عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
رئیس حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) شهرستان خرم‌دره گفت: شهادت در راه ولایت، سند افتخار میثم تمار است.

عقیق:حجت‌الاسلام علی امینی با اشاره به سالروز شهادت میثم تمار، عنوان کرد: میثم تمار یکی از یاران گران‌قدر حضرت علی(ع) بود که با روحیه بالا و شهادت‌طلبی که داشت مدافعی بزرگ از حریم حق و خط ولایت محسوب می‌شد.

وی یادآور شد: میثم تمار فرزند یحیی و اهل سرزمین نهروان‏، منطقه‌ای میان عراق و ایران بود. بعضی او را ایرانی و از مردمان فارس دانسته‌اند. به او «ابوسالم‏» هم می‌گفتند. لقب «تمار» (خرما فروش) را هم از آن جهت‏ به ‏او می‌گفتند، که در کوفه خرما فروش بود.

وی با بیان اینکه آشنایی میثم تمار با حضرت علی(ع) برای او توفیقی بزرگ بود، تصریح کرد: میثم تمار یکی از بردگان آزاد شده به دست امیرالمومنین علی(ع) بود که پس از آشنایی با ایشان به شاگردی در مکتب علی(ع) مشغول شد و ایشان نیز با مشاهده استعداد روحی ‏و زمینه مناسب وی دانش و آگاهی‌های بسیاری را به او آموخت.

رئیس حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) شهرستان خرم‌دره با اشاره به اینکه میثم یکی از مفسران قرآن بود، یادآور شد: میثم، علم تفسیر قرآن را نزد علی(ع) فرا گرفت و از معارفی که از ‏آن حضرت آموخته بود کتابی تدوین کرد که کتابش را پسرش از او روایت کرد. ‏به همین جهت، میثم یکی از مؤلفان شیعه به حساب می‌آید.

امینی با بیان اینکه نقل است که علی(ع) چگونگی کشته شدن میثم را پیش‌گویی کرده بود، افزود: ایشان به میثم فرمودند "تو را بعد از من دستگیر می‌کنند و به دار خواهند زد. در روز سوم از بینی و دهان تو خون روان خواهد شد و محاسنت را رنگین خواهد ساخت".

وی با تاکید بر اینکه میثم قبل از ورود امام حسین(ع) به عراق توسط عبیدالله بن زیاد دستگیر شد، تصریح کرد: میثم مطابق پیش‌بینی حضرت علی(ع) و به همان نحوی که خبر داده بود به دار آویخته شد و طبق برخی روایات به دهانش لگام زده شد و او اولین مسلمانی بود که به هنگام قتل بر دهانش لگام زده شد.

این کارشناس مسایل مذهبی با تاکید بر اینکه میثم یکی از این جانبازان راه دین و فداکاران مخلص راه ولایت و حق و عدالت ‏بود، اظهار کرد: او جان عزیز خویش را نیز بر سر حمایت از فضیلت‌هایی که در وجود علی(ع) و در خط ولایت آن حضرت بود، فدا کرد و علی‌رغم اینکه از نحوه مرگ خود نیز آگاه بود، هیچ‌گاه هراسی به دل راه نداد و همواره شهادت در راه ولایت را از افتخارات خود می‌دانست.


منبع:ایسنا

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین