عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
میرحسینی در نشست خبری اعلام کرد
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت:‌ مراسم تجلیل از مداحان، وعاظ، هنرمندان و خدمتگزاران هیئات مذهبی با دیدگاه تحلیلی و تکریم از خدمت‌رسانان در ماه محرم دهه سوم محرم برپا خواهد شد.
عقیق: نشست رسانه‌ای تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری پایتخت در ماه محرم صبح امروز (سه‌شنبه 6 آبان) با حضور سید غلامرضا میرحسینی، معاون فرهنگی و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

ویژه‌برنامه پرده عشاق

در ابتدای این نشست، میرحسینی با اشاره به جایگاه ارزشمند و منزلت ماه محرم نزد مسلمانان گفت: یکی از ویژه برنامه‌های ماه محرم «پرده عشاق» است که در این مراسم از مداحان، وعاظ، هنرمندان و خدمتگزاران هیئآت مذهبی تجلیل خواهد شد. این برنامه با دیدگاه تحلیلی و تکریم از عزیزانی که در ایام محرم خدمت رسانی کرده‌اند، دهه سوم محرم (24 یا 25 محرم) برپا خواهد شد. از هم اکنون اسامی خدمت‌رسانان برگزیده این عرصه‌ها مشخص شده است.

نوگلان حسینی

وی در ادامه افزود: دومین برنامه «نوگلان حسینی» ویژه پسران با رویکرد نوحه خوانی است که با مشارکت سازمان دانش آموزی شهر تهران برپا می‌شود دانش‌آموزان (ابتدایی تا دبیرستان) از هم اکنون می‌توانند از طریق مدارس ثبت نام کنند ، مراحل اولیه مراسم تا 20 آبان طی شده و همایش و اهدای جوایز در ماه صفر خواهد بود.

تعزیه خوانی - بر آستان اشک

میرحسینی درباره ویژه برنامه تعزیه خوانی گفت: این برنامه در 5 فرهنگسرا و دو مرحله برپا خواهد شد که مرحله نخست در فرهنگسراهای ارسباران، رازی و شفق در دهه اول محرم پس از نماز مغرب و عشاء از هم اکنون آغاز شده و مرحله دوم نیز در فرهنگسراهای شفق، خاوران و هنگام خواهد بود. همچنین ویژه برنامه «بر آستان اشک» با حضور شاعران آیینی در فرهنگسرای اندیشه دهه دوم ماه محرم اجرا خواهد شد.

کربلاخوانی ـ خطاطی و شعارنویسی خودروها

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت:  برنامه «کربلا خوانی» از ابتدای محرم در فرهنگسرای شهر آغاز شده و تا روز عاشورا ادامه خواهد داشت این مراسم روایت حادثه کربلا از حرکت کاروان امام حسین (ع) تا شهادت ایشان براساس متون مختلف توسط راویان با افکت‌های صوتی و طراحی صحنه و دکور است. علاوه بر این «خطاطی و شعارنویسی روی خودروها» که چند سالی است در ماه محرم انجام می‌شود، به صورت رایگان در فرهنگسراها با شعار «احب الله من احب الحسین» صورت می‌گیرد.

جمع‌خوانی قرآن کریم

وی دیگر برنامه در دست اجرا را جمع خوانی قرآن کریم به شمار آورد و گفت: امام حسین (ع) در شب عاشورا فرصتی خواستند تا به قرائت قرآن و نیایش بپردازند به همین دلیل کسانی که تمایل دارند برای قرآن خوانی تنها یک صفحه قرآن در فرهنگسراها ثبت نام کرده و با نیت سلامتی امام زمان (عج) در شب عاشورا قرآن خوانی کنند.  ویژه برنامه «روایت عاشورا» در فرهنگسرای اشراق نیز با طراحی فضا و گروه‌های دانش‌آموزی و مردم در قالب همان روایت داستان کربلا در حال انجام است.

وی در پایان اظهار داشت: هشتم تا دهم آبان ماه در محل تجمع دسته‌‌های عزاداری خدمات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ارائه پذیرایی و محصولات فرهنگی توسط شرکت‌های خصوصی و خود سازمان برای عموم صورت خواهد گرفت. اطلاعات بیشتر برای فعالیت‌های فرهنگسراها با شماره تلفن 1837 یا نشانی الکترونیکی farhangsara.ir و نشانی‌های الکترونیکی هر فرهنگسرا صورت می‌گیرد.

*ویژه برنامه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ایام محرم

در ادامه مراسم عبدالحسینی توضیح داد: ‌خاصیت هنر و حماسه و اسطوره این است که هیچگاه کهنه نمی‌شوند و زمان ندارند حماسه و اسطوره هماره در طول تاریخ ماندگار است زمانی که از مضامین و مناسبت‌های مذهبی سخن می‌رانیم، جای جای آن نقش هنرمندان مشهود است که در عرصه‌های مختلف فعالیت کردند و نقش ایفا می‌کنند تا روایت گر تاریخ اسلام باشند نمونه‌های آن در تاریخ ادبیات ما فراوان است. تمام فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در راستای آسیب شناسی و دوری از تهدیدهای ماه محرم صورت گرفته است.

دشت گریان

وی درباره برنامه‌های ویژه هنری در دست انجام خود گفت: نمایشگاه تصویرسازی «دشت  گریان» در نگارخانه لاله با 30 هنرمند تصویرساز دوم آبان افتتاح و تا 28 آبان ادامه دارد دراین مراسم آثار محمدعلی بنی اسدی، کیوان عسگری و دیگر هنرمندان به نمایش درآمده است این نمایشگاه با هدف پرداختن به تصویرسازی محرم در حوزه‌ عکس‌هایی که تاکنون مغفول ماندة، صورت گرفته است. همچنین نمایشگاه عکس عاشورایی نیز در موزه عکس خانه شهر در دو بخش تصاویر مراسم‌های عزاداری دوران قاجار و دوم سوگواره عکس عاشورا تا پایان آبان ماه برقرار است.

شب شعر محرم

وی یادآور شد: رویداد دیگر سوگواره عکس‌های دسته جمعی هیئآت با تأکید بر سبک زندگی اسلامی ایرانی و همینطور عکس‌های سال 93 جمع آوری شده و برای سازمان ارسال می‌شود. شب شعر محرم هم همزمان با بر آستان اشک در فرهنگسرای اندیشه آغاز و در فرهنگسراهای دیگر هم به طور ادواری ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی

عبدالحسینی در ادامه افزود: نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی استاد علی شیرازی که سال‌ها پیش سازمان فرهنگی هنری شهرداری  خریداری کرده بود و در گنیجنه دینی امام نگهداری شده بود، در زیرگذر خیابان ولیعصر به صورت کپی آثار قرار خواهد گرفت. رویداد دیگر نمایش نامه عاشورا اثر محمدرضا کوهستانی  است که امیدواریم دهه سوم در سه نمایشگاه و یک مجلد منتشر شود.

رونمایی «از سنگ ناله خیزد»

وی درباره رونمایی کتاب «از سنگ ناله خیزد» توسط مصطفی فاطمیان توضیح داد: این کتاب گزیده غزل‌های عاشورایی است که مقدمه‌اش را محمدرضا سنگری و محمدعلی مجاهدی نگاشته‌اند. آلبوم موسیقی کربلاخوانی «دوشنبه کربلاست»  نیز با صدای دولتمند خایف خواننده تاجیک و اشعار بیدل دهلوی و چند شاعر دیگر برای تولید به سازمان فرهنگی هنری شهرداری سپرده شده است.

عبدالحسینی با تأکید بر اهمیت نقالی در سازمان گفت: باید کاری کرد تا هر گروهی فی البداهه به تعزیه و نقالی نپردازند بدون اینکه هنر آن را داشته باشند، هم اکنون 5 گروه تعزیه خوانی در سازمان فعال است. دو رویداد اربعین نیز نمایشگاه عکس عکاسان اربعیت که سال گذشته تصویربرداری کردند و برای نخستین بار به نمایش در خواهد آمد و کار ترکیبی «روز چهلم» که با همکاری هنرهای تجسمی و کودک و نوجوان و ادبیات حوزه صورت می‌گیرد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین