عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۲۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
ائمه (ع) نیز در مصیبت و عزای عزیزان و بزرگان سیاه می پوشیده اند و بنابر منابع معتبر شیعه و سنی نخستین سیاهپوشان در عزای امام حسین (ع) زنان بنی هاشم بودند و امام سجاد (ع) برای عزاداری آنها غذا فراهم می کردند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین جواد ابوالقاسمی، کارشناس کلام و مذاهب اسلامی درباره علت و فلسفه اصلی سیاهپوشی در ایام محرم حسینی و نیز دیگر مصائب اهل بیت(ع) گفت: یکی از علل سیاهپوشی این است که امروزه از آن به عنوان مظهر ارادت به اهل بیت (ع) و نماد عزاداری در کشور تعبیر می شود، البته در بسیاری از نقاط دیگر دنیا نیز سیاهپوشی در عزا و فقدان عزیزان مرسوم است، لذا ما نیز در ایام عزاداری این کار را می کنیم.

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه عزاداری با لباس سیاه سیره اهل بیت (ع) نیز بوده است، یعنی همانند امروزِ ما، ائمه (ع) نیز در مصیبت و عزای عزیزان و بزرگان سیاه می پوشیده اند چراکه رنگ سیاه از نظر ذاتی مناسبت ویژه ای با غصه و اندوه دارد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی درباره تاریخچه سیاهپوشی در عزا و مصیبت اهل بیت (ع) تصریح کرد: در این باره هم منابع شیعه و هم کتب اهل سنت شواهد مستندی را ارائه کرده اند؛ در میان منابع شیعی به عنوان مثال در «محاسن برقی»، جلد دوم، صفحه 420 و نیز در «وسائل الشیعه»، جلد سوم، صفحه 238 تصریح شده که نخستین کسانی که برای اباعبدالله الحسین (ع) سیاه پوشیدند زنان بنی هاشم بودند که اقامه عزا نیز کردند و امام سجاد (ع) برای عزاداری آنها غذا فراهم می کردند.

کارشناس کلام و مذاهب اسلامی درباره سیاهپوشی در سیره اهل بیت (ع) بیان کرد: در این باره روایات متعدد و شواهد بسیاری وجود دارد، از جمله در شهادت حضرت حمزه (س) سیاه پوشیده اند در «تهذیب اللغهِ آبی» که از علمای اهل سنت است جلد 12، صفحه 171 مطرح می شود، همچنین آمده است در شهادت جعفر طیار  پیامبر (ص) به خانواده ایشان دستور دادند که لباس سیاه بپوشند که این مهم در «مسند احمد»، جلد 6، صفحه 438 آمده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در بسیاری از کتب مسئله سیاهپوشی مردم در عزای اهل بیت (ع) سیاه بر تن کردند که این مسئله در منابع مهم شیعه و سنی آمده است؛ از جمله بحارالانوار، ج 43، صفحه 182 درباره حضرت زهرا (س) آمده است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی ابراز کرد: امام حسن (ع) در شهادت امیرالمومنین (ع) لباس سیاه بر تن کردند که این مسئله در «فضایل الصحابه» جلد 2، صفحه 600 و نیز «شرح نهج البلاغه» ابن ابی الحدید، جلد 16، صفحه 22 و سیراعلام النبلا، جلد 3، صفحات 267 و 272 مطرح شده است.

وی عنوان کرد: وقتی امام حسن (ع) به شهادت رسیدند تا یک سال برای ایشان لباس سیاه پوشیدند که این مهم را حاکم نیشابوری در «مستدرک»، جلد 3 ، صفحه 189 مطرح کرده است. علاوه بر این در شهادت امام حسین (ع) هم در بسیاری از کتب آمده که اهل بیت (ع) همگی لباس سیاه بر تن کرده اند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی تاکید کرد: علاوه بر این ادریس قرشی از علمای اهل سنت در کتاب «عیون الاخبار» صفحه 109 بیان می کند که وقتی امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، ام سلمه در مسجد خیمه ای سیاه برپا کرد و لباس سیاه پوشید و عزادرای کرد.

این کارشناس کلام و مذاهب اسلامی با اشاره به شبهات مطرح شده وهابیت درباره این سنت شیعی ابراز کرد: آنها می گویند سنت اهل بیت (ع) این نبوده که در عزا و مصیبت سیان بپوشند در حالی که این شبهات  ناشی از بی اطلاعی آنها از کتب روایی و تاریخی است.

وی درباره دیگر شبهاتی که درباره عزاداری در مصیبت اهل بیت (ع) به ویژه سیدالشهداء (ع) مطرح است، گفت: یکی از شبهات مطرح در این باره گریستن است که می گویند گریه یعنی نارضایتی شخص نسبت به رضا و مقدرات الهی چراکه اگر شخص به مقدرات الهی راضی باشد باید در مقابل همه اتفاقات خشنود بوده و در عزای کسی گریه نکند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی افزود: باید توجه داشت که گریه به دلیل علقه بین دیگران با شخص فقید است نه اعتراض به خدا و شاهد این مدعا گریه حضرت یعقوب (ع) در فراق حضرت یوسف (ع) آنهم  بیش از 30 سال است در حالی که دوری آنها از یکدیگر مقدر الهی بود و اگر بنا باشد این گریه ناراضایتی باشد پیامبر الهی نزدیک به 40 سال شاکی به مقدر خداوند بوده است!، بنابراین گریه کردن هیچ منافاتی با رضای خدا ندارد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در کتب معتبر اهل سنت به ویژه صحیح بخاری آمده که وقتی ابراهیم فرزند پیامبر (ص) از دنیا رفت و یا حضرت ابوطالب و فاطه بنت اسد و حضرت حمزه از دنیا رفتند رسول خدا (ص) گریستند، علاوه بر این، در عزای پیامبر اکرم (ص) بزرگان صحابه و اهل بیت (ع) از جمله حضرت زهرا عزاداری کرده و گریسته اند.

 حجت الاسلام ابوالقاسمی درباره این شبهه که اصلا اقامه جلسات عزاداری برای اهل بیت (ع) و در مصیبت انها جایز نیست، تصریح کرد: ادعایی که مطرح می شود این است که در کارها باید همسو با روش پیامبر (ص) باشیم و چون از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نقل نشده که در عزای کسی مراسم گرفته باشند پس این کار جایز نیست و این نیز ریشه در بی اطلاعی آنها دارد چراکه در عزای حضرت حمزه زنان تجمع کرده و عزاداری کردند و تا چندین سال بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) هم عزاداری برای ایشان ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین، بنابر نقل تاریخ پس از رحلت پیامبر (ص) در مدینه و مکه اقامه مراسم عزا شد و در واقع غالب شهبات وهابیت ناشی از بی اطلاعی آنها از مسائل تاریخی است. در واقع شبهات وهابیون بهانه ای است برای دور کردن مردم از عزای سیدالشهداء (ع) و فلسفه قیام کربلا.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین