عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه مطرح کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، سخنران پیش از خطبه نماز جمعه این هفته بود که در مورد مباهله پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) با مسیحیان سخنرانی کرد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، سخنران پیش از خطبه نماز جمعه این هفته بود که در مورد مباهله پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) با مسیحیان سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری در ابتدای سخنانش گفت: در آستانه عید تاریخی و پربرکت مباهله هستیم. در روز بیست و چهارم ذی الحجه سال دهم هجرت پیغمبر اسلام به امر خداوند متعال یک شیوه و روش تشخیص حقانیت عقیده در مقابل منکران حق و حقیقت را اعلام کردند. البته مسئله مباهله علاوه بر آنکه در آیات و روایت آمده است پیش از این هم توسط کسانی استفاده شده بود.

وی افزود: پیغمبر اسلام در سال نهم هجری و پس از فتح مکه که آوازه اسلام گسترش پیدا کرده بود، نامه‌هایی به سراسر جهان نوشت و کسانی از جمله نصرانی‌ها و میسحیان را به اسلام دعوت کرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: با دریافت دعوت پیغمبر اسلام، نصارای نجران بعد از شور و مشورت بنا را به این گذاشتند که افرادی را به عنوان نماینده خودشان به سمت پیامبر بفرستند تا آنها سولاتی را مطرح کنند و از پیامبر اسلام نظرخواهی کنند. گروه اندکی از نصرا که سه نفر آنا به نام‌های سید، عاقب و احتم بیشتر شناخته شده بودند، نزد پیامبر اسلام رفتند. آنها در ضمن سوالات از ایشان، نظر پیامبر در مورد حضرت عیسی(ع) که آنها پسر خدا می‌نامیدنش را خواستند. پیغمبر(ص) فرمودند او عبد الله، نبی الله و رسول الله است. به گونه‌ای عیسی(ع) در وجود مریم(س) پروش یافت که هرکدام عاملی برای بیداری و هوشیاری مردم باشند.

اختری گفت: بعد از شنیدن این جواب نمایندگان مسیحیت نجران گفتند مگر می شود فرزندی بدون پدر به وجود بیای؟. پیغمبر اسلام با توجه به متن قرآن فرمودند: اگر نداشتن پدر انگیزه این می شود که بگوییم عیسی(ع) فرزند خداست پس درباره حضرت آدم(ع) چه می‌گویید. این سخن منطقی است اما مسیحیان نجران حاضر نشدند اسلام را قبول کنند. پس از عدم پذیرش، پیغمبر(ص) به امر خداوند متعال به آنها اعلام کرد اگر باز هم در حقانیت آنچه که ما در مورد حضرت مسیح و حقانیت اسلام می‌گوییم شک دارید، با هم مباهله کنیم.

وی تاکید کرد: مباهله یعنی دو گروه در مقابل هم قرار می‌گیرند و بر اساس اعتقادشان بر علیه طرف دیگر نفرین می‌کنند. مباهله در تاریخ مسیحیت و اسلام بوده است. در مورد ائمه(ع) هم بوده است. این نشان حقانیت کسی است که مباهله می‌کند.

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت:‌ آنها از پیامبر فرصت یکروزه برای این کار خواستند. پس از مشورت کردن اسقف بزرگ آنها گفت اگر پیامبر با اصحابش آمد با او مباهله می‌کنیم اما اگر با زن و فرزندانش آمد با او مباهله نمی‌کنیم. آنها در روز مباهله دیدند که پیغمبر با حضرت حسن(ع) و حضرت حسین(ع) و علی(ع) و فاطمه(س) به میدان آمده است. اسقف نصارا وقتی آنها را دید، پرسید این افراد چه کسانی هستند؟ بعد از اینکه مردم اهل بیت پیامبر اسلام را معرفی کردند، اسقف گفت: اگر با این ها مباهله کنیم و این ها نفرین کنند یک نفر از نصرا روی زمین نمی ماند. حقانیت پیغمبر برای آنها روشن شد  اما حاضر به پذیرش اسلام نشدند و تنها گفتند ما حاضریم هر جزیه‌ای که برای ما تعیین کنید را به شما پرداخت کنیم.

اختری اضافه کرد: در اینجا پیغمبر اسلام فرمود اگر آنها با من مباهله می‎کردند همه انها تبدیل به میمون و خوک می شدند و این بیایان تبدیل به آتشی می‎شد که همه آنها را فرا می‌گرفت و قبل از اینکه سال بگذرد که شش روز به آن مانده بود، همه هلاک می‎شدند و حتی یک نفر از مسیحیان باقی نمی‎ماند.

وی خاطرنشان کرد: در آیه مباهله منضور از ابنا حضرت حسن(ع) و حسین(ع)، نساء، فاطمه(س) و نفس حضرت علی(ع) است. پیغمبر اشرف کائنات و هستی است پس آنکس که نفس پیغمبر است بعد از پیامبر(ص) اشرف هستی است. مامون از حضرت رضا(ع) سوال کرد که در قرآن برترین فضیلتی که برای علی(ع) شمرده شده چیست؟ حضرت رضا(ع) او را توجه دادن به همین آیه و گفتند خدا، علی را جان و نفس پیامبر معرفی کرده است.

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در پایان گفت: 24 ذی الحجه روزی است که آیه تطهیر و ولایت نازل شده است. من این روز را به همه شیعیان، ائمه(ع)، امام زمان(عج) و امام خامنه‌ای، نایب امام زمان(عج) تبریک می‌گویم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین