عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
در اولین نشست تخصصی اشک راز دار مطرح شد
حضرت امام اصرار داشتند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و ما نه برای بقای ایران اسلامی بلکه برای حیات اسلام به بقای یاد عاشورا و زنده نگه داشتن آن نیازمندیم.
عقیق: در آستانه ی ماه محرم الحرام اولین نشست تخصصی " اشک راز دار" در خصوص تبیین کارکرد انقلابی عزاداری از دیدگاه امام خمینی رحمت الله علیه و نیز تبیین وظایف مداح سیاسی همچنین تشریح سیاست مداحی با حضور جمع کثیری از ستایشگران اهل بیت عصمت و طهارت در روز جمعه در فرهنگسرای امام (ره) در جماران برگزار شد.


در این نشست که با حضور مجمع ستایشگران اهل بیت برگزار گردید دکتر محمد حسین رجبی دوانی محقق و تاریخ دان و نیز استاد قاسم آریانی ریاست مجمع ستایشگران اهل بیت به سخنرانی پرداختند .

دکتر رجبی دوانی با توجه به اهمیت نقش عزاداری در پیشبرد اهداف انقلابی و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی گفت :یکی از برکات مجالس سیدالشهداء تاسی بر قیام حضرت اباعبدالله در مبارزه با  طاغوت زمان بود که  در بهمن سال 57 به ثمر نشست .

استاد تاريخ اسلام و تشيّع با توجه به بررسی نقشه عزاداری در حیات طیبه انقلاب با اشاره برخی حوادث بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود :بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عده ای این مسئله را مطرح کردند که خب ، انقلاب به پیروزی رسید و دیگر نیازی به برگزاری مجالس عزاداری و دسته جات نیست در حالیکه حضرت امام اصرار داشتند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و ما نه برای بقای ایران اسلامی بلکه برای حیات اسلام به بقای یاد عاشورا و زنده نگه داشتن آن نیازمندیم .

در ادامه ی این نشست تخصصی استاد قاسم آریانی رییس مجمع جهانی ستایشگران اهل بیت با توجه به سخنان امام خمینی رحمت الله علیه در کارکرد سیاسی عاشورا در شکل گیری نهضت، به تبیین وظایف ستایشگران در مجالس عزاداری پرداخته و گفت : همواره دغدغه ی امام خمینی رحمت الله علیه این بود که سیاست از دیانت جدا نیست و دیندار واقعی کسی است که سیاسی هم باشد .

 

وی افزود : سیاسی بودن به تنهایی مهم نیست بلکه باید "تقوی سیاسی" در دستور کار ستایشگر قرار بگیرد چرا که اگر یک ستایشگری که از هنر ستایشگری بهره مند است اما تقوی سیاسی نداشته باشد صدماتش همواره بیشتر از خدماتش خواهد بود .

رییس مجمع ستایشگران در ادامه ی صحبت های خود با توجه به سخنان امام خمینی رحمت الله علیه در خصوص سفارش ائمه علیهم صلوة الله بر گریه بر امام حسین علیه السلام  و تباکی بر حضرتش گفت :حضرت امام می فرمودند: گریه مهم است ، گریاندن مهم است ، تباکی مهم است اما از همه ی اینها مهمتر آن نگرشی ست که با این گریه ها ترسیم می شود پس باید گفت که سیاست مداحی و ستایشگری مبتنی بر نگریستن است تا گریستن.

استاد قاسم آریانی با توجه به جایگاه ویژه ی امر به معروف و نهی از منکردر معارف دینی ما گفت  : امام خمینی با ترسیم سیاست امام حسین علیه السلام در احیای امر به معروف و نهی از منکر، ما را به این مهم رهنمون می سازد که ما نیز باید همانند نمازی که در روز عاشورا اقامه شد ، اقامه ی مداحی را در دستور کار خود قرار دهیم و اقامه ی مداحی ممکن نخواهد بود مگر با احیای واجبِ امر به معروف و نهی از منکر .

وی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به اهمیت ویژه ی رسانه ای همچون منبرِ امام حسین علیه السلام در مجالس عزاداری و ارتباط چهره به چهره ی با مخاطب ، در تبیین وظایف ذاکران افزود :اگر مداحان به وظیفه ی سیاسی خود عمل نکنند معروف، منکر و منکر معروف خواهد شد و پای منبر مداحی که دغدغه ی سیاسی و اهتمام مبارزه با فساد نباشد ابن زیاد هم سینه می زند !

این برنامه که در آستانه ی ماه محرم به تبیین وظایف سیاسی ذاکران می پرداخت به همت فرهنگسرای امام خمینی رحمت الله علیه و با همکاری مجمع ستایشگران اهل بیت در سالن همایش های فرهنگسرای امام خمینی اجرا شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ذاكر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
0
0
كسي تا كنون به اين صراحت از مداحي سياسي دم نزده،عالي بود! مجمع ستايشگران اهل بيت را از قبل ميشناختيم.مركز آموزشي كه هدفش دانش بنيان ساختن هنر مداحي است برايشان آرزوي موفقيت دارم.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین