عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
به همت مهدی فرمانیان
پروژه «تاریخ تحول اندیشه اعتقادی امامیه» با تحقیق مهدی فرمانیان، از پژوهشگران پژوهشکدۀ تاریخ و سیرۀ اهل بیت(ع) در دست انجام است که در مرحلۀ اصلاح نهایی نهایی قرار دارد.

عقیق: ضرورت بررسى تاریخ کلام هر مذهب و سیر تحولات فکرى آن، موجب شناخت هر چه بهتر و بیشتر گرایش‏هاى فکرى آن مذهب شده و اسباب بازپرورى فکر براساس مقتضیات زمان و مکان را به وجود مى ‏آورد.

تنوع گرایش‏هاى اعتقادى، در صورتى که بر مدار عقل و شرع پیش رود، موجب روادارى و مداراى بین بزرگان و افراد جامعه گشته و تحمل مخالف از اثرات آن خواهد بود؛ موضوعى که در این عصر شدیداً به آن محتاجیم.

مذهب تشیع نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکى از مهم‏ترین و ضرورى‏ترین مسائل نکاویدۀ حوزۀ تاریخ تشیع که بسیار مهم و مؤثر و سرنوشت‏ ساز است و از سوى مستشرقان با پیش‏ فرض‏هاى گاه غیرمنصفانه، کم و بیش به آن پرداخته شده، تاریخ اندیشۀ اعتقادى شیعۀ امامیه و تحول و تطور و فراز و نشیب آن است.

پژوهش دربارۀ اندیشه‏ هاى اعتقادى شیعه و تحولات و تطورات آن و نظرات، آرا و اندیشه ‏هاى عالمان و اندیشمندان بزرگ شیعه طى قرون و اعصار، راهى است که تاکنون پژوهندگان شیعى به هر دلیل کمتر پیموده ‏اند.

تاریخ اندیشه‏ هاى اعتقادى شیعه را از ابعاد گوناگون مى‏ توان بررسى کرد. یک بعد آن، کاوش زمینه‏ ها و عوامل و چگونگى پیدایش این اندیشه‏ ها و اعتقادات و پى ‏گیرى تطورات آن و اسباب و علل این تطورات، طى یک بازه زمانى خاص است.

 یکى از ابعاد دیگر آن، بررسى زندگى و چگونگى تأثیرگذارى اندیشمندان بزرگ شیعه و میزان تأثیر آنان در فرایند پیدایش و تحول و فراز و فرود این اعتقادات است.

پروژه «تاریخ تحول اندیشه اعتقادی امامیه» نخستین گام یا یکى از گام‏هاى نخست دربارۀ تفکر اعتقادى امامیه است، تاریخچۀ اعتقادى شیعه، حدیث‌گرایى در اعتقادات و اندیشمندان حدیث‏گرا و مسائل اعتقادى برآمده از حدیث‌گرایى و زمان آن، پیدایش عقل‏گرایى در اعتقادات و اندیشمندان عقل‏گرا و مسائل بر آمده از عقل‏گرایى، اوج عقل‏گرایى در اعتقادات و اندیشمندان آن عصر، عقل‏گرایى در قرن ششم و اندیشمندان آن عصر و ورود تفکر نظام‏مند فلسفى به میان امامیه و تأثیر آن بر برخى اعتقادات آنان را بررسى کرده است.

 
منبع: خبرگزاری مهر

کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین