عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
آیت‌الله سبحانی گفت: به فرموده معصوم(ع) با کوچکان قوم به‌گونه‌ای برخورد کنیم که با بزرگان برخورد می‌کنیم.
عقیق: آیت‌الله جعفر سبحانی که در درس خارج فقه خود و در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، اظهار کرد: قاعده لا ضرر از قواعد مهم فقهی در اسلام است که در جلسات قبل نیز درباره آن صحبت کردیم و مثال نخل سمرة بن جندب را زدیم که در خانه یکی از انصار بود و پیامبر(ص) با حکم به قطع کردن آن، فرمود لا ضرر و لا ضرار فی اسلام.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه شرح قاعده فقهی لا ضرر تصریح کرد: گاهی اوقات ضررهایی هستند که با یکدیگر تعارض دارند و در عین حال هر دو وجود دارند که مثال آن غسل کردن شخص مریض است که ممکن است برای زخم دستش نیز ایجاد مشکل کند و در این موارد، باید دید تحمل کدام ضرر، آسان تر و کم ضررتر است.
 
مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از میان بخش مباح و حرام یک ضرر، باید بخش مباح انتخاب شود و اگر ضرر به دو نفر می‌رسد، در اینجا باید ضرر کمتر انتخاب شود که مثال آن، گیر کردن سر گاو در یک دیگ است که بالاخره باید تصمیم گرفت گاو را بکشیم تا دیگ را سالم داشته باشیم یا دیگ را بشکنیم و گاو را نجات بدهیم.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به کلامی از معصوم(س) تصریح کرد: در کلام معصوم(ع) آمده که زیبا خطاب کنید تا جواب زیبا بگیرید. از این کلام درس می‌گیریم که اگر بخواهیم کسی را ادب کنیم، زیبا با وی سخن بگوییم و اگر بخواهیم حتی با فرزند خودمان هم صحبت کنیم، زیبا با اون صحبت کنیم تا پاسخ مناسب بگیریم.
 
استاد عالی حوزه علمیه تصریح کرد: این بچه ای که امروز با آن صحبت می‌کنیم، ممکن است در آینده به جایگاه مهمی برسد و باید به فرموده معصوم(ع) با کوچکان قوم به‌گونه‌ای برخورد کنیم که با بزرگان برخورد می‌کنیم.
آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: ائمه اهل بیت(ع) بسیار زیبا درس‌های تربیتی را بیان کرده‌اند و در منبر، سخن گفتن و حرف زدن، باید خطاب زیبا را در نظر گرفت و انسان باید بر کلام خود، مسلط باشد و البته گاهی اوقات اختیار از دست انسان از دست می‌رود.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به جریانی از زندگی آیت الله بروجردی، اظهار کرد: مرحوم آیت الله بروجردی نیت کرده بود که عصبانی نشود و روزی سر منبر بر یکی از طلاب عصبانی شد و بعد از درس، به خانه وی رفت و از وی عذرخواهی کرد زیرا انسان باید عصبانیت خود را کنترل کند.
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: طلبه باید در درس خود نیز منظم باشد و سر وقت بیاید و در محل درس مستقر شود تا بهره علمی کافی را ببرد و بدین شکل می‌تواند به اجتهاد برسد و مثمر ثمر باشد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین