عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
نرم افزار ثارالله به عنوان نخستین اثر عمومی چند رسانه‌ای مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است که با هدف عمومی سازی اثر ارزشمند دانشنامه امام حسین(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ که حاصل مجاهدت علمی چند ساله بزرگان، محققان و پژوهشگران مؤسسه تولید شده است.
عقیق: آمیخته شدن مستندات علمی و تاریخی با جلوه‌های ویژه ادبی، هنری، رسانه‌ای و نرم افزاری اثری ماندگار را رقم زده است که به فضل الهی نقطه عطفی در عرصه تولید آثار رسانه‌ای دینی کشور خواهد بود و آغازگر سبکی جدید در ترویج معارف ائمه هدی(ع) خواهد شد.
 
ارائه چکیده‌ای از 14 جلد دانشنامه امام حسین(ع) در قالب چند رسانه‌ای جذاب، حضور دو تن از پژوهشگران و اساتید به نام تاریخ اسلام، اجرایی نمایش‌های امروز از سوی بازیگران مطرح تئاتر و تلویزیون، تصویر سازی یاران امام(ع) و دشمنان امام(ع) از سوی هنرمند مطرح کشور، تصویر سازی 120 رویداد مستند از زندگانی امام از ولایت تا بعد از شهادت از جمله ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان برشمرد.
 
تولید انیمیشن 2 و 3 بعدی برای نمایش رخدادها با روایت گوینده نام آشنای کشور  و ارائه اطلس عاشورا در قالب دیجیتال 3 بعدی و گویا برای نمایش مسیر حرکت کاروان حسینی از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد نرم افزار چند رسانه‌ای «ثار الله» است.
 
نرم افزار چند رسانه‌ای ثار الله از 9 بخش اصلی «پنجمین خورشید، مسیر سرخ، روز واقعه، از کربلا تا مدینه، زندگی به سبک حسین، حکمت‌های حسینی، عبرت‌هایی حسینی، گنجینه و بازاین چه شورش است» تشکیل شده است.
 
محور چهار بخش ابتدایی درباره امام حسین(ع) شناسی و روایتگری واقعه عظیم عاشورا بوده و در چهار بخش دوم راهکارهای حسینی زیستن ارائه شده است؛ در ابتدا نیز کلیپی کوتاه با نوایی دلنشین پخش می‌شود که مخاطب برای ورود به نرم افزار مشتاق می‌کند.
 
در صفحات اصلی نرم افزار گوینده نام آشنای کشور استاد ایرج رضایی رخدادها را نقل کرده و در بخش‌های فرعی نیز گوینده دوم متون را روایت می‌کند.
 
در صفحه اصلی یک نقشه جامعه از بخش‌های نه‌گانه نرم افزار نمایان می‌شود که بواسطه آن می‌توان به هر جایی نرم افزار که مطلوب کاربر باشد سفر کرد.
 
بخش نخست(پنجمین خورشید):
در این بخش سیری از زندگانی امام حسین(ع) از ولادت تا پیش از محرم سال 61 هجری قمری با ارائه‌ای نو در قالب یک خط زمانی داستان گونه و به صورت تصویرسازی روایت شده است.
 
این بخش در یک سیر داستانی نو، مستند و تصویری با رخدادهای مهم زندگی امام حسین(ع) همراه می‌کند و دوران کودکی، ازدواج، فرزندان، روزگار هر یک خلفا، روزگار امامت و خلافت پدر و برادر را به اجمال روایت می‌کند.
 
بخش دوم(مسیر سرخ):
مسیر سرخ روایتی است تصویری از مسیر کاروان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا؛ آنچه این بخش را متمایز کرده ارائه اطلس عاشورا در قالب سه بعدی و نمایش منزل به منزل حرکت کاروان امام حسین(ع) و بیان وقایع و رخدادهای مهم آن است.
 
در کنار معرفی منزلگاه‌های کوچک به برخی منازل به صورت کامل‌تر پرداخته شده است که عبارتند از مدینه، مکه، کوفه و کربلا که در این بخش از سخنان استاد تاریخ اسلام دکتر رجبی دوانی بهره‌مند شده و وقایع را به تفصیل مرور می‌کنیم.

 
 
بخش سوم(روز واقعه):
نقطه اوج نرم افزار روز واقعه است چرا که قرار است گوشه‌ای از حساس‌ترین لحظات تاریخ یعنی رخدادهای سرزمین کربلا و روز عاشورا را به سهم خود روایت کند، در روز واقعه مطالب و رخدادهای در چهار بخش اصلی روز عاشورا، یاران امام، یاران یزید و چینش نظامی بیان می‌شود.
 
در بخش روز عاشورا مخاطب گاه شماری از حساس‌ترین لحظات تاریخ را از زمان ورود کاروان امام(ع) به سرزمین کربلا تا دو روز پس از روز عاشورا در قابی از تصویر و صدا به نظاره می‌نشیند.
 
گفتنی است، به وقایع مهم روز عاشورا به صورت ویژه پرداخته شده است و مخاطب تصویر به تصویر همراه با توضیحات استاد حجت‌الاسلام طباطبایی نژاد پژوهشگر عرصه دانشنامه امام حسین(ع)، مقتلی صوتی تصویری را از نظر می‌گذارند.
 
در بخش یاران امام(ع) برگی از سرگذشت، ویژگی‌ها، رشادت‌های 12 تن از یاران عاشورایی امام حسین(ع) را در کربلا در قابی از انیمیشن صوت و متن به نظاره می‌نشینیم. در کنار یاران امام(ع)، تصویر 12 تن از مغضوبین تاریخ و دشمنان اهل‌بیت(ع) در روز عاشورا نیز در بخش یاران یزید معرفی و سرنوشت‌ آنها بیان شده است.
 
بخش چینش نظامی در برگیرنده تدابیر و راهبردهای امام حسین(ع) در شب و روز عاشورا است که این چینش در قالب سلسله تصاویر گویا بخش از آن حماسه و تدبیر را روایت می‌کند.
 
بخش چهارم(از کربلا تا مدینه):
همانگونه که مسیر سرخ حرکت کاروان امام به سمت کربلا را نشان می‌داد این بار مسیر حرکت قافله‌ی اسرای کربلا به سمت کوفه، شام و مدینه به نمایش در می‌آید.
 
وجود نقشه‌ی سه بعدی به همراه توضیحات منزل به منزل و مشخصات جغرافیایی مسیر از جمله ویژگی‌های این بخش از نرم افزار «ثارالله» است.
 
ریحانه‌های دشت خون شامل زندگینامه، بیان ویژگی‌ها، حماسه آفرینی‌ها، نقش اطلاع رسانی در نهضت عاشورا، خطبه‌ها و سرگذشت 8 تن از بانوان حماسه ساز عاشورا در قابی از صوت، متن و تصویر روایت شده است.
 
بخش پنجم(زندگی به سبک حسین(ع)):
پنج نمایش جذاب و امروزی است که سعی دارد با بهره‌گیری از ابعاد گوناگون سیره امام حسین(ع) راهکارهایی را ارائه دهد که رعایت آنها گره‌های زندگی امروزی را می‌گشاید.
 
بخش ششم(حکمت‌های حسینی):
مجموعه‌ای از 125 روایت و حدیث موثق از روایات نقل شده از امام حسین(ع) به همراه ترجمه و ذکر منبع حدیث با دسته بندی موضوعی ارائه شده است.
 
بخش هفتم(عبرت‌های حسینی):
این بخش مجموعه‌ای از پژوهشی و تحلیلی پیرامون نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) و تطبیق تاریخی آن برگرفته از بیانات امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، استاد شهید مطهری که با دسته بندی جدید موضوعی و سیر محتوایی ویژه در قالب صوت، متن و تصویر ارائه شده است.
 
بخش هشتم(گنجینه):
این بخش گنجینه‌ای از صوت، تصویر و متن شامل حسینیه، اشعار حسینی، زیارت ثارالله، ‌نواهای حسینی و کتابخانه است.
 
کتابخانه بخش هشتم از متن کامل چهار عنوان کتاب استخراج شده از دانشنامه امام حسین(ع)، شهادت نامه امام حسین(ع) جلد یک و دو و اطلس غدیر و عاشورا تهیه شده است.
 
بخش نهم(پرونده ویژه با این چه شورش است):

در این پرونده ویژه افزون‌ بر بیان روایات و توصیه‌ای اهل‌بیت(ع) برای زنده نگاه داشتن عاشورا، راه و رسم عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) و مسائل و شبهات مبتلا به در جامعه به صورتی علمی و کاربردی، تحلیلی بررسی شده است.
 
گفتنی است، علاقه‌مندان جهت سفارش و تهیه نرم افزار با شماره های 63487 ـ021 و۰۲۵۳۷۱۷۶۲۰۳ تماس گرفته و یا عدد 3 را به سامانه پیامکی 500017179 ارسال کنند.
 
شایان ذکر است، دانشنامه امام حسین(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ از 15 بخش و 138 فصل تشکیل شده است که به صورت نرم افزار چند رسانه‌ای«ثار‌الله» از سوی مؤسسه فرهنگی علمی دارالحدیث تبدیل شده است.
 
منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین