تجلیل از عالم برجسته دینی اندونزی/
محبت علی بن ابیطالب(ع) در دلم قرار دارد
علی بن ابی طالب(ع) در راه رسول الله(ص) جانفشانی کرد، لذا محبت این انسان بی بدیل را در دل قرار دادم.
عقیق:مراسم فاخر تجلیل از پروفسور عمر شهاب در هفتاد و پنجمین سال تولد همراه با رونمایی از کتاب جدید این استاد با عنوان«برگزیده موضوعات مهم اسلامی» با حضور وزیر دین، ریاست مجلس العلماء و علمای برجسته اندونزی، بزرگانی از حبائب (سادات) اندونزی و با شرکت سفرای کشورها و نیز سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شب شنبه مورخ 25 مهر 93 در محل هتل ساری پان پاسیفیک جاکارتا برگزار شد.
در این مراسم پر شکوه آقای تری سوتریسنو معاون رئیس جمهور سابق اندونزی، آقای مفتوح باشونی وزیر سابق دین، آقای دین شمس الدین رئیس مجلس العلماء، آقای لقمان سیف الدین وزیر دین اندونزی، پروفسور قریش شهاب مفسر کبیر قرآن کریم و برادر عمر شهاب، دکتر علوی شهاب چهره برجسته سیاسی و علمی اندونزی و برادر دکتر عمر شهاب، شیخان شهاب چهره برجسته سازمان رابطۀ العلویه اندونزی، خانم طوطی علویه رئیس دانشگاه الشافعیه، دکتر عمر شهاب رئیس سازمان اهل بیت اندونزی (ابی) و اکثر خانواده شهاب و نیز سادات اندونزیایی و همچنین بزرگان نهاد مجلس العلماء، نهضت العلماء و سازمان محمدیه و نیز سفرای کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی ج.ا.ایران حضور داشتند.
معاون رئیس جمهور جدید نیز که قرار بود در این مراسم حضور به هم رسانند، به طور غیابی پیام اظهار ارادت خود را به جناب پروفسور عمر شهاب اعلام نمود.
همواره قرآن و عترت پیامبر (ع) راهنمای من بوده اند
مراسم با سخنرانی پروفسور عمر شهاب آغاز شد. وی ابتدا از کودکی خود و از نقش پدر خویش سخن گفت و سپس از ابوبکر آچه، حسین الحبشی، سیف الدن زهیری به عنوان اساتید خود نام برد و به نقل از ابوبکر آچه که از او سؤال کردند مذهب شما چیست و در پاسخ گفت: هر مذهبی که مرا به قرآن و سنت پیامبر نزدیک کند، همان مذهب من است. اگر شافعی این چنین است من شافعی ام. اگر شیعه این چنین است من شیعی هستم.
وی ادامه داد: تعصب نداشتن را از ابوبکر آچه یادگرفتم و یادگرفتم چگونه علی بن ابی طالب(ع) در راه رسول الله(ص) جانفشانی کرد. لذا محبت این انسان بی بدیل را در دل قرار دادم. از یکی از اساتید خودم درباره ثقلین نیز چیزها یاد گرفتم لذا همواره قرآن و عترت پیامبر (ع) راهنمای من بوده اند. گاهی در خصوص قنوت در نماز صبح از پدرم می پرسیدم: آیا نماز با قنوت صحیح است یا بدون قنوت؟ پدرم گفت: هر دو صحیح است و هر چه شما را به خدا نزدیک کند صحیح است. اساتید من مایه افتخار من و اندونزی بوده اند زیرا برای اتحاد مذاهب اسلامی تلاش کردند. من از گفته امام غزالی درس گرفتم که بار گناه هزار کافر کمتر از آن است که قطره خون یک مسلمان به ناحق ریخته شود.
این عالم برجسته اندونزیایی اختلاف را امری طبیعی دانست و گفت: در آیه کریمه "و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا"؛ خداوند از واژه "و لا تفرقوا" استفاده کرد که مسلمانان به تفرقه نیفتند، نه از "و لاتختلفوا" یعنی اختلاف نداشته باشید، چرا که اختلاف نظر امری اجتناب ناپذیر و طبیعی است. مشکل تنها در تکفیر و تضلیل دیگری است که این قضیه باید به صورت جدی برای هر مسلمان تلقی گردد تا به راحتی دیگران را مورد تکفیر و تضلیل قرار ندهد.
هدفم از نگارش کتاب «برگزیده موضوعات مهم اسلامی» نزدیک نمودن مسلمانان به یکدیگر است
وی در پایان درباره کتاب جدید خود سخن گفت و اظهار داشت: من بدون تعصب این کتاب را نوشتم و هدف من نزدیک نمودن مسلمانان به یکدیگر بود.
در ادامه این مراسم، دکتر غالب، عضو هیأت مجلس العلمای شهر ماکاسار و یکی از شاگردان استاد عمر شهاب سخن گفت و او را مصداق مربی و استاد الهی دانست که همیشه به دانشجویان، اساتید دانشگاه و غیره توصیه به باز اندیشی و حفظ وحدت نموده و می نماید و اظهار داشت: استاد همواره معتقد بود اختلاف امت رحمت است و هیچگاه اختلافات را بهانه ای برای کینه توزی و عداوت نمی دانست.
اختلاف امت رحمت است/ چالش امروز ما مبارزه با تکفیری هاست
سپس پروفسور دکتر دین شمس الدین رئیس مجلس العلماء اندونزی و نیز رئیس سازمان محمدیه سخن گفت. وی با ذکر آیه مربوط به اختلاف زبان و رنگ در قرآن کریم یادآور شد: هدف پروفسور دکتر عمرشهاب از تدوین این اثر این است که نشان دهد اختلاف امت رحمت است و باید بر بعد رحمت بیشتر تأکید کرد. تعدد مذاهب امری است که وجود دارد و هنر در آن است که ما به آن به عنوان نقطه قوت بنگریم و امروز در دنیای اسلام نیاز به گفتمان مشترک داریم. امروز خطوط قرمز ها و چارچوب ها مشخص است و هر کس خارج از آن باشد تکفیری است. اسلام می گوید هر کس شهادتین را بگوید داخل در دایره اسلام است و حتی در یک حدیث چنین آمده است: "من قال لا اله الا الله دخل الجنه". اصل اسلام این است و بقیه از فروعات است.
رئیس مجلس العلماء اندونزی در ادامه افزود: تحولاتی که بعد از پیامبر(ص) افتاد و مذاهب مختلف شیعه و سنی را پدید آورد، مبانی سیاسی و فرهنگی خود را دارا می باشد و نباید امروز آن مسایل را بزرگ کنیم.
رئیس سازمان بزرگ محمدیه اظهار داشت: در حال حاضر چالش رو در روی ما مبارزه با تکفیری هاست، کسانی که هدفشان ایجاد اختلاف بین امت اسلامی است در حالی که دین ما دین سمحه و سهله است.
تلاش مجلس العلماء اندونزی حرکت بر روی مشترکات است
پروفسور دین شمس الدین در ادامه اظهار داشت: انا لا شیعی و لا سنی بل اسلامی و ادامه داد: انا شیعی فی محبۀ آل الرسول و سنی فی محبۀ اصحاب الرسول.تلاش ما در مجلس العلماء اندونزی این است روی مشترکات حرکت کنیم و مجلس العلماء نهادی است که همه را زیر چتر خود قرار می دهد و حتی مذاهبی که می گویند اسلامی هستیم ولی در واقع اسلامی نیستند را نیز در زیر چتر خود قرار می دهد. امید است این کتاب بتواند جلوی فتنه کبری را بگیرد تا مجموعه ای ازآموزه های اسلام زیبا تشکیل گردد.
در پایان پروفسور دکتر لقمان حکیم سیف الدین وزیر دین اندونزی طی سخنانی نقش پدر پروفسور عمر شهاب را در تربیت برادران شهاب یادآور شد و اظهار داشت: ما همه دکتر عمر شهاب را استاد بزرگ خود می دانیم و کتاب ایشان نشان می دهد که ایشان فردی میانه رو است و به سوی مذهب خاص تعصب ندارند.
وی به نقل از گفته بویا حامکا، عالم بزرگ اندونزیایی اظهار داشت: امت اسلامی جهان واحد است گرچه دارای اختلافات می باشد و این آزادی اندیشه را نشان می دهد. رهبر امت باید رفتار خود را رعایت کند و
از امت غافل نشود. کتاب حاضر می تواند زمینه را برای باز اندیشی بگشاید و ادعای حقانیت منحصر به خود را مردود می دارد. باید بدانیم در اجتهاد خودمان احتمال خطا وجود دارد و بالعکس در اجتهاد دیگری احتمال صواب موجود است. لذا در این خصوص باید رفتار متواضعانه داشته باشیم.گفتگو تنها راه نزدیک شدن به هم دیگر است و به ببارتی: گفتگو، مشترکات را تقریب می سازد و مفترقات را تبعید می نماید.
منبع:مهر