عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
شبیه‌سازی کاروان نینوا/
شبیه‌سازی وقایع عصر عاشورا تا شام، در قالب کاروانی از محل بسیج دانشجویی (لانه جاسوسی سابق) تا میدان امام حسین علیه السلام، عصر روز 13 آبان اجرا می‌شود.
عقیق:سوگواره میدانی نمایشی «عصر فراق» یکی از برنامه‌های ویژه‌ برای به تصویر کشیدن حوادث بعد از واقعه عاشورا است که در قالب یک کاروان، برای به نمایش کشیدن احوالات اسرا از کربلا تا شام تهیه شده است. محور اصلی این نمایش، بازخوانی خطبه امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام الله علیها است که روز سه شنبه 13 آبان ماه در میدان امام حسین تهران اجرا می‌شود. 
 سید امید حسینی تهیه کننده و کارگردان هنری سوگواره میدانی نمایشی «عصر فراق» در این باره، اظهار داشت: سال‌ها بود که می‌خواستم در حوزه تخصصی‌ام که نمایش و فیلم است، کاری برای وجود مبارک امام حسین علیه السلام انجام بدهم. 3 ماه پیش، ایده‌ام را با «شهروز آقایی‌پور» که نویسنده این طرح است، مطرح کردم و کار را آغاز کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای اجرای این نمایش، باید امکانات و لوازمی در ابعاد یک کار تاریخی بزرگ تهیه می‌کردیم، این موضوع کار را سخت‌تر می‌کرد. از سویی دیگر زمان برای اجرای این کار محدود بود، اما تصمیم گرفتیم که با فعالیت شبانه‌روزی، آن را به سرانجام برسانیم.


حسینی بیان داشت: برای نمایش این کار، بازیگرانی در گروه‌های سنی مختلف از زن و مرد و کودک حضور دارند که تعداد آنها همان تعداد اسرای کربلاست که به 84 نفر می‌رسد. در کنار آن لشکریان یزید هم هستند که در این کار سعی کردیم، آزار و اذیت‌هایی که شامل حال اهل بیت علیهم السلام می‌شد را به تصویر بکشیم. در این کاروان 20 شتر و 80 اسب به همراه سایر تجهیزات جنگی نیز داریم. در واقع تلاش کردیم به نوعی این کاروان را به صحنه‌های وقایع بعد از حادثه عاشورا نزدیک کنیم.
وی در خصوص تأمین اعتبار و تجهیزات گفت: در این رابطه با مشکلات زیادی مواجه بودیم، ضمن اینکه هماهنگی با ارگان‌های ذیربط، انتخاب بازیگران و گروه حرکات نمایشی و گروه موسیقی مشکل بود اما به یاری امام حسین علیه السلام توانستیم این کار را به خوبی، پیش ببریم.
کارگردان هنری سوگواره میدانی نمایشی «عصر فراق» درباره نحوه تمرین برای اجرای این نمایش گفت: به دلیل عدم امکان تمرین زیاد، باید برای هر گروه، سر تیم‌های مشخص کرده و آنها را با یکدیگر هماهنگ می‌کردیم. تمرینات در محل بسیج دانشجویی (لانه جاسوسی سابق) انجام شد. در حقیقت روز اجرا اولین و آخرین تمرین بزرگ ما آن هم در ابعاد اصلی است.
وی افزود: این نمایش به وقایع بعد از ظهر روز عاشورا و حرکت اهل بیت علیهم السلام به سمت شام می‌پردازد؛ برای مسیر حرکت کاروان از بسیج دانشجویی تا میدان امام حسین علیه السلام، گفتار متن‌هایی را آماده کرده‌ایم که توسط «صابر خراسانی» و یکی دیگر از هنرمندان اجرا می‌شود.
حسینی با بیان اینکه اجرای طرح این سوگواره سال‌ها به صورت آرزویی در وجودم نهفته بود، افزود: بنده فکرهای بزرگی دارم که به دلیل عدم تأمین هزینه‌های کار و فرصت محدود، مجبوریم در سال اول به حداقل‌ها قانع باشیم و امیدوارم این کار مقدمه‌ای برای اجرای بهتر در سال‌های آینده باشد.
وی در پایان از همکاری شهرداری تهران، سپاه محمد رسول الله (صلی‌الله علیه و آله) تهران بزرگ، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، آیت الله علم‌‌الهدی، محسن عبدوس، محمدعلی تفکر و حسن تفکر برای تهیه اینن نمایش تشکر کرد. 
بنابر این گزارش، سوگواره میدانی نمایشی «عصر فراق» از ساعت 14:30 روز سه‌شنبه 13 آبان ماه از ساختمان بسیج دانشجویی (لانه جاسوسی سابق) واقع در خیابان طالقانی آغاز شده و تا ساعت 21 در میدان امام حسین علیه السلام ادامه خواهد داشت.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین