عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
گزارشی از اختتامیه اجلاس دوازدهم پیرغلامان حسینی؛
دوازدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی، پنح شنبه شب، بیست و چهارم مهرماه، با حضور شخصیت های برجسته کشوری، در مصلی امام خمینی(ره) اهواز به کار خود پایان داد.
عقیق:در آیین اختتامیه اجلاسیه دوازدهم پیرغلامان حسینی, پیرغلامانی از چندین کشور جهان، آیات موسوی جزایری و شفیعی نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، عزت الله ضرغامی، رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عبدالحسین مقتدایی، استاندار خوزستان، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، علما، روحانیون و دیگر اقشار جامعه حضور داشتند.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد  و سپس ابراهیم طاهری، دبیر اجلاسیه به تشریح برنامه های اجرا شده در این اجلاسیه سالانه پرداخت و اظهار داشت: در این اجلاس علاوه بر حضور پیرغلامانی از 22 کشور جهان، مسئولانی از عتبه حسینی نیز حضور داشتند.

*اهل بیت(ع)؛ نجات بخش بشریت

آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در بخش بعدی برنامه های اجلاس دوازدهم, در سخنانی، با بیان این که خداوند متعال ائمه اطهار(ع) را برای نشان دادن راه صحیح به مردم، انتخاب کرد، گفت: خداوند متعال پس از رسول گرامی اسلام(ع)، ائمه معصوم(ع) را برای نجات بشر قرار داده است.

امام جمعه اهواز، با اشاره به فرمایش نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) مبنی بر اینکه «اِنَّ الْحُسين مِصباحُ الْهُدي وَ سَفينَهُ الْنِّجاه»، تصریح کرد: امام حسین(ع) سفینه نجاتی برای بشریتی است که بر کشتی او سوار شوند.

*امام حسین؛ زینت آسمان و زمین

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: پیامبر اعظم(ص) در جایی دیگر نیز امام حسین(ع) را زینت آسمان‎ها و زمین عنوان کرده و بیان داشتند که ایشان مشعل فروزان هدایت و کشتی نجات بشریت هستند.

آیت الله موسوی جزایری، در پایان خواستار انتقال ارزش های اصیل عاشورای از سوی پیرغلامان اهل بیت(ع) به جوانان شد و اظهار داشت: شما پیرغلامان اهل بیت(ع) باید به خود افتخار کنید که برای امام حسین(ع) نوحه و مدیه سرایی می کنید، اما نباید از این مسئله غافل شد نیازمند معارفی هستند که بخشی از بیان آنها، بر عهده شما مداحان است.

*مرثیه سرایی مداح معروف

پس از سخنان آیت الله موسوی جزایری، نوبت به مرثیه سرایی غلامرضا کویتی پور بود که شور و حال خاصی را بر این مراسم حاکم کرد، به طوری که همه حضار قیام کرده و حلقه های سینه زنی تشکیل دادند.

* رونمایی از ثبت میراث معنوی سینه زنی سه سنگ بهبهان

پس از این بخش از برنامه، نوبت به رونمایی از ثبت میراث معنوی سینه زنی سه سنگ بهبهان شد و پس از آن، دسته عزاداری بهبهان به اجرای نمادین آیین عزاداری خویش پرداختند.

*تجلیل از مقاومت مردم خوزستان در دفاع مقدس

عزت الله ضرغامی، رییس صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پس از اجرای نمادین آیین های عزاداری مناطق خوزستان، به روی سن آمده و سخنان خود را با درود به ارواح مطهر شهدای گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس آغاز کرد و اظهار داشت: امروز مقاومت مردم خوزستان در همه دنیا شناخته شده و این مقاومت به کلید پیروزی دیگر کشورها برای غلبه در دسیسه های استکبار جهانی شناخته می شود.

وی با بیان این که پیرغلامان اهل بیت(ع) شناسنامه و هویت ملت ایران هستند، تصریح کرد: به پیرغلامان اهل‌ بیت(ع) چشم و چراغ ملت ایران بوده و تجلیل از آنها تجلیل از همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها به شمار می آید؛ چرا که این شخصیت های والا مقام عمر خویش را در راه منقبت خوانی امام حسین(ع) صرف کرده اند.

*رسانه مستقل

رییس صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این که مداحان، رسانه ای مستقل، با نفوذ و تأثیرگذار هستند، اظهار داشت: به یقین یکی از اصلی ترین علت های پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همین نوحه های حسینی مداحان اهل بیت(ع) در دوران ستم شاهی بود.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود، به دسیسه های چندین ساله دشمن در خصوص تفرقه میان آحاد و اقشار جامعه با هدف خدشه در اصل نظام اسلامی ایران اشاره کرد و بیان داشت: در طول گذشت سی و پنج سال از عمر انقلاب اسلامی ایران، دشمن بارها تلاش کرد تا نظام اسلامی ایران را از پای درآورد، اما ملت ایران با تعصی از کلام مولای متقیان حضرت علی(ع) مبنی بر «در فتنه اگر به سوی رهبری عادل باشیم هیچ ستمی به وجود نمی‌آید»، دسیسه های دشمنان را خنثی کردند.

*ولایتمداری مداحان

وی با تأکید بر این که مداحان همواره هوشیاری و ولایتمداری خود را ثابت کرده اند، اذعان داشت: دشمن در فتنه 88 موفق به یارگیری از مداحان نشد و علت این مسأله نیز پیوند آنها با آموزه های عاشورایی امام حسین(ع) است.

رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به اقدامات خصمانه و غیر عرفی دشمن در خصوص فیلتر کردن رسانه های ارزشی انقلاب اسلامی ایران، گفت: امروز فضای مجازی در اختیار دشمن بوده و به محض آنکه جریانی پاک بخواهد به این فضا وارد شود و قصد آگاهی بخشی به جامعه را داشته باشد آن را مسدود می‌کنند.

*دانش آموختگان مکتب حسینی

ضرغامی در پایان سخنان خود، مداحان را بهترین دانش آموختگان مکتب حسینی معرفی کرد و اظهار داشت: کشورهای دنیا از جمهوری اسلامی درس مقاومت را به بهترین شکل آموختند.

*ثبت ملی سبک مداحی حاج صادق آهنگران

پس از سخنان رییس صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، نوبت به اجرای مداحی حاج صادق آهنگران با عنوان «ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش» شد که پس از آن سبک خاص این مداح کشوری ثبت ملی شد.

*تجلیل از پیرغلامان

برپایه این گزارش،  رونمایی از مستند «آخرین روزهای صفر» یکی دیگر از برنامه های آیین اختتامیه دوازدهمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی بود و پس از آن نوبت به تجلیل و اهدای لوح تقدیر به پیرغلامان حسینی شد و این اجلاسیه با گرفتن عکسی دسته جمعی به کار خود پایان داد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین