عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
حجت الاسلام شهبازیان؛
پژوهشگر مهدوی گفت: احمد بصری ادعا دارد مراد از صاحب الامر در این روایت حضرت مهدی(ع) نیست، بلکه شخص احمد است. چرا که کنیه امام مهدی(ع) ابوالقاسم است، این روایت اشاره به احمد دارد که کنیه اش "ابوالعباس" است.
عقیق: حجت الاسلام محمد شهبازیان در گفت و گویی با اشاره به تحریف روایات ازسوی احمد الحسن و پیروانش در رابطه با ادعای دروغینشان، گفت: احمد و یارانش برای اثبات ادعای خود به تغییر معنا در روایات روی آورده و اخباری را که با آنها ارتباط ندارد و در مورد حضرت مهدی(ع) نقل شده است را به خود نسبت می دهند. به گونه ای که گویی دیگر احساس نیازی به آمدن حضرت مهدی(ع) وجود ندارد و تمام آن کارهایی که ایشان قرار است در زمان ظهور انجام دهند، این فرد به دروغ به خود نسبت می دهد. با این توصیف معلوم نیست که کارکرد امام عصر(ع) چیست؟

وی با اشاره به روایتی و تحریف آن، خاطرنشان کرد: در این روایت آمده است؛ عیسی خشاب گوید: به امام حسین(ع) گفتم: آیا شما صاحب الامر هستید؟ فرمودند: نه اما صاحب الامر طرید و شرید خون خواه پدرش و دارای کنیه عمویش است. او شمشیرش را 8 ماه روی دوش خود می نهد.

حجت الاسلام شهبازیان با اشاره به استدلال احمد الحسن در مورد این روایت، اظهارداشت: احمد بصری ادعا دارد این روایت به او اشاره می کند و مراد از صاحب الامر حضرت مهدی(ع) نیست. بلکه شخص احمد است وجه استدلال نیز چنین است که کنیه امام مهدی، ابوالقاسم بوده و ایشان نمی تواند کنیه ای مطابق اسم عمویش عباس بن علی بن ابیطالب داشته باشد لذا روایت اشاره به فردی دارد که کنیه اش "ابوالعباس" بوده و آن فرد احمد است.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: احمد بصری نیز در مورد این روایات و تبیین المکنی بعمه می گوید: مراد از کنیه این است که بگویی: ابوفلان و مراد از عمو در این روایت حضرت عباس بن علی است.

وی در نقد این استدلال احمد بصری و یارانش، تصریح کرد: باید توجه کرد که احمد بصری دلیلی در اثبات ادعای خود که مراد از "المکنی بعمه" عباس بن علی است ذکر نکرده است، از طرف دیگر با توجه به احتمالات می توان مراد از عمو را امام حسن مجتبی(ع) و دیگر برادران امام حسن عسکری(ع) -ازجمله جعفر- دانست.

حجت الاسلام شهبازیان افزود: مطابق با مبانی علم حدیث و بیان نورانی امام علی در تحلیل اخبار اهل بیت باید به روایات هم خانواده آن نگریست تا بتوان روایت مجمل را تبیین صحیح کرد به تعبیر دیگر همان گونه که در تفسیر آیات قرآن از آیات دیگر کمک گرفته می شود در تبیین روایات نیز همین روش استفاده می گردد. با این وصف و با توجه به روایات دیگر پیام این حدیث کاملا روشن بوده و در میان احتمالات داده شده مراد از عمه جعفر برادر امام حسن عسکری و عموی امام مهدی است.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه در نقل شیخ صدوق از امام حسن عسکری(ع) مطلب فوق تبیین شده و امام مهدی(ع) دارای دو کنیه اند که گاهی او را به ابوالقاسم و گاهی به ابوجعفر صدا زده اند، گفت: ایشان می فرماید: حسن بن منذر گوید: روزی حمزه بن ابی الفتح به نزد من آمد و گفت: مژده که روز گذشته برای امام حسن عسکری(ع) در خانه فرزندی متولد شد و او فرمان داد که کودک را پنهان دارند. گفتم نام او چیست؟ گفت او را محمد نامیده اند و کنیه اش ابوجعفر است. در عبارتی دیگر تصریح شده است که: ... و ابوسهل بن نوبخت گوید: عقید خادم می گوید: ولی خدا حجت بن الحسن در شب جمعه اول ماه رمضان سال 254 ق به دنیا آمد و کنیه او ابوالقاسم و ابوجعفر و لقبش مهدی(ع) است.

وی با بیان اینکه احمد الحسن در تحریف روایتی دیگر نام الحسن را به خود نسبت می دهد، گفت: در این روایت آمده است؛ امام صادق(ع) در پاسخ به مفضل بن عمر و در مورد ویژگی های زمان ظهور، فرمودند: گویند که از چشمه خورشید به زبان عربی فصیحی بانگی می زند که اهل آسمان و زمین آن را می شنوند و می گوید: این مردم عالم این مهدی آل محمد است و او را به نام و کنیه جدش پیامبر(ص) می خواند و به پدرش حسن امام یازدهم تا حسین بن علی نسبت می دهد. آن گاه گوینده می گوید: با وی بیعت کنید که رستگار می شوید و مخالف امر او ننمایید که گمراه خواهید شد.

حجت الاسلام شهبازیان با اشاره به استدلال پیروان این فرقه انحرافی، خاطرنشان کرد: پیروان احمد بصری ادعا دارند که مراد از مهدی(ع) در این روایت احمد است و با تمسک به این روایت نیز او را با عنوان احمد الحسن نام برده اند، آن ها معتقدند طبق این روایت او از طریق امام حسن عسکری(ع) به خاندان رسول خدا(ص) متصل می شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت در نقد این روایت، تصریح کرد: استدلال به این روایت عدم دقت و اطلاع این گروه را یادآور می شود و با اینکه احمد بصری کنیه خود را ابوالعباس دانسته، نمی توان کنیه ذکر شده در روایت را که ابوالقاسم است، به او نسبت داد. در نتیجه این روایت به نام حضرت مهدی(ع) تصریح دارد که بنابر روایات نامشان همنام رسول خدا(ص) و کنیه ایشان کنیه جد بزرگوارشان است.

وی ادامه داد: افزون بر سخن فوق عبارت های قبل و بعد روایت با وجود حضرت مهدی(ع) مطابقت دارد. در روایت تاکید می کند این فرد در تاریخ 257 ق متولد شده و در بین رکن و مقام با او بیعت می شود و 313 یار دارد و امام حسین(ع) او را همراهی می کند. در فرازی دیگر از روایات نیز بحث ندای به نام و کنیه ایشان را که مطابق با نام و کنیه رسول خدا(ص) است، مطرح نموده که با این قسمت اشاره شده از روایت همسو است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
0
درود خدا بر علمای با بصیرت از جمله آقای شهبازیان عزیز
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین