شعر نوحه های سینه زنی و ملودی نوحه ها فعالیت می کند. با او در زمینه شعر آیینی گفتگویی کردیم که در ادامه از نطرتان می گذرد.

***با سلام لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کی و چگونه وارد عرصه شعر آئینی شدید؟
من سعید پاشازاده هستم 22 ساله، دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی در مقطع فوق لیسانس هستم و در حدود 4 سال است که وارد حوزه شعر آئینی شدم

***چی شد که به شعر گفتن برای اهل بیت رو آوردید؟
من با خانواده ام برای حج مشرف شدیم. در مدینه پشت دیوار قبرستان بقیع از حضرت زهرا (س) خواستم که توفیق شعر گفتن برای اهل بیت را به من عنایت کنند و وقتی از سفر برگشتیم شعر گفتن را شروع کردم.

***در این 3-4 ساله برخی از نوحه های سینه زنی زیبایی که ورد زبان مردم شده است و مداحان معروف کشور خوانده اند کار شما بود چه حسی دارید ؟
خیلی خوشحالم و خدا را شکر می کنم و از امام حسین می خواهم که روز به روز بتوانم بهتر و تاثیر گذار تر شعر بگویم.

***جایگاه شعر آئینی کجاست؟ و در حال حاضر در کجا قرار دارد و به کجا باید برسد؟
خواستگاه شعر آئینی به دلیل پیشینه ایدئولوژیک ونگاه انسانی که همراهش است ومسئولیتی که این نوع شعر بر عهده دارد مسئولیت سنگینی است وبا توجه به اینکه این نوع ادبیات واین منظر بسیار حساس ومهم است مسئولیت شاعر را بسیار بالا می برد. به نظر بنده شعر ائینی یک نوع صدای عمومی جامعه ای است با ایدئولوژی ومذهب که فریادی انسان مدارانه را می خواهد به گوش مخاطب خود برساند. که به نوعی مادر شعر آئینی با توجه به اسم (آئینی) : با یک منظر اسطوره ای طرف هستیم و میشود گفت انسان و انسانیت بزرگترین خواستگاه این نوع شعر با روندی آگاهانه و نشأت گرفته از دین اسلام و اهل بیت پیامبر می باشد. با توجه به این که شعر آئینی تریونش در مداحی مداحانه البته در جلسه شعر خوانی و کنگره ها هم است اما بیشترین مخاطب را در هیأتهای مذهبی داراست. در سالهای اخیر با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری وپرداخت شاعران جوان به این نوع شعر تحولات بسیاری چه در حوزه زبان، جهان بینی، در این نوع شعر صورت گرفته است که فضای جدید و به یک نوع بازخوانی و نگاهی جدید را در این نوع شعر پدید آورده.

***جریان شعر هیئت در حال حاضر چگونه است؟
با توجه به تلفیق شعر وموسیقی در هیأتهای مذهبی نمی توانیم شعر را از نوع اجرا یا خواندن آن توسط مداح در هیأت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم مثل نوحه ای که سروده میشه و نوحه سرائی که انجام می شود در اصل تلفیق شعر وموسیقی وبه نوعی خوانش اثر باید مورد بررسی قرار بگیرد که مطمئنا ما در این عرصه هم نقاط مثبت زیادی را می توانیم اشاره کنیم ومطمئنا نقاط ضعفی هم هست که باید برطرف شود ولی مهم ترین مطلب که می توان به آن اشاره کرد این هست ک در این عرصه حضور انرژیک جوانان متعهد باعث شکوفایی زیادی شده است و در کل حرکات روبه رشد بوده البته این به این معنا نیست که نقاط ضعفی نباشد.

***یک شعر خوب برای اهل بیت چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
با توجه به اینکه مبنای درست در بررسی شعر سلیقه شخصی نیست و مبنای اصلی ادبیات می باشد در این حوزه برای رسدین به یک اثر خوب ما با 3 مورد روبرو هستیم.1- زبان 2- جهان بینی 3- فرم و ساختار البته کسی که برای اهل بیت شعر می گوید باید مطالعاتش در این باره زیاد باشد .ومعرفت واخلاص هم داشته باشد وبه نظر بنده بزرگتری اصلی که یک شعر را موندگار می کند در این حوزه نگاه ویژه خود اهل بیت است.

***به نظر شما هیئت چه تاثیر اجتماعی، سیاسی، اخلاقی در جامعه دارد؟
احساس بنده این است در دینی که ولایتمدارانه پیش می رود و در دنیای پر زرق و برق امروزی که شناخت حق از باطل و شناخت خوبی از بدی بسیار سخت است تنها با سوار شدن بر کشتی نجات سیدالشهدا(ع) از این دریای پر تلاطم می توان به سلامت عبور کرد و در اصل امام حسین(ع) نمادی جهانی است که در زمان خود بر علیه طاغوت قیام کرد که این حماسه از جنبه های سیاسی و اخلاقی بزرگترین الگوی جامعه بشری می تواند باشد.

***لطفا بفرمائید چه حسی دارید وقتی مداحان اهل بیت شعر شما را می خوانند و اگر خاطره خوبی دارید در این باره برای ما بفرمائید؟
بله مطمئنا خوشحال می شوم که شعر و سبک بنده را یکی از مداحان اهل بیت می خواند و فرقی ندارد چه کسی می خواند این کار تقدیم شده به اهل بیت(ع). همین که یک مستمع با یک قطره اشک حس معنوی با این شعر بهش دست بده برای من افتخاره و همه ما در دستگاه اهل بیت خادمی بیش نیستیم. خاطره ای که می توانم برایتان بگویم چند بار حاج محمد رضا طاهری سبکهای من را پیش مقام معظم رهبری خوانده اند که ایشان خوششان آمده بود و تعریف کرده بودند. با شنیدن این مطلب خیلی خوشحال شدم و یکی از بهترین خاطره‌هایم است.

***نظر شما در رابطه با مسیر شعر آئینی چیست و به چه سمتی باید سوق داده شود؟
من فرمایشات مقام معظم رهبری را در این باره می گویم : ایشان شعر آئینی و شعر مذهبی را بهترین استفاده از قریحه شاعری معرفی کردم و بهترین محتواها را محتوای مذهبی دانستند. ایشان فرمودند: بخشی از غزلهای حافظ، سعدی، مولوی، بیدل از آثار مد نظر در حوزه معرفت دینی و اخلاقی است ایشان شاعران آئینی را به مطالعه مناجاتهای صحیفه و دعای عرفه و دعای جامعه کبیره دعوت کردند. ایشان به مداحان توصیه کردند شعرهای خوب بخوانند زیرا اشعار خوب و سطح بالا ذایقه مردم را هم بالا می برد.

***نظر شما در مورد همایشها و نشستهایی که در حوزه شعر آئینی صورت می‌گیرد چیست؟
مطمئنا هر چیزی که در راستای کمک به انتشار مسیر اهل بیت(ع) هست بد نیست؛ ولی مطمئنا نقدهایی هم به بسیاری از جشنواره ها وارد است یکی از مهم ترین آنها این است که یک عده ثابت همیشه سردمدار این جشنواره‌ها هستند که این امکان بروز فکرها و نگاههای متفاوت را در این حیطه کم کرده ولی جدیدا با تلاش بعضی از شاعران از جمله دوست خوبم آقای مهدی رحیمی با یک فکر قشنگ شروع به برگزاری کنگره خانگی کردند که این جشنواره شعر آئینی به صورت هیئتی برگزار می گردد.که بسیار تاثیرگذار و جدا از هیاهوهایی است که در جشنواره‌های دیگر برگزار می شود. در کل به این اعتقاد دارم شعر آئینی نباید جدا از نگاه هیئتی باشد واین دو در کنار هم می توانند تاثیر گذاری ویژه ای داشته باشند.

***اخیراً بعضی از مداحان سبکهایی می خوانند که در شان اهل بیت نیست و ملودیش از موسیقی های سخیف است.نظرتان در این باره چیست؟
به این اعتقاد دارم که یک اثر هنری باید تولید همه قسمتهایش توسط همان شاعر صورت بگیرد بعضی از مداحان و سبک سازان به دلیل این که وقت کافی در این مقوله نمی گذارند و توانایی آنها کم است و نمی دانند که جایگاهی که دارند چقدر حساس است این اشتباهات را می کنند و سرسری و راحت می‌گذرند. من اعتقاد دارم در حوزه شعر اهل بیت اگر کار کنیم چه شعر و چه سبک باید به این توجه داشته باشیم که مسئولیت سنگینی را داریم و باید به عنوان یک اثر هنری و تاثیرگذار به آن نگاه کنیم. احساس می کنم در این وادی چون اسم اهل بیت به میان می آید مسئولیت ادبی و فرهنگی خیلی بالاتر می رود و باید دوستان متوجه این قضیه باشند که این شعرو سبکی که می‌گویند در شان آن بزرگواران باشد؛ البته دوستان بسیاری هستند که خیلی خوب وقوی و تاثیرگذار در این زمینه دارند فعالیت می کنند مثل آقای محمد صمیمی.

***و در پایان اگر مطلبی دارید بفرمائید.
اول از همه از پدر و مادرم تشکر می کنم که اگر دعای خیرشان نبود من به اینجا نمی رسیدم. جا دارد که از حاج محمد رضا طاهری تشکر ویژه ای کنم که مثل یک پدر در این راه همیشه کنار من بود و اگر کمک ها و راهنمائی های ایشان نبود من نمی توانستم در حوزه شعر گفتن برای اهل‌بیت(ع) پیشرفت کنم خیلی به من امید وانگیزه دادند. و از همین جا دستشان را می بوسم و از زحمات حاج سعید حدادیان و حاج محمود کریمی که در بحث نوحه گفتن خیلی به من کمک کرد قدردانی می کنم و همین طور از آقای مهدی زنگنه که نوحه گفتن برای امام حسین(ع) را به من یاد داد و خیلی زحمت برای من کشید تشکر می کنم.


منبع : مشرق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین