عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
در گفت وگو با شاگرد استاد مولایی عنوان شد:
بنیادی گفت: شخصیت وجودی استاد مولایی زبانزد خاص و عام بود ایشان دارای سعه صدر، صبوری، استقامت در تدریس قرآن بودند؛ هیچکس جرأت غیبت کردن در محضر ایشان را نداشت.
عقیق: استاد «ابراهیم پور‌فرزیب» معروف به استاد مولایی از پیشکسوتان و سرمایه‌های قرآنی کشور است. وی اولین مدرس اختلاف قرائت قرآن است که درباره 10 نوع تلاوت قرآن کریم کتاب نوشته است.
این استاد قرآن کریم سال قبل به عنوان استاد درجه یک تلاوت قرآن کریم معرفی و تجلیل شد، همچنین وی حدود سه سال قبل نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از رئیس جمهور دریافت کرد. استاد «ابراهیم مولایی» در حال حاضر 86 سال سن دارد.


استاد ابراهیم مولایی از اساتید پیشکسوت قرآن کریم دعوت حق را لبیک گفت. وی به دلیل نارسایی مغزی و کارکرد نامنظم قلب در بیمارستان بستری بودند. یکی از القاب این استاد قرآن که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به وی اعطا شده، «اکبر القرّاء ایران» است. گفت و گویی با استا محمد بنیادی، از شاگردان ایشان ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد:

 
استاد قرآنی که از نظرعلمی مظلوم شد
 

به عنوان اولین سوال برای آشنایی مختصر مخاطبین درخصوص استاد مولایی و خدمات ایشان توضیح بفرمایید:
ایشان استاد الاساتید ایران هستند و در داخل و خارج کشور به عنوان ممتازترین و پیشکسوت ترین استاد قرآنی شناخته می شوند. این استاد فرهیخته در مبانی علمی مظلوم واقع شده اند و بیشتر وقت و تمرکز فعالیت خود را در برپایی جلسات آموزش قرآن کریم ویژه جوانان در مسجد رضا (ع)، شیخ فضل الله، امام حسن مجتبی (ع) قرار داده اند. توانایی علمی ایشان و اشراف بر ادبیات عرب و شعر زبانزد خاص و عام است و یکی از ویژگی های شاخص این استاد ارتباط گیری مناسب با مخاطبان در آموزش مباحث علمی است.
 

شما در چه سالی با استاد مولایی آشنا شدید؟نحوه این آشنایی از چه طریقی بود؟
من اکنون 55 سال دارم و از قبل پیروزی انقلاب اسلامی در 9 سالگی با استاد ابراهیم پورفرزیب آشنا شدم آن زمان در حال حفظ آیات قرآن کریم بودیم که شاگردانی همچون شهریار پرهیزگار، مرحوم تسویه چی و دیگر اساتید برجسته کنونی در مسجدالرضا (ع) پیش استاد مولایی تلمذ می کردند من از همان سنین کودکی با منابع، نوارها و کتب ایشان آشنا شدم و از آن زمان تاکنون این ارتباط به صورت مستمر برقرار است. استاد مولایی شاخص ترین فرد و تاثیرگذارترین معلم قرآن در آموزش من با علوم قرآنی است.
 

هیچکس جرأت غیبت کردن در محضر ایشان را نداشت

 لطفا در مورد شخصیت اخلاقی استاد مولایی و نحوه ارتباط گیری وی با شاگردان توضیح بفرمایید:
شخصیت وجودی استاد مولایی زبانزد خاص و عام است ایشان دارای سعه صدر، صبوری، استقامت در تدریس قرآن بودند و در برخورد با شاگردان از خودگذشتگی نشان می دادند هیچکس جرأت غیبت کردن در محضر استاد مولایی را نداشت ایشان به شدت با این رفتار برخورد می کردند یکی از ویژگی های اخلاقی ایشان پرهیز از خود بزرگ بینی است هرگز در این مدت از خود تعریف نمی کردند. همچنین از کسی نیز گله نمی کردند در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی برخی افراد به ترور شخصیتی استاد مولایی می پرداختند ولی ایشان با تواضع و فروتنی با این افراد برخورد می کردند جالب است بدانید استاد محمدتقی مروت که سالها در کانادا زندگی می کند و اولین استاد فنی کشورمان و حایز رتبه بین المللی در مسابقات قرآن مالزی است خود را از شاگردان ایشان می داند. استاد مرحوم ابوشهید اربابی نیز همواره از شخصیت و رفتار استاد مولایی تمجید می کرد.

 

استاد تلاوت ایران را با قرائت های فنی مصر آشنا کرد
 

لطفا در خصوص خدمات شاخص و اقدامات ارزنده این استاد فقید، اگر نکته ای هست، بفرمایید:

می توان بدون شک اقرار کرد که استاد مولایی پنجره تلاوت قاریان مصری را برای قاریان ایرانی باز کرد ایشان در سال هایی که کمتر کسی با قراء مصری و مشهور جهان ارتباط داشت و یا سازمان اوقاف از آنها دعوت می کرد، استاد "نقشبندی" از مبتهلین بزرگ جهان اسلام را به جلسه قرآن خود دعوت کردند قطعا می توان گفت استاد مولایی تلاوت ایران را به سوی تلاوت های فنی و متعالی جهان اسلام رهنمون کرد. به واسطه نگاه بزرگ ایشان در مباحث ترویج و تعمیق قرائت قران کریم مقام معظم رهبری نیز توجه بسیاری به ایشان داشتند.
 

ارتباط استاد با رهبر انقلاب صبغه طولانی دارد

همان طورکه می دانید استاد مولایی از سال های قبل با رهبر انقلاب آشنا بودند خاطره ای از این موضوع دارید؟

مقام معظم رهبری با استاد مولایی از پیش از انقلاب اسلامی و در جلسات مسجد کرامت و مسجد گوهرشاد آشنا هستند در زمان امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کمتر نشست هایی اینچنینی با جامعه قرآنی برگزار می شد و اولین دیدار جامعه قرآنی در ماه مبارک رمضان با حضور مقام معظم رهبری کلید خورد که آغاز این جلسات بی تاثیر با آشنایی آیت الله خامنه ای با استاد مولایی نبوده است.
 

 

استاد در سخت گیری نسبت به شاگردان اغماض نمی کردند

شما سالیان دراز است که از محضر استاد مولایی در جلسات آموزش قرآن بهره مند هستید.لطفا در مورد نحوه آموزش و ارتباط گیری این استاد با شاگردان توضیح دهید.
استاد مولایی نزدیک به چند دهه و پیش از انقلاب اسلامی جلسات آموزش قرآن خود را ویژه جوانان و نوجوانان با هدف ترویج آیات الهی در بین مردم برگزار می کردند. ایشان در بحث آموزش دارای سبک خاص و شیوه منحصر به فرد هستند، معناگرایی، اخلاق مداری را مقدم بر هر چیز دانسته و هرگز آداب آغازین تلاوت قرآن را ترک نمی کردند، ایشان در مورد آموزش و سخت گیری نسبت به شاگردان اغماض نمی کردند و تفاوتی بین مبتدی و حرفه ای قایل نمی شدند.
 

شاگردان، باید مکتب عملی استاد مولایی را زنده نگه داردند
 

به عنوان شاگردان استاد چه وظایفی باید انجام دهید تا دین خود را به این استاد فقید ادا کنید؟
یکی از کارهایی که شاگردان استاد مولایی به عنوان ادای دین نسبت به جایگاه ایشان باید رعایت کنند تحقق منویات و اهداف ایشان است استاد مولایی جلسات قرانی را با هدف ترویج، انس و تشویق دیگران به کلام الهی برپا کردند ما نیز به عنوان شاگردان ایشان باید در ابتدایی ترین کار مروج فرهنگ قرآنی با تشکیل متعدد جلسات آموزش قران در منازل، حسینیه ها باشیم. ما باید نشر قران کریم را به عنوان وظیفه و شغل خود بدانیم و کرسی های تلاوت قرآن با تدریس آیات الهی را گسترش دهیم اکنون که من در خدمت شما هستم در هفته پنج تا شش جلسه قرآنی به شیوه سنتی در مساجد شهر تهران برگزار می کنیم و به عنوان کسی که خادم القرآن شناخته شده است بالاترین مدال افتخارم را تنفیذ لقب استادی از طرف استاد بزرگ ایران یعنی استاد مولایی می دانم ما باید به عنوان شاگردان مکاتب استادانی همچون استاد مولایی راه و رسم آنها را زنده نگاه داریم یکی از آفت های جوانان قرانی امروز عدم ثبات در انتخاب استادان و راه و شیوه آنهاست ما باید زنده کننده راه و رسم اساتید خودمان باشیم.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین