عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
به خدا قسم فردا تو را سود نمى‏ دهد مگر عمل صالحى كه امروز پيش مى‏ فرستى».

عقیق:طاووس يمانى مى‏ گويد:
حضرت علىّ بن الحسين (ع) را ديدم كه از وقت عشاء تا سحر به دور خانه خدا طواف مى‏ كرد و به عبادت مشغول بود. چون خلوت شد و كسى را نديد به آسمان نگريست و گفت: خدايا ستارگان در افق ناپديد شدند و چشمان مردم به خواب رفت و درهاى تو بر روى درخواست كنندگان گشوده است ...
 طاووس جمله‏ هاى زيادى در اين زمينه از مناجاتهاى خاضعانه و عابدانه آن حضرت نقل مى‏ كند و مى‏ گويد: اما چند بار در خلال مناجات خويش گريست.
مى‏ گويد:
سپس به خاك افتاد و بر زمين سجده كرد؛ من نزديك رفتم و سرش را بر زانو نهاده و گريستم؛ اشكهاى من سرازير شد و قطرات آن بر چهره‏ اش چكيد؛ برخاست و نشست و فرمود: كيست كه مرا از ياد پروردگارم مشغول ساخت؟
 عرض كردم: من طاووس هستم اى پسر پيامبر. اين زارى و بى‏ تابى چيست؟ ما مى ‏بايد چنين كنيم كه گناهكار و جفا پيشه ‏ايم. پدر تو حسين بن على و مادر تو فاطمه زهرا و جدّ تو رسول خداست- يعنى شما چرا با اين نسب شريف و پيوند عالى در وحشت و هراس هستيد؟
به من نگريست و فرمود:
هيهات هيهات يا طاووس دع عنّى حديث ابى و امّى و جدّى، خلق اللّه الجنّة لمن اطاعه و احسن و لو كان عبدا حبشيّا، و خلق النّار لمن عصاه و لو كان ولدا قرشيّا. أما سمعت قوله تعالى: فاذا نفخ فى الصّور فلا انساب بينهم يومئذ و لا يتسائلون. و اللّه لا ينفعك غدا الّا تقدمة تقدّمها من عمل صالح .
 «نه، نه، اى طاووس! سخن نسب را كنار بگذار، خدا بهشت را براى كسى آفريده است كه مطيع و نيكوكار باشد هر چند غلامى سياه چهره باشد؛ و آتش را آفريده است براى كسى كه نافرمانى كند ولو آقازاده‏ اى از قريش باشد. مگر نشنيده‏ اى سخن خداى تعالى را: «وقتى كه در صور دميده شود، نسبها منتفى است و از يكديگر پرسش نمى‏ كنند» به خدا قسم فردا تو را سود نمى‏ دهد مگر عمل صالحى كه امروز پيش مى‏ فرستى».

پی نوشت:

مجموعه آثار شهید مطهری،ج1،ص333.

منبع:افکار

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین