عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
همایش «احلی من العسل» با هدف آشنایی نوجوانان با کلام تاریخی واقعه عاشورا از زبان نوجوان دشت کربلا، حضرت قاسم بن الحسن(ع) در روز هفتم محرم سال جاری مصادف با دهم آبان ماه برگزار می‌شود.
عقیق: در سومین نشست هماهنگی برنامه‌های این همایش که با حضور اعضاء ستاد سوگواره «احلی من العسل» در سالن آمفی تئاتر شبکه دو برگزار شد، وظایف هر یک از دستگاه‌ها که در جلسه قبل مصوب شده بود، به آنان تبیین شد.

سوگواره «احلی من العسل» در واقع پاسخی است که حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا(ع) که پرسیدند: مرگ در نزد تو چگونه است، داد. این نوجوان 13 ساله در جواب گفت: مرگ در نزد من شیرین‌تر از عسل (احلی من العسل) است. عمق و پهنای دید این نوجوان 13 ساله، به نوعی نشان دهنده مکتب اهل بیت و نوع نگاهشان به مرگ و زندگی است و اینکه اگر مرگ در راه خدا در راستای رسیدن به مقام قرب الی الله باشد، پس این نوع مرگ، بسیار شیرین است و می‌تواند به تعبیری «شیرین تر از عسل» هم باشد.

دبیر ستاد سوگواره «احلی من العسل» و مدیر گروه معارف شبکه دو، دکتر حبیبی در این خصوص گفت: به جرأت می‌توان گفت عملکرد حضرت قاسم بن الحسن(ع) و نوع گفتار و دیدشان در شب عاشورا، منجر به این شد که نوجوانان شهید بسیاری در طول تاریخ داشته باشیم که از جان خویش گذشتند تا به ارزشی والاتر دست یابند و شهدای نوجوان هشت سال دفاع مقدس هم از این دست بودند.همچنین عملکرد 36 هزار دانش‌آموز شهید همچون حسین فهمیده ها، بهنام محمدی‌ها و ... به نوعی پیروی از عملکرد نوجوان دشت کربلاست.

وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری این همایش بزرگ، مساعدت و همکاری خالصانه اعضاء ستاد که شامل وزارت آموزش و پرورش، هیأت رزمندگان اسلام، بسیج دانش آموزی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری، نیروی انتظامی، شورای معارف سازمان صدا و سیما و شبکه دو هستند، در راستای الگوسازی برای نوجوانان مقرر شده وظیفه ای را به انجام برسانند تا انتقال دهنده پیام عاشورا به نسل بعدی بالاخص نوجوانان باشند.

حبیبی ابراز کرد: هدف اصلی آن است که در روز هفتم محرم الحرام مصادف با دهم آبان سال جاری، بزرگداشت حضرت قاسم بن الحسن(ع) را به گونه ای برگزار کنیم که دانش آموزان با شرکت در این همایش و با سر دادن شعار «لبیک یا حسین(ع)» در دفاع از حریم قرآن و زنده نگه داشتن یاد و خاطره این نوجوان عاشورایی که سرلوحه نوجوانان است، به نوعی باعث خشم جهانیان و کشورهای سلطه‌گر بشوند تا جهانیان بدانند با حجمه بمباران مسموم که علیه این نوجوانان و جوانان می‌شود، آنان با شور و شعوری وصف ناپذیر از الگوهای عاشورایی خود دفاع کرده و از آنان مدد می جویند و به سربازانی تربیت می شوند که آمادگی خود را برای نهضت حضرت ولی عصر(عج) اعلام می دارند. همچنین هدف غایی آنست که این مراسم چنان پا بگیرد که شاهد این حرکت اجتماعی در سطح برگزاری مراسم توسط خود نوجوانان باشیم.

از مباحث مطرح شده در این نشست، توافق خوب ارگان‌ها با یکدیگر و طراحی لوگویی برای این همایش که قرار شده به حول و قوه الهی بطور سالانه برگزار شود، است. ضمناً اخباری که از سوی استان‌های کشورمان رسیده، حاکی از آن است که مراکز استان‌ها هم در برپایی و برگزاری این همایش در تکاپو هستند. صدا و سیما هم قرار است از اول محرم تیزر این همایش را پخش کند تا اذهان عمومی به این سمت و سو جهت داده شود.

وی در پایان به بعضی نکات کلیدی و دستاوردهایی که تاکنون از نشست‌های همایش سوگواره «احلی من العسل» بدست آمده، اشاره کرد که عبارتند از: «تجلیل از خانواده های شهدای نوجوان هر استان»، «نصب تصاویر آن شهدا در محل اجتماع نوجوانان هر استان»، «تهیه سرود و شعرهای ویژه به مناسبت آن روز»، «طراحی سایتی با عنوان ahlamenalasal.ir»، «دعوت از مهمانان ویژه در مراسم»، «تعیین بهترین پوشش تصویری و نظم در برگزاری همایش‌ها در مراکز استان‌ها به منظور بهبود روند کمی و کیفی این همایش در سالهای آتی» و در نهایت «پوشش خبری و تصویری مراسم از ساعت 10 صبح در استانها به همت صدا و سیمای مراکز استانها با هماهنگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران».

طرح همایش سوگواره «احلی من العسل» سال 91 از سوی شبکه دو با همکاری وزارت آموزش و پرورش ارائه شد و اکنون در سومین سال برگزاری، با مشارکت نهادها، سازمانها و ارگانها قرار است به حول و قوه الهی، کامل تر و موفق تر از دو سال گذشته به پوشش تصویری این همایش پرداخته شود.

در پایان نشست، ضمن تشکر از تمامی ارگانها، نهادها، مراکز و عزیزانی که در بهتر برگزار شدن اینگونه مراسم به یاری یکدیگر می‌شتابند تا هرچه بهتر منتقل کننده پیام عاشورا به گوش جهانیان باشند، از وزارت آموزش و پرورش، استانداری ها، شهرداری ها، نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس و سایر دستگاهها در تمامی استانهای کشورمان بالاخص کلان شهرها درخواست شد تا همچون برگزاری تمامی مراسمها که یار و مددکار یکدیگرند، به منظور برپایی و برگزاری مراسمی حسینی گونه، به یاری یکدیگر بشتابند تا امسال نیز همچون دو سال گذشته این مراسم با شکوهی والا ارائه شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین